Koľko vás stojí prevádzka auta na daniach? Stovky eur ročne

Roland Regely | rubrika: Článok | 23. 10. 2017
Najväčšou daňovou položkou je spotrebná daň z pohonných hmôt. Len za benzín a naftu dá priemerný vodič ročne vyše 800 eur na daniach. Štát ale vyberá dane a poplatky aj inde.
Koľko vás stojí prevádzka auta na daniach? Stovky eur ročne

Zdroj: Shutterstock

Motorista môže z pohľadu peňazí pôsobiť ako taká dojná krava, ktorú si štát obľúbil ako spoľahlivého plniča erárnej kasy. Ľudia jazdiť musia, hlavne za prácou a povinnosťami. Ale koľko vlastne štátu každý rok zaplatíme v priamej súvislosti s používaním auta?

Daň za spotrebu

Výška daňového výnosu pre štát závisí od objemu spotreby a daňovej sadzby. V súčasnosti platia na Slovensku dve sadzby pre palivá. Pre benzín 514,50 eur a 550,52 eur na tisíc litrov, pre naftu sa vzťahujú sadzby 368 a 386,4 eur na tisíc litrov v závislosti od objemu biogénnych zložiek. Spotrebná daň je pevná zložka, ktorú platíte vždy.

Daň z pridanej hodnoty

Nasleduje daň z pridanej hodnoty so sadzbou 19%. Lenže DPH sa vypočítava nielen z ceny paliva, ale zároveň aj zo spotrebnej dane. Takže aj keby sa šejkovia, rafinérie a distribúcia rozhodli rozdávať benzín a naftu úplne zadarmo, zaplatíte na pumpe minimálne v podstate aj spotrebnú daň, aj DPH. To samozrejme platí pre súkromníkov a menších podnikateľov. Platcovia DPH si daň zaplatenú na čerpacej stanici odpočítajú.

Ropa samozrejme v skutočnosti niečo stojí (aktuálne zhruba 50 dolárov za barel), rovnako ako jej spracovania a distribúcie. Nejakú maržu si logicky musí vziať aj čerpacia stanica. Čerpacie stanice však zarábajú skôr na doplnkových službách. Vaše tankovanie "za dvacku" ich z biedy nevytrhne, ak si k tomu nekúpite nemrznúcu zmes do ostrekovačov, kávu a niečo na jedenie.

Praktické články: 

Koľko zaplatíte ročne? Tu je príklad z praxe

V súčasnosti tvoria dane 60% z ceny benzínu a 55% z ceny nafty. Koľko teda zaplatíte za rok? Pre jednoduchý modelový výpočet použijeme benzínové auto so spotrebou 8 l/100 km a nájazdom 15 000 km za rok a naftové auto so spotrebou 6 l/100 km a nájazdom 30 000 km za rok. Predpokladáme, že prevádzkovateľom auta je súkromná osoba.

Vodič benzínového auta spotrebuje pri našej modelovej cene 1,16 eur/l za rok 1200 litrov benzínu za celkom 1 392 eur. Z toho zaplatí na daniach 835 eur. Modelový vodič naftového auta prejazd za rok 1800 litrov nafty za 2 025 eur. Z tejto nafty potom odvedie dane vo výške 1 114 eur.

Tým ale poplatky a dane nekončia. Pri veľkej časti áut je potrebné započítať ročnú diaľničnú známku za 50 eur, ktorá je tiež príjmom štátu. Nasledujú samozrejme ďalšie investície do prevádzky vozidla. Budeme počítať, že každých 60 000 km sa menia pneumatiky a každý rok jazdí auto na pravidelný servis.

Dajme tomu, že priemerná sada pneumatík stojí 400 eur bez dane, čiže DPH je vo výške 76 eur. Náš modelový vodič benzínového auta spotrebuje jednu sadu za štyri roky, vodič naftového so svojim väčším nájazdom dve sady za štyri roky, teda dohormady 163 eur na daniach. Autá musia jazdiť aj do servisov, kde sa takisto platí DPH z dielov a práce a spotrebnej dane z mazív. Ceny sú individuálne, takže odhadom ročného zdanenia 40 eur pri benzínovom a 50 eur pri naftovom aute určite nič nepokazíme. A to nezohľadňujú dane z mimoriadnych opráv.

Tabuľka: Porovnanie nákladov benzín vs. diesel 

Daňová položka

 Benzínové auto (15 000 km / rok) Naftové auto (30 000 km / rok)
 Palivo844,74 eur 1 120 eur 
Ročná diaľničná známka 50 eur  50 eur
 Pneumatiky 20 eur40 eur 
Servis a diely  39 eur50 eur 
 Fond škôd8 eur 8 eur 
Celkom 961,74 eur1 268 eur 

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok