Kultúra predaja ojazdených áut sa na našom trhu postupne zlepšuje. Je to dôsledok medializácie rôznych káuz, ale aj konkurenčného boja, ktorého môžu byť transparentné a kvalitné služby nástrojom. Aspoň niekedy.
Napriek tomu sa stále stretávame s trikmi (keď nie priamo podvodmi) niektorých predajcov, ktorí sa snažia ťažiť z neznalosti či neskúsenosti kupujúceho. Často si za to samozrejme kupujúci môžu sami, keď sa dostatočne neoboznámili s problematikou kupovaného auta a nechávajú sa príliš uniesť emóciami.
Lákadlo najnižšej ceny
Cena je samozrejme jedným z hlavných kritérií pri nákupe ojazdeného auta. Nemyslite si, že predajcovia nesledujú trh a nesnažia sa dostať cenu čo najnižšie pri zachovaní rozumného zisku. Vy tak vidíte vysnívané auto za naozaj pekné peniaze, idete si pre neho a zrazu sa to stane. Cena platí len vtedy, ak vozidlo kupujete napríklad na úver, ktorý si dohodnete u predajcu. On z toho potom má slušnú províziu.
Solídny predajca samozrejme zverejňuje obe ceny. Vy môžete urobiť to, že si nezávisle zistíte, aké by boli podmienky na financovanie vami stanovenou sumu na nákup auta, a potom môžete ponúkanú službu porovnávať. Hlavne si dôkladne prečítajte, čo podpisujete.
"Volal akýsi pán, že sa na to ide pozrieť"
Klasika. Obchádzate auto, ktoré ste si vyhliadli v inzeráte a niečo sa vám nezdá. Tam kozmetická vada, tu zjazdené pneumatiky... Napriek tomu sa auto zdá byť mechanicky v poriadku a zas tak zlá kúpa by to byť nemusela. Ale váhate. A to začína klasické koliesko, keď predávajúci vytiahne z rukáva tromf v podobe imaginárneho pána na telefóne.
Väčšinou sa to točí okolo toho, že sa na auto ide pozrieť niekto iný, že je na neho záloha, ale že sa predajcovi páči a že vám auto nechá, keď už ste tu. Cieľom je nerozhodného záujemcu presvedčiť, aby sa rýchlo rozhodol, tzn. aby kúpil.
Rozprávka o starom pánovi
Ak kupujete žigulíka alebo Volgu 21, možno to môže byť pravda, ale prvá generácia Octavie Combi 1.9 TDI skutočne nejazdila len cez sviatky a v nedeľu do kostola a v zime vôbec, pretože "to mal starý pán, a ten to auto vytiahol len na dušičky".
Neuveriteľné je, koľko ľudí na túto bájku znovu a znovu naletí. Potom chodia po svete a spokojne rozprávajú, ako kúpili zachovalé ojazdené auto po staršom sviatočnom vodičovi. Dôležité je používať rozum a zmieriť sa s tým, že pätnásť rokov staré auto bude mať najazdených minimálne okolo 300 000 km. Iste, keď kupujete sezónny automobil (napríklad kabriolet), môže byť aj po rokoch nízky kilometrový nájazd reálny. A občas sa to podarí aj pri "normálnych" autách, ale to sú naozaj extrémne vzácne výnimky - a tie spravidla nekončia v bazároch.
A tým sa pomaly dostávame od pomerne nevinných trikov k skutočným podvodom, ktoré odhalia len skúsení kupujúci. Alebo aspoň tí, ktorí si dávajú pozor.
Sfalšovaná servisná knížka
Servisná knižka dávno nie je vodítkom, že bolo auto pravidelne v servise. Niektoré moderné autá už majú elektronický záznam priamo od výrobcu, čo je samozrejme veľká výhoda. Väčšinou sa ale stále ešte používa klasická papierová knižka, kam sa píšu jednotlivé servisné úkony.
Nápadné je samozrejme to, keď sú všetky úkony zapísané jednou ceruzkou a rovnakým fontom, ale aj s tým si niekto, kto má potrebu falšovať servisné záznamy, vie rady. Takže vyplnená servisná knižka je naozaj len doplnková informácia, ktorá by nemala hrať zas tak dôležitú úlohu.
Stočenie tachometrov pred prvou STK
Prvý údaj o stave tachometra sa zaznamenáva až na prvej STK, takže čo sa dialo s dovezeným autom pred tým, nikto nevie. Dohľadanie v zahraničných registroch je pomerne komplikované a prakticky nikto ho nerobí.
Jedná sa o najčastejší trik nepoctivých dovozcov ojazdených áut. Z tohto pohľadu tak môžu byť slovenské autá vlastne prehľadnejšie, lebo stav tachometra sa zaznamenáva priebežne počas technických prehliadok. To samozrejme ale nie je poistkou toho, že niekto tachometer pred každou STK nestočil napríklad o niekoľko desiatok tisíc kilometrov dole.
Vymenené diely v interiéri maskujú vek auta
Klasickým fígľom, ako zamaskovať skutočný kilometrový nájazd auta, je výmena najexponovanejších dielov. Kým palubná doska vyzerá prakticky stále rovnako, na sedadlách, volante, pedáloch a radiacej páke je vek vidieť najviac.
Týmto krokom sa dá veľmi ľahko "omladiť" auto o niekoľko stoviek tisíc kilometrov a nepozorný kupujúci to nespozná. Vodítkom by mohol byť nezodpovedajúci stav napríklad plastov v priestore okolo nôh vodiča, ktoré sú výrazne opotrebovanejšie než napríklad koberce. Dosť veľa napovie aj stav batožinového priestoru.
Zvarené havarované kusy
Možno to znie neuveriteľne, ale aj z úplne beznádejného prípadu sa dá urobiť krásne zánovné auto.
Tu je nutné postupovať opatrne. Istotu poskytne skutočne len nezávislá služba, ktorá dohľadá, či nie je auto registrované na poisťovni ako totálna búračka. Popri platených službách existujú aj neplatené alternatívy.
Prepojené kontrolky airbagov
Keď niekto opravuje totálku, už sa mu veľmi nechce do auta vracať airbagy. Predsa len sú drahé a každá stovka sa počíta. Zvyčajne potom nezostáva než kontrolku airbagu prepojiť na iný systém vozidla, obvykle na kontrolku motora či mazania.
Bohužiaľ ani pravidlo, že kontrolka airbagu zhasína samostatne, nie je istota. Skúsení podvodníci vedia upraviť elektroniku tak, aby kontrolka airbagu zhasla samostatne s oneskorením. Nezostáva než postupovať opatrne a autu, ktoré bolo evidentne zle rozporciované, sa radšej vyhnúť.