Národná asociácia STK (NA STK) navrhla Ministerstvu dopravy a výstavby SR zrušenie osvedčení a kontrolných nálepiek potvrdzujúcich absolvovanie technickej a emisnej kontroly automobilu. Ako v pondelok informovala, osvedčenia a nálepky stratili zmysel a zároveň navrhuje ponechať len vyznačený protokol o kontrole technického stavu ako jediný povinný doklad o vykonaní technickej a emisnej kontroly.
Zrušenie nálepiek je zásadnou pripomienkou NA STK k pripravovanej novele zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.
Nálepky a osvedčenia zaťažujú štát aj motoristov
"Kontrola a evidencia áut je dnes plnohodnotne realizovaná prostredníctvom moderných informačných systémov," uviedla asociácia s tým, že s jej návrhom sa stotožňuje aj Ministerstvo vnútra SR, do ktorého pôsobnosti spadá Policajný zbor SR.
"Nálepky a osvedčenia sa stali duplicitnou povinnosťou zaťažujúcou štát aj motoristov. Navrhovaná zmena povedie k úspore finančných zdrojov a zníženiu administratívy," upozornila NA STK.
Sťažujú sa na súčasnú novelizáciu rovnakého zákona
Asociácia očakáva pozitívny vplyv na motoristov, ktorým sa znížia náklady na absolvovanie technickej a emisnej kontroly a zrýchli sa jej celkový priebeh. "Zároveň platí, že osvedčenia a kontrolné nálepky nemajú oporu v platných smerniciach Európskej únie.
"Asociácia dlhodobo upozorňuje na neštandardný postup ministerstva dopravy, kedy sú súčasne v príprave dve novelizácie rovnakého zákona. Prvá novelizácia, o ktorej má v najbližšom období (v októbri) rokovať Národná rada SR, má navyše zaviesť nekontrolovanú a nezodpovednú liberalizáciu trhu staníc technickej kontroly," dodala NA STK.
Chýbajúca technická či emisná kontrola zostáva naďalej na Slovensku problémom. Súčasná sieť staníc STK by pritom kapacitne zvládla pokryť potreby všetkých motoristov. Vozidlá, ktoré neprešli kontrolou, ohrozujú bezpečnosť na cestách. Ešte väčším rizikom môže byť chystaná liberalizácia siete staníc STK.
STK údajne nemá až 130-tisíc áut
Štatistiky ministerstva dopravy dokladujú, že platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130 tisíc áut. "Pre ilustráciu, hovoríme o 10 percentách z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 na úrovni len 49 %," spresňuje podpredseda Národnej asociácie STK (NA STK) Peter Panis.
Dôvodov, pre ktoré sa motoristi napriek hrozbe pokút vyhýbajú kontrole svojich automobilov, môže byť viacero. Vozidlo mohlo byť odstavené v autoservise napríklad po nehode, a tak sa nemôže včas dostaviť do stanice STK. "Rovnako môže ísť o už neexistujúce vozidlo, ktoré nie je vyradené z evidencie vozidiel. Prirodzene, početnú skupinu tvoria taktiež majitelia automobilov, ktorí na kontrolu zabudnú, alebo ju prosto nestíhajú," vyratúva možné príčiny odborník P. Panis.
Liberalizácia STK ako hrozba pre slovenské cesty
Ešte výraznejším rizikom z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky je pripravovaná deregulácia siete staníc STK, o ktorej budú na jeseň hlasovať poslanci NR SR. Pripravovaná novela z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá má uvoľniť licencie so stanicami STK, by v praxi nebola žiadnym prínosom pre zlepšenie bezpečnosti na cestách.
Národna asociácia STK uvádza, že práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa podľa nej dnes dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Zároveň ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať protichodný efekt.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.