Prvý krok
Tento článok nie je o tom, ako napísať knihu a stať sa svetovo uznávaným autorom. V nasledujúcom texte budeme pracovať s predpokladom, že už máte napísanú knihu, dokončenú korektúru a opravené chyby. Logickým a prvým krokom je poslať svoj rukopis do nejakého veľkého vydavateľského domu.
Tu je však veľa nádejných autorov odradených práve tým, že dostanú odmietavú alebo skôr žiadnu odpoveď. Je to hlavne preto, že vydavateľstvá sú zahltené rukopismi a e-mailami autorov, často tak odmietajú aj kvalitné a dobre spracované diela.
E-book
Druhou možnosťou je vydať si knihu svojpomocne a vo vlastnej réžií (self publishing). Avšak, tlač, dovoz a reklama knihy sú pomerne drahou záležitosťou. Preto ako prvú vec, ktorú by mal autor svojho diela spraviť je, že ju ponúkne elektronickou formou (E-kniha). Samozrejmosťou je aj nejaká menšia webová stránka, kde môžete uverejniť niečo o sebe a vašej knihe, svoje záujmy a aj časť knihy (e-booku) na ukážku.
Pre svet ste stále neznámy človek takže by bolo dobré, vytvoriť si nejakú základňu fanúšikov. Prostredníctvom Facebooku, Instagramu a iných sociálnych sietí si môžete založiť takzvanú „fanpage“ (stránka pre fanúšikov), na ktorej vás fanúšikovia vašej knihy nájdu.
Tlačená kniha
Ďalším logickým krokom je vydať knihu aj v tlačenej verzií. Tu sú však náklady oveľa vyššie a pre bežného smrteľníka ťažko realizovateľné. Existuje ale spôsob, kedy sa kniha dá vydať aj bez jediného eura vo vrecku. Náklady na tlač a distribúciu vám zaplatí kampaň, takzvaný crowdfunding, o ktorom nám bližšie povedala spisovateľka, Ivica Ďuricová. Jej románový debut Zlaté puto, bol jedným z crowdfundingových kampaní.
Ako to funguje?
„Crowdfunding je spôsob financovania projektu pre všetkých, ktorí nemajú žiadny alebo takmer žiadny kapitál na štart, nemajú si od koho požičať a nechcú si brať úver v banke. Je to vlastne akási zbierka alebo v praxi aj predpredaj. Ľudia sa vám dopredu vyzbierajú na realizáciu vášho projektu. Keď sa zbierka ukončí, crowdfundingový portál vám pošle celú vyzbieranú sumu, vy za ňu projekt zrealizujete a potom všetkým prispievateľom odošlete produkty, ktoré si takouto formou predobjednali.“
Kde nájdem takúto kampaň?
„Crowdfundingové kampane sa robia cez špecializované portály, v našom regióne sú najobľúbenejšie buď Startovac.cz alebo HitHit.sk, vo svete napr. Kickstarter.com alebo Indiegogo.com. Je to web stránka, ktorá umožňuje ľuďom predobjednať si produkty, ktoré pre nich pripravíte, zbiera za vás peniaze a po ukončení kampane vám ich pošle, aby ste projekt zrealizovali. Kampane sú vždy časovo obmedzené, takýto predpredaj môže trvať od 15 do 60 dní.“
Výhody a nevýhody
„Crowdfunding je síce skvelá vec, dá vám úplnú slobodu a plnú kontrolu nad celým procesom vydávania, ale zároveň vám na pleciach pristanú aj všetky povinnosti. Musíte si sami zabezpečiť všetko od marketingu, cez účtovníctvo až po projektový manažment a dotiahnutie vecí s tlačiarňou, distribučnou spoločnosťou a podobne. Na druhú stranu máte plnú kontrolu nad kreatívnym procesom a takisto aj väčší zisk. Pri predaji cez bežné kníhkupectvá dávate približne 50% sumy distribútorovi a zvyšok ostáva vám. Výhodou crowdfundingu je systém „buď-alebo“. Znamená to, že si nastavíte cieľovú sumu, ktorú musíte napr. do tých 30 dní vyzbierať. Ak sa to nepodarí, predplatiteľom sa vrátia peniaze, takže nič neriskujú. Vy v tom prípade nič neplatíte, je to úplne bez rizika. Ak sa podarí vyzbierať cieľovú sumu, portál si vezme pár percent ako províziu + poplatky za bankové prevody a zvyšok vám pošle. V tom prípade predplatitelia dostanú predobjednaný produkt.“
Aké sú náklady na vydanie?
Gramatická a štylistická korektúra
„Tu sa pri bežnej cca 300-stranovej beletrii pohybujeme niekde v rozsahu 300 až 700 Eur.“
Sadzba knihy
„Výber človeka, ktorý vám urobí sadzbu rozhodne netreba podceňovať, ceny sa opäť hýbu niekde v rozmedzí od 400 do 700 Eur.“
Obálka
„Ak si najmete profesionálneho dizajnéra, ktorý vie robiť s fontami, hĺbkou farieb, maskami pre UV laky a nebodaj budete chcieť vlastnú grafiku alebo fotomontáž, bude sa cena obálky pohybovať niekde od 200 až do 1000 Eur. Ak ale niečo predáva, tak je to obal, tu teda rozhodne neodporúčam šetriť.“
Tlač
„Ďalšou veľkou položkou je tlač. Pri tisíc kusoch, paperbackovej mäkkej väzbe, bežnom knižnom papieri a čiernobielej vnútornej tlači vás v závislosti od tlačiarne cena vyjde od cca 1600 až do 2000 Eur.“
Provízia pre portál
„Ďalej treba rátať s províziou pre crowdfundingový portál, peniaze na poštovné a obaly a veľmi dôležitou časťou sú účtovné položky, na ktoré ľudia často zabúdajú. Akonáhle predávate knihy, stávate sa podľa zákona podnikateľom. Bez ohľadu na to, akú právnu formu si zvolíte, budete si musieť viesť účtovníctvo a s tým sú spojené náklady na účtovné položky.“
Marketing
„Nesmiem zabudnúť ani na nejaké tie prostriedky na marketing, treba si odložiť aspoň 100 Eur aj na reklamu na Facebooku, ideálne aj viac.“
Spolu
„Keď to všetko spočítame, bežná cca 300-stranová beletria vás pri tisíc-kusovom náklade vyjde na cca 3 až 5 000 Eur. Keďže to je suma, ktorú slovenskí autori asi bežne nenosia v peňaženke, treba to buď nechať na vydavateľa, alebo skúsiť crowdfunding.“
Rady na záver
Po vydaní a distribuovaní vašej knihy sa práca okolo marketingu nekončí. Je dôležité sa zamerať na ďalšie propagovanie knihy formou vašej webovej stránky, sociálnych sietí, blogov, PR článkov a recenzí, prípadne youtube kanálov, ktoré sa hodnotením kníh zaoberajú.
Zdroj foto: shutterstock