Treba si uvedomiť, že žiadny druh poistenia neochráni auto proti krádeži. Keď ku krádeži dôjde, nastáva pre majiteľa neľahké obdobie vyšetrovania na polícii a následne na poisťovni. Tento proces trvá spravidla od pol roka až do jedného roka. Stále ste však bez auta a bez peňazí.
Ako je to pri drahších autách
Pri kúpe drahšieho auta poisťovňa vyžaduje druhé alebo tretie zabezpečenie. Poznáme poistenia s plným plnením, avšak vozidlo pri takomto poistení nie je stále kompletne chránené proti krádeži.
Koľko vyplatí poisťovňa pri krádeži auta
Poistenie vozidla proti krádeži je štandardne súčasťou plnohodnotného havarijného poistenia alebo toto riziko ponúkajú produkt čiastočného havarijného poistenia (čiastočné KASKO). V prípade poistenia motorového vozidla proti krádeži je potrebné dodržať počet zabezpečovacích zariadení na vozidle, ktorý si určujú poisťovne individuálne v závislosti od hodnoty vozidla (výšky poistnej sumy).
Od výšky poistnej sumy potom závisí, či vozidlo musí mať jedno, kombináciu dvoch alebo viacerých zabezpečovacích zariadení. V prípade, že dôjde k odcudzeniu (krádeži) motorového vozidla a vozidlo nemalo požadované zabezpečenie, poisťovňa má (vzhľadom na poistné podmienky) právo odmietnuť alebo znížiť poistné plnenie.
Ochrana auta technickým zabezpečením
Hoci riziko krádeže existuje vždy, je na zodpovednosti každého majiteľa, aby ho znížil na minimum. Zatiaľ najúčinnejším spôsobom je montáž dodatočného systému, ktorý je investíciou ale je to podstatne lacnejšie než strata celého vozidla:
- Imobilizér - zabezpečovacie zariadenie, ktoré v prípade neoprávnenej manipulácie s vozidlom zabráni jeho naštartovaniu tým, že blokuje funkcie nevyhnutné k naštartovaniu
- Autoalarm - elektronické zabezpečovacie zariadenie pevne zabudované vo vozidle, s meniacim alebo nikdy sa neopakujúcim kódom, zabraňuje krádeži motorového vozidla formou akustickej alebo svetelnej signalizácie alebo hlásiace na diaľku pokus o neoprávnený vstup do vozidla a zabraňuje rozjazdu vozidla s blokovaním motora.
- Mechanické zabezpečovacie zariadenie pevne spojené s karosériou vozidla, ktoré blokuje riadenie alebo prevodové ústrojenstvo vozidla (napr. Construct, VAM R1, ZEDER, Mul-T-Lock, Defend-Lock a podobné homologizované zariadenia).
- Satelitný vyhľadávací systém - zabezpečovacie zariadenie pre aktívnu lokalizáciu spolupracujúcu s elektronickým zariadením pevne zabudovaným vo vozidle, ktoré po aktivácii je vo vysielacom režime s vyhľadávacím monitorovacím zariadením, ktoré úzko spolupracuje s dispečerským centrom (GPS, GP-Jack a pod.).
Havarijné poistenie + pripoistenie finančnej straty GAP
Havarijné poistenie vám pokryje náklady na znovuobstaranie vozidla, čo znamená, že poisťovňa vám v prípade krádeže či totálnej škody vyplatí zostatkovú (obstarávaciu) cenu vozidla. Tá však môže byť podstatne nižšia ako kúpna cena. Riešením môže byť pripoistenie finančnej straty - GAP, ktoré vám vykryje rozdiel medzi týmito dvoma hodnotami. Uzatvoriť sa dá na 3 až 5 rokov.
Pri predstave, že si kúpite nové vozidlo za 20 000 € a po dvoch rokoch vám ho ukradnú, poisťovňa vám vyplatí 12 000 €. Vaša finančná strata je 8 000 €, ktorú vám vykryje práve poistenie GAP a vy si môžete kúpiť rovnaké nové vozidlo.
V rámci tohto pripoistenia sa dá pripoistiť aj náhrada spoluúčasti, čo je veľmi výhodné v prípade dojednania havarijného poistenia so spoluúčasťou. V súčasnosti sa dá pripoistenie finančnej straty GAP uzatvoriť ako pripoistenie k havarijnému poisteniu alebo ako samostatné poistenie s podmienkou, že klient má uzatvorené havarijné poistenie u iného poisťovateľa. Štandardne sa dojednáva pre nové vozidlá alebo na ojazdené do 5 rokov.
Súvisiace články:
Slovenský patentovaný systém VAM
Na trhu existuje niekoľko bezpečnostných riešení. No odborníci odporúčajú výlučne systémy, ktoré nevysielajú a neprijímajú žiadny signál, či frekvenciu.
100%-né zabezpečenie auta je prakticky nemožné, ibaže by ste pri ňom bdeli od rána do večera. Zlodeji skúšajú všetko a neustále vymýšľajú nové taktiky, ako autá kradnúť. Práve toto kedysi zaujalo Štefana Vámoša a zrodil sa nápad. Všímal si metódy samotných zlodejov a námety mu poslúžili pri vývoji zabezpečovacieho systému VAM.
Ako učiteľ na levickej strednej priemyselnej škole bol doma v elektrotechnike. Keď dostal možnosť stážovať a učiť sa od nemeckých odborníkov v prestížnej automobilovej škole Nikolai August Otto Schule, získal novú inšpiráciu. Poznatky sa rozhodol pretaviť do praxe a v roku 1986 začal pracovať na zabezpečovacom systéme.
Zabezpečovací systém je neprekonaný už vyše 15 rokov. Dlhoročný vývoj zaslúžene žne úspechy, ktoré si všimli aj v zahraničí. Systém VAM získal významné ocenenie - Certifikát kvality TÜV SÜD Nemecko.
Zabránil každému z 500 pokusov o krádež
Čím je VAM taký výnimočný? Funguje ako imobilizér a alarm, nevysiela ani neprijíma žiadny signál a chráni viacero častí auta, nielen jeden obvod alebo mechanickú časť. Systém má dve časti - jednu, ktorá ostáva v aute a druhú, malú kazetku, ktorá sa dá vybrať. Pred jazdou stačí kazetku vložiť do vozidla a môžete vyraziť.
Dodnes VAM chráni viac ako 6 000 áut a aj napriek 500 pokusom o ukradnutie, systém autá pred zlodejmi ochránil. Nezáleží pri tom na značke či type, v portfóliu Štefana Vámoša je viac ako 3000 vozidiel. Montáž zabezpečuje priamo firma VAM na každé jedno auto individuálne. Firma dohliada na to, abykaždé auto malo nastavenú inú kombináciu zabezpečených častí. Preto je vylúčené, že by dve autá mali nainštalovaný systém rovnako.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.