E-shopy by už nemali rozlišovať zákazníkov podľa toho, či sú zo Slovenska, Nemecka, alebo napríklad z Veľkej Británie. Tovar, ktorý majú na stránkach, by mali rovnako predať všetkým a nediskriminovať ich podľa toho, odkiaľ sú.
Počíta s tým nová smernica, ktorú minulý týždeň schválili zástupcovia najvyšších európskych inštitúcií - parlamentu, Rady a Európskej komisie. Nové pravidlá by mali platiť od konca roka 2018.
Aj Slovensko prispelo k zmene
Novembrová medziinštitucionálna dohoda nasleduje takmer rok potom, ako sa slovenskému predsedníctvu v Rade EÚ koncom novembra 2016 podarilo zabezpečiť všeobecnú dohodu členských štátov Únie pre geoblokáciu. Slovensko tak pomohlo presadiť návrh exekutívy EÚ, ktorá vlani v máji predložila balík opatrení v prospech európskych spotrebiteľov.
Ide o opatrenia, ktoré umožnia spoločnostiam a občanom kupovať a predávať výrobky a služby cez internet bez geografického blokovania, takzvanej geoblokácie. Nové nariadenie nadobudne účinnosť koncom roka 2018.
Úspech rokovaní vyjednávacích tímov v praxi znamená, že firmy už nebudú môcť brániť zákazníkom pri návšteve ich webových stránok alebo pri nakupovaní len preto, že majú bydlisko v inom členskom štáte EÚ.
Kedy a za akých podmienok možno vrátiť tovar z e-shopu? Pozrite si náš praktický článok.
Čo všetko sa zmení
Niektoré e-shopy v súčasnosti blokujú zákazníkov z určitých krajín. Napríklad im vôbec neumožňujú, aby si tovar na ich stránkach kúpili.
Robia aj to, že ak chce zákazník nakúpiť na českej stránke a tá má povedzme slovenskú verziu, tak ho bez jeho súhlasu presmerujú.
Prípadne chcú, aby človek zaplatil platobnou kartou, ktorá je vydaná v inej krajine. Všetko sú to podmienky, ktoré ľudí z určitých krajín môžu obmedzovať.
Po novom e-shopy budú musieť zabezpečiť, aby si ktokoľvek z Európskej únie mohol ich tovar kúpiť.
Neznamená to, že e-shopy automaticky budú musieť rozšíriť podnikanie do iných krajín, ale musia upraviť svoje obchodné podmienky tak, aby podľa krajiny nikoho nediskriminovali.
Čo garantuje nová dohoda
Občania budú mať širšiu a lacnejšiu online ponuku a budú môcť nakupovať tovar cez internet, prenajímať si auto alebo si kúpiť lístok na koncert v zahraničí za rovnakých podmienok, ako keby boli doma.
Pre podniky to zas znamená viac právnej istoty, odpadne potreba ovládať legislatívu všetkých členských štátov, a viac možností pre cezhraničné podnikanie a širšiu zákaznícku základňu.
Dohoda o geoblokácii neohrozí konkurencieschopnosť podnikov, lebo nové pravidlá nezaväzujú spoločnosti, aby zaručili rovnakú cenu všade. Pod platnosť tejto legislatívy však nespadá audiovizuálny materiál, napríklad televízne seriály, e-knihy, hudba či online hry.
Kde ľudia nakupujú vianočné darčeky viac - v e-shope či kamennej predajni? Pozrite si výsledky novembrového prieskumu.
Zroj foto: shutterstock
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.