Motorista môže z pohľadu peňazí pôsobiť ako taká dojná krava, ktorú si štát obľúbil ako spoľahlivého plniča erárnej kasy. Ľudia jazdiť musia, hlavne za prácou a povinnosťami. Ale koľko vlastne štátu každý rok zaplatíme v priamej súvislosti s používaním auta?
Daň za spotrebu
Výška daňového výnosu pre štát závisí od objemu spotreby a daňovej sadzby. V súčasnosti platia na Slovensku dve sadzby pre palivá. Pre benzín 514,50 eur a 550,52 eur na tisíc litrov, pre naftu sa vzťahujú sadzby 368 a 386,4 eur na tisíc litrov v závislosti od objemu biogénnych zložiek. Spotrebná daň je pevná zložka, ktorú platíte vždy.
Daň z pridanej hodnoty
Nasleduje daň z pridanej hodnoty so sadzbou 19%. Lenže DPH sa vypočítava nielen z ceny paliva, ale zároveň aj zo spotrebnej dane. Takže aj keby sa šejkovia, rafinérie a distribúcia rozhodli rozdávať benzín a naftu úplne zadarmo, zaplatíte na pumpe minimálne v podstate aj spotrebnú daň, aj DPH. To samozrejme platí pre súkromníkov a menších podnikateľov. Platcovia DPH si daň zaplatenú na čerpacej stanici odpočítajú.
Ropa samozrejme v skutočnosti niečo stojí (aktuálne zhruba 50 dolárov za barel), rovnako ako jej spracovania a distribúcie. Nejakú maržu si logicky musí vziať aj čerpacia stanica. Čerpacie stanice však zarábajú skôr na doplnkových službách. Vaše tankovanie "za dvacku" ich z biedy nevytrhne, ak si k tomu nekúpite nemrznúcu zmes do ostrekovačov, kávu a niečo na jedenie.
Praktické články:
Koľko zaplatíte ročne? Tu je príklad z praxe
V súčasnosti tvoria dane 60% z ceny benzínu a 55% z ceny nafty. Koľko teda zaplatíte za rok? Pre jednoduchý modelový výpočet použijeme benzínové auto so spotrebou 8 l/100 km a nájazdom 15 000 km za rok a naftové auto so spotrebou 6 l/100 km a nájazdom 30 000 km za rok. Predpokladáme, že prevádzkovateľom auta je súkromná osoba.
Vodič benzínového auta spotrebuje pri našej modelovej cene 1,16 eur/l za rok 1200 litrov benzínu za celkom 1 392 eur. Z toho zaplatí na daniach 835 eur. Modelový vodič naftového auta prejazd za rok 1800 litrov nafty za 2 025 eur. Z tejto nafty potom odvedie dane vo výške 1 114 eur.
Tým ale poplatky a dane nekončia. Pri veľkej časti áut je potrebné započítať ročnú diaľničnú známku za 50 eur, ktorá je tiež príjmom štátu. Nasledujú samozrejme ďalšie investície do prevádzky vozidla. Budeme počítať, že každých 60 000 km sa menia pneumatiky a každý rok jazdí auto na pravidelný servis.
Dajme tomu, že priemerná sada pneumatík stojí 400 eur bez dane, čiže DPH je vo výške 76 eur. Náš modelový vodič benzínového auta spotrebuje jednu sadu za štyri roky, vodič naftového so svojim väčším nájazdom dve sady za štyri roky, teda dohormady 163 eur na daniach. Autá musia jazdiť aj do servisov, kde sa takisto platí DPH z dielov a práce a spotrebnej dane z mazív. Ceny sú individuálne, takže odhadom ročného zdanenia 40 eur pri benzínovom a 50 eur pri naftovom aute určite nič nepokazíme. A to nezohľadňujú dane z mimoriadnych opráv.
Tabuľka: Porovnanie nákladov benzín vs. diesel
Daňová položka | Benzínové auto (15 000 km / rok) | Naftové auto (30 000 km / rok) |
Palivo | 844,74 eur | 1 120 eur |
Ročná diaľničná známka | 50 eur | 50 eur |
Pneumatiky | 20 eur | 40 eur |
Servis a diely | 39 eur | 50 eur |
Fond škôd | 8 eur | 8 eur |
Celkom | 961,74 eur | 1 268 eur |
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.