Pneumatiky sú jediná vec, ktorá nás udržiava na ceste. Kvalita pneumatík často určuje, či vodič zvládne krízovú situáciu alebo nie. Výrobcov pneumatík je však množstvo a pneumatík ešte viac, preto nie je ľahké vybrať si tú správnu pre vaše auto. Ak neviete, kde začať, v tomto článku vám poradíme. Tento článok nemá za cieľ rozšíriť obzory, ale zhrnúť na jednom mieste rady a odporúčania týkajúce sa výberu pneumatík pre najširšiu verejnosť.
Akú veľkosť pneumatík potrebujem kúpiť?
Toto je najjednoduchšia odpoveď. Zistite si, čo odporúča váš výrobca automobilov. Schválené rozmery pneumatík a kolies sú uvedené vo Veľkom technickej preukaze. Rad áut má tiež vo viečku nádrže alebo na bočnom stĺpiku pri vodičovi či spolujazdca štítok, na ktorom sú schválené rozmery pneumatík (vrátane doporučených tlakov podľa zaťaženia) uvedené.
Je dobré vedieť, že auto spĺňa homologizáciu pre cestnú premávku len so schváleným typom kolies a pneumatík. Takže nebuďte prekvapení, keď vás pošlú preč z STK s veľkými kolesami, ktoré nemáte uvedené v technickej preukaze. Že ste ich videli na tom istom aute? Nezáleží na tom, údaj v techničáku je rozhodujúci.
Ako si môžem nechať zapísať alternatívne rozmery pneumatík a kolies?
Registráciu premenných ráfikov a pneumatík nad hodnoty a rozmery uvedené výrobcom vozidla vykonáva príslušný miestny orgán obce s rozšírenou kompetenciou. Presný postup, podrobnosti a potrebné dokumenty nájdete na internetovej stránke ministerstva dopravy.
Mám si kúpiť "športové" nízkoprofilové pneumatiky?
Je to záležitosť osobnej preferencie. Tí, ktorí chcú pohodlie, nízku spotrebu paliva a nízky hluk, by si mali vybrať najmenšie pneumatiky s najvyšším profilovým číslom. Pneumatika sa prirodzene deformuje a pôsobí ako nárazník. Deformačná zóna je väčšia (pri pneumatikách s vyšším profilom), čím menší dopad sa prenáša na podvozok a karosériu. Pneumatika s vyšším profilovým číslom lepšie filtruje nerovnosti a auto sa necíti tak "nudne".
Na druhej strane nízkoprofilová pneumatika je stabilnejšia, netrpí na tak výrazné deformácie a zvyčajne platí, že s ňou má auto lepšie jazdné vlastnosti a rýchlejšie reakcie na pokyny volantom. Preto je vhodný pre vodičov, ktorí majú radi dynamickú jazdu. Všetko s mierou samozrejme. Nízky profil pneumatiky na horšej ceste spôsobí, že pneumatika bude "skákať". Hnacie vlastnosti automobilu sa naopak zhoršia. Navyše na vytĺknutom podvozku s rozhodenou geometriou bude aj tá najlepšia pneumatika absolútne zbytočná. Radšej si dajte šasi do poriadku a uvidíte, že dokonca aj s bežnými pneumatikami bude vaše auto lepšie.
Mám si kúpiť luxusné alebo len lacné pneumatiky?
Ak váhate ako vybrať značku a model plášťov, prečítajte si nezávislé testy pneumatík. Môžete si vytvoriť obraz o tom, ako dobre na tom samotná pneumatika je. Nie vždy platí, že najdrahšie pneumatiky sú najlepšie. Mnohokrát v rešpektovanom teste, prémiové pneumatiky, ak sa neprepadli úplne, mohli skončiť v priemere medzi lacnejšími značkami.
Musíte vedieť, čo vaše pneumatiky a vaše auto bude používať. Pre ľudí, ktorí sa často pohybujú s autom v horskom prostredí by napríklad rozhodujúce vlastnosti na snehu a ľade. Pre niekoho iného môže byť dôležitý hluk pri cestovaní vyšším rýchlosťami, pre niekoho spotreba alebo opotrebovanie, niekto chce mať pneumatiky, ktoré najlepšie brzdy.
Už dávno neplatí, že vysoko kvalitné značkové pneumatiky sú oveľa drahšie ako pochybný výrobok neznámeho výrobcu bez akéhokoľvek odkazu. Napríklad v prípade bežných automobilov je rozdiel medzi priemernou a slušnou kvalitou pneumatiky iba niekoľko eur.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.