Kedy treba prezuť na zimné pneumatiky podľa zákona
Na Slovensku nám zákon ukladá povinnosť používať zimné pneumatiky, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. V takomto prípade teda môžu motoristi jazdiť po slovenských cestách len vtedy, keď majú na všetkých nápravách nainštalované zimné pneumatiky. Motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca, a to aj bez súvislej vrstvy snehu, ľadu alebo námrazy.
Ak by ste tak neurobili, hrozí vám mastná pokuta. Okrem toho by vám v prípade nehody poisťovňa, v ktorej máte uzatvorené povinné zmluvné poistenie či havarijné poistenie, mohla krátiť poistné plnenie. Škoda by vás tak vyšla oveľa drahšie ako kúpenie nových zimných pneumatík.
Čo káže zdravý rozum
Hoci nám zákon stanovuje presné obdobie aj podmienky, kedy musíme auto prezuť do zimných pneumatík, spoliehať by sme sa mali predovšetkým na svoj zdravý rozum. Treba sledovať počasie a predvídať. Pneumatiky neprezúvame len kvôli zákonu, ale hlavne kvôli svojej bezpečnosti. Do úvahy treba rozhodne brať aj čas, v ktorom sa zvyknete pohybovať na cestách. Vyššie teploty zimným pneumatikám totiž neprospievajú. Ak ale jazdíte do práce najmä skoro ráno a domov sa vraciate neskoro večer, Môžete svoje auto už pokojne prezuť.
Je pravda, že sa má auto prezúvať pri poklese teploty pod 7°C?
Nie, ide o marketingový výmysel. Dlhodobé merania ukazujú na to, že aj na suchej vozovke v teplotách okolo nuly funguje kvalitná letná pneumatika lepšie ako zimná. Nikoho však nenahovárame, aby v zime jazdil na letných pneumatikách, ale marketingové vyhlásenia treba brať s rezervou. Zimné pneumatiky sú skutočne potrebné pri takzvanej "člapkanici", na snehu alebo na ľade. Na suchej vozovke aj v teplotách pod nulou niekedy fungujú lepšie letné pneumatiky.
Pozor na dezén
Ak dlhodobo používate staré zimné pneumatiky, nemali by ste zabúdať na kontrolu hĺbky dezénu. Ide o hĺbku drážok na pneumatikách. Podľa stanovených noriem môže byť dezén na letných pneumatikách zošúchaný maximálne do 1,6 milimetra, pri zimných pneumatikách maximálne do 4 milimetrov. Jazda na veľmi opotrebovaných pneumatikách je nebezpečná, preto netreba riskovať, ale radšej si kúpiť sadu nových, s ktorými sa budete na cestách cítiť bezpečnejšie.
Oplatí sa mať kompletné súpravy kolies?
Mať dve sady diskov s obutými pneumatikami na zimné a letné použitie je výhoda. Pneumatiky netrpia častým prezúvaním, v pneuservise zaplatíte menej a teoreticky sa kolesá dajú vymeniť aj doma. Vyžaduje si to však vysokú prvotnú investíciu. Plechové disky sú lacnejšie a menej náchylné na poškodenie. Drahšie zliatinové dobre vyzerajú a zlepšujú jazdné vlastnosti auta. Ak sa vám podarí zničiť plechový disk, škoda bude rádovo v desiatkach eur. Kvalitný zliatinový stojí aj stovky eur.
Ak meníte celé kolesá, nezabudnite na ich vyváženie (pri prezúvaní pneumatík na jednu súpravu diskov sa to robí automaticky). Vyváženie kolesa totiž zásadne vplýva na jazdné vlastnosti a, samozrejme, aj na životnosť pneumatiky. Po zarátaní ceny vyváženia už s veľkou úsporou, vďaka vlastníctvu kompletných zimných a letných kolies, nerátajte. Ušetríte 20 až 50 eur za rok.
Ceny za výmenu kompletných kolies a prezutie pneumatík
Mesto | Výmena kompletných kolies (vyváženie, dofúknutie) | Cena za kompletné prezutie |
Bratislava | 10 - 15 € | 15 - 30 € |
Banská Bystrica | 10 - 15 € | 20 - 25 € |
Košice | 12 - 14 € | 24 - 28 € |
Prešov | 15 - 22 € | 25 - 35 € |
Trenčín | 10 - 15 € | 25 - 30 € |
Trnava | 20 - 25 € | 33 - 35 € |
Žilina | 15 - 20 € | 28 - 32 € |
Poznámka redakcie: Ceny sú len orientačné
Zimné pneumatiky v lete
Tento zvyk si osvojilo mnoho vodičov. Ide však o nebezpečné konanie, nakoľko zimné pneumatiky nie sú prispôsobené na jazdu počas letných mesiacov. Do veľkej miery sa predlžuje brzdná dráha, pneumatiky sa prehrievajú a hrozí ich náhly defekt, ktorý môže viesť k strate kontroly nad vozidlom. Tiež majú vyšší valivý odpor, takže zvyšujú spotrebu.
Prečo ľudia radi kupujú celoročné pneumatiky
Jazdiť celý rok na tých istých pneumatikách láka šoférov najmä kvôli nižším nákladom na prevádzku. Žiadne prezúvanie a riešenie sezónnej dilemy či prezuť už tento týždeň alebo až na ten ďalší. Celoročné pneumatiky sú v podstate zimné pneumatiky s tvrdším behúňom, vďaka ktorému sa zvyšuje ich odolnosť voči opotrebovaniu.
Ale výkonnosť týchto pneumatík nie je v extrémnych podmienkach rovnaká ako výkonnosť tých zimných. Predovšetkým z hľadiska brzdných vlastností. Celoročná pneumatika je teda taký priemer. Nemá ideálne vlastnosti ani v zimných, ani v letných podmienkach. Za určitých klimatických podmienok však môže byť celoročná pneumatika dobrá investícia.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.