Väčšina z nás vie, že s koncom zimy je potreba automobil ošetriť, no už menšia časť tuší, že by sa oň mala postarať aj po poklese vysokých letných teplôt. Pri horúčavách trpí nielen lak, ale prakticky všetky časti vozidla od strechy až po pneumatiky.
Na čo všetko sa zamerať
Obzvlášť dôležitá je kontrola tlaku v pneumatikách. Podhustené, rovnako ako prehustené pneumatiky môžu mať negatívny vplyv na ovládateľnosť vozidla a hospodárnosť jazdy. "Po extrémnych teplotných výkyvoch uplynulých týždňov by mali vodiči pred cestou skontrolovať tlak pri normálnej vonkajšej teplote. Zároveň by nemali opomenúť ani kontrolu tlaku rezervy, keďže človek nikdy nevie, kedy ju môže potrebovať," radí generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.
Skontrolujte najdôležitejšie prevádzkové kvapaliny
Vodiči by nemali zabudnúť ani na doplnenie prevádzkových kvapalín a na dôkladné vyčistenie a následné ošetrenie všetkých horúčavou namáhaných povrchov. A to nielen laku, ale aj všetkých plastových plôch, ktoré boli vystavené slnečnému žiareniu a vysokým teplotám.
Skúsení vodiči chránia počas leta lak vozidla vhodným prípravkom s UV filtrom a interiér vozidla vhodným zaclonením, ani tak sa všetkým drobným škodám nevyhnú. S príchodom chladnejšieho počasia preto nastáva čas na odstránenie hrubých nečistôt aj drobných prachových častíc (vrátane agresívneho letného peľu) a mastných sadzí z výfukov ostatných automobilov.
"Až po dôkladnom ručnom umývaní alebo po umývaní v tlakovej umývačke s odmasťovacím prípravkom je možné nanášať leštidlo, v opačnom prípade hrozí aj trvalé poškodenie laku. Rovnako tak je vhodné ošetriť kvalitnými prípravkami aj interiér vozidla," odporúča Topolová.
Klimatizácia a filtre dostali zabrať
Kontrola stavu chladiacej kvapaliny, motorového oleja a kvapaliny do ostrekovačov patrí k rutinným úkonom. Významnejšie zásahy ako výmena oleja a chladiacej alebo brzdovej kvapaliny, údržba tento rok ťažko skúšanej klimatizácie a výmena filtrov počkajú až do termínu pravidelnej údržby.
Koniec leta je tiež vhodnou dobou na profesionálne čistenie interiéru auta mokrou cestou. Motoristi tak odstránia pot, ktorý sedačky počas leta nasiakli a zároveň v túto ročnú dobu interiér ešte zvládne dôkladne preschnúť.
Autobatéria si môže zarobiť na problém aj počas leta
Dnešné batérie do áut sú stopercentne lepšie než tie, ktoré ste dostali pred pätnástimi rokmi do auta z výroby. Ale stále im vadia rovnaké veci. Najväčším "morom" je teplo. Bohužiaľ sa tomu nedá zabrániť. Najhoršie sú výjazdy na dovolenku k moru, kde auto odstavíte na 10 až 14 dní na horúcom slnku.
Teplom dochádza k veľkému samovybíjaniu, následne k sulfatácií dosiek, ktoré týmto javom následne strácajú svoju kapacitu. Sulfatácia je hromadenie či usádzanie síranu olova na povrchu a v póroch aktívneho materiálu akumulátorov - olovených elektród.
To, že horúco akumulátorom ublížilo, sa bohužiaľ prejaví až v zime, kedy potrebujeme roztočiť studený motor, ktorého vnútorný odpor je väčší než v letných mesiacoch. Zima je z tohto pohľadu lepším obdobím pre batériu - nedochádza k jej samovybíjaniu.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.