Záujemcovia o ojazdené autá zväčša exkluzívne a luxusné autá zoženú priamo od ich majiteľov, v bežných bazároch ich nájdete len zriedka. No predsa nejaké to Lamborghini alebo Ferrari sem tam nájde kupcu aj zo Slovenska. Najväčší autobazár v Strednej Európe AAA AUTO priniesol zaujímavý prehľad toho, ako ľudia v strednej a východnej Európe (ne)kupujú luxusné jazdenky.
Ako to bolo kedysi
Keď sa v roku 1992 na trhu ojazdených áut objavilo prvé autocentrum AAA AUTO, asi nikto neočakával, že by sa niečím významne líšilo od ostatných, a to hlavne v ponuke áut. Predajcovia jazdeniek do tej doby ponúkali iba klasické značky a modely ako Škoda Favorit, Renault 19 alebo napríklad VAZ 2014 (Lada).
Určite si každý spomína na automobil Škoda Favorit, ktorých sa na našich cestách preháňali stovky tisíc. Rovnako tak dlhší variant Škoda Forman bolo vídať takmer všade. Málokto sa ale môže pochváliť, že videl, či dokonca vlastnil, MTX Roadster. Od roku 1991 do roku 1996 ho vyrábala firma Metalex a jeho podvozok, motor a predná časť vozidla pochádzali z Favorita. Prémiovo bolo vozidlo v Československu predstavené v októbri 1990 a vyrobilo sa ho iba 200 kusov. Skupina AAA AUTO toto vozidlo ponúkala v roku 2001 za približne 4 600 eur.
Ako je to teraz
V roku 2016 bolo na Slovensku, v Českej republike, v Poľsku a v Maďarsku v rámci trhu s jazdenými vozidlami ponúknutých celkom 4 292 000 automobilov. Vyplýva to z analýzy spoločnosti AAA AUTO, ktorá kontinuálne monitoruje trh s ojazdenými vozidlami v celom regióne strednej Európy.
Z krajín V4 ponúkajú najdrahšie autá Slováci
Slovenskí motoristi si mohli v roku 2016 vyberať z viac ako 558-tisíc inzerovaných ojazdených vozidiel dostupných po celom Slovensku, Český trh ponúkal viac ako jeden milión vozidiel, v Poľsku takmer 2 milióny a v Maďarsku viac ako 680-tisíc.
Pri porovnaní priemerných cien ojazdených vozidiel v susedných krajinách sa Slovensko dostáva na prvé miesto. Domáci motoristi museli v minulom roku za ojazdené vozidlo ponúknuť viac ako 13 000 eur, pričom v Českej republike len niečo vyše 7 100 eur, v Maďarsku a 6 100 eur a v Poľsku dokonca iba takmer 5 500 eur. Nemožno však vyslovene povedať, že by Slováci obľubovali kupovať luxusné jazdenky viac ako iné krajiny V4. V minulosti však nakupovali rôzne skvosty.
Prvé Lamborghini či legendárna Tatra 613
Na začiatku tisícročia sa v ponuke skupiny objavil ďalší unikát, a to superšportové, dvojmiestne dvojdverové vozidlo Lamborghini Diablo z roku 1992. V roku 2002 sa vozidlo predalo v prepočte za 88 000 eur.
O rok neskôr, v roku 2003, skupina ponúkala ďalší skvost, ktorým bola Tatra 613 z roku 1974. Táto reprezentatívna limuzína vyššej strednej triedy, vyrábaná automobilkou Tatra v rokoch 1974-1995 ako nástupca druhej generácie Tatry 603, si našla svojho majiteľa v prepočte za 9 500 eur. Dnes sa ich ceny vyšplhali oveľa vyššie.
Mohlo by vás zaujímať:
Predala sa už aj prvá Tesla z bazáru
Skupina AAA AUTO má záujem uspokojiť aj zákazníkov z radov fanúšikov elektromobilov. V roku 2015 predala vozidlo Tesla Model S, štvordverový, plne elektrický fastback sedan. Prvý krát bol predstavený v roku 2009 na Motor Show vo Frankfurte ako prototyp. Kúpna cena bola v prepočte 135 900 eur.
V roku 2016 mali zákazníci možnosť odísť na ďalšej rarite, a to s vozidlom Ferrari 512 TR (Testarossa) z roku 1992 v prepočte za 172 000 eur. Názov Testarossa, ktorým sa exkluzívne vysokovýkonné vozidlá pre najbohatších záujemcov pomenovávali, bol použitý preto, že hlavy valcov sú lakované na červeno. Výroba prebiehala až do roka 1996 a zahŕňala aj modely 512 TR a 512 M. Skupina však ponúkala ešte jedno Ferrari, model 550 Maranello v prepočte za 107 000 eur, už v roku 1999.
V rovnakom roku si našiel svojho majiteľa aj ďalší elektromobil, vozidlo Fisker Karma. Jedná sa o osobný/športový sedan vyrábaný americkou spoločnosťou Fisker Automotive od roku 2008 vo Fínsku. Vozidlo navrhol majiteľ podniku Henrik Fisker, ktorý pred tým spolupracoval na vývoji áut ako BMW Z4 či Aston Martin DB9 Volante.
Z ďalších nezvyčajných vozidiel skupina za 25 rokov predala napríklad tieto:
- Porsche 911 Carrera z roku 1999 za 99 500 eur (predané 2001),
- Audi R8 z roku 2009 za 61 200 eur (predané 2016),
- Mercedes-Benz S600 L V12 z roku 2003 za 160 800 eur (predané 2005),
- Dodge Viper SRT-10 8.0L za 13 400 Kč (predané 2009),
- Mercedes-Benz GL 500 z rovnakého roku za 122 500 eur (predané 2013),
- Bentley Continental GTC V8 Cabrio z roku 2013 za 189 500 eur (predané 2014),
- Jaguar F-Type R z roku 2014 za 72 700 eur (predané 2015),
- Volvo XC90 T8 Hybrid z rovnakého roku za 83 400 eur (predané 2016),
- Aston Martin V8 Vantage z roku 2007 za 44 000 eur (predané 2016),
- Alpina B7 BiTurbo z roku 2011 za 34 400 eur (predané 2017).
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.