Z neplatenia povinného zmluvného poistenia si u nás vodiči ťažkú hlavu nerobia. Ročne takto jazdí asi 160-tisíc áut, pričom zhruba 65-tisíc dlhodobo. Sú medzi nimi dokonca i kamióny.
Znížiť ich počet sa štátu vôbec nedarí, čím poisťovne každý rok prichádzajú o milióny eur. Pokuty za jazdenie bez povinného poistenia sú v porovnaní s niektorými krajinami v zahraničí príliš nízke a úrady, ktoré by tieto prípady mali preverovať, na to nemajú dostatok ľudí.
Pokuta až 3 300 eur
Majiteľ auta, ktorý nemá zaplatenú zákonnú poistku, porušuje zákon, za čo mu hrozí pokuta až do výšky 3 233 eur.
Ak však spôsobí nehodu, bude musieť uhradiť všetky škody na zdraví i majetku zo svojho vlastného vrecka, čo už sú sumy podstatne vyššie. Základná sankcia za neuzatvorené povinné zmluvné poistenie sa môže pohybovať od 16,60 až po 3 223 eur. Jej presnú výšku určuje obvodný úrad podľa toho, aká poistka mala byť v skutočnosti zaplatená a ako dlho poistné nebolo zaplatené.
Ak však majiteľ nepoisteného automobilu spôsobí pri nehode škodu, tá sa uhradí z poistného garančného fondu, ktorý si od neho následne celú sumu vymáha. V tejto položke sú však už zarátané škody na majetku, zdraví, ušlý zisk, náklady na pohreb či výdaje na právnikov a súdne trovy.
Až 6 percent motoristov nemá poistku
Šokujúce preto je, že podľa odhadov Slovenskej kancelárie poisťovateľov až 6 percent našich motoristov nemá uzatvorené povinné zmluvné poistenie. "Pre porovnanie vo Švédsku je to len 0,2 %, v Rakúsku 0,5 % vodičov a lepšie sú na tom i v susednom Česku, kde jazdia bez poistky približne 3 percentá majiteľov áut," potvrdil Fekete. Na Slovensku zatiaľ stále chýba prísnejší postih neplatičov.
Kým v roku 2008 na Slovensku jazdilo asi 60-tisíc až 80-tisíc áut bez poistky, čo zodpovedalo približne 3,7 percentám všetkých registrovaných vozidiel, pred piatimi rokmi to bolo už 130- až 150-tisíc a dnes ich je už zhruba 160-tisíc, teda okolo šesť percent z celkového počtu.
Čo pomohlo v cudzine
Na to, aby sa neplatenie poistného za auto podarilo úspešne potlačiť, by však boli potrebné väčšie zmeny. Chyba je totiž už v samotnom systéme. Príklady zo zahraničia ukazujú, že účinnou zbraňou proti neplatičom povinného poistenia sú vyššie pokuty. Osvedčili sa v škandinávskych krajinách aj v Českej republike, kde ich zaviedli už pred ôsmimi rokmi. V Rakúsku zase kontrolu zverili policajtom, takže je oveľa dôkladnejšia.
V štátoch, kde systém funguje ako má, je výskyt áut bez poistenia pomerne nízky. Napríklad vo Švajčiarsku jazdí nepoistených len 0,2 percent registrovaných vozidiel a v Nemecku asi 0,4 percenta, zatiaľ čo u nás je to spomínaných šesť percent a na Ukrajine dokonca 40.
Problém je, že u nás môže aj prichytený neplatič ďalej jazdiť bez poistenia. Ak mu na to príde okresný úrad alebo policajti, vyrubia mu pokutu, no nesledujú, či sa dá skutočne poistiť.
V Nemecku to funguje lepšie. Keď niekto poruší túto povinnosť, okamžite nasleduje postih. Ak tam napríklad takého vodiča zastaví policajná hliadka, hneď mu odoberie evidenčné číslo.
Rýchly návod: Čo robiť v prípade nehody
- Najdôležitejšie je uistiť sa, že sú všetci účastníci dopravnej nehody zdravotne v poriadku. Ak nie, je potrebné poskytnúť prvú pomoc a zavolať na číslo 112.
- V prípade, že došlo k zraneniu, spôsobená škoda presiahla 3 990 eur alebo sa účastníci nehody nevedia dohodnúť, kto ju zavinil, je potrebné kontaktovať políciu.
- Všetci účastníci nehody vyplnia a podpíšu správu o nehode, poškodený dostanete jednu kópiu tlačiva ako potvrdenie, originál musí vinník doručiť do svojej poisťovne do 15 dní od vzniku poistnej udalosti.
- Nasleduje obhliadka vozidla technikom poisťovne. Po likvidácii poistnej udalosti preplatí poisťovňa vinníka poistné krytie poškodenému.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.