Dieselgate - týka sa aj vášho auta? Koľko vás to bude stáť?

Roland Regely | rubrika: Článok | 27. 7. 2017
Kvôli nejasnostiam ohľadne aféry koncernu Volkswagen prinášame na jednom mieste odpovede na najčastejšie otázky, ktoré sa týkajú vlastníctva a prevádzkovania dotknutých áut.
Dieselgate - týka sa aj vášho auta? Koľko vás to bude stáť?

Zdroj: Shutterstock

Kauza Dieselgate sa nedotýka len automobilky, ale samozrejme aj majiteľov áut. Celkom ich bolo vyrobených 11 miliónov a je celkom možné, že práve vy máte doma koncernové auto s jednotkou TDI, ktorá má v sebe zabudovaný softvér pre "obchádzanie" emisných noriem.

Čo to je dieselgate

Volkswagen používal softvér, ktorý podľa atmosférického tlaku, uhla natočenia volantu a rozdielnych otáčok prednej aj zadnej nápravy spoznal, že auto prechádza testom na valcovej skúšobni, a upravil chod motora tak, aby vyhovel americkým normám na emisie oxidov dusíka. V reálnej prevádzke ale táto funkcia nebola aktívna, preto autá vypúšťalo mnohonásobne vyššie množstvo NOX.

Týka sa Dieselgate aj vášho auta?

Falošný softvér motorov TDI sa podľa Volkswagenu nachádza vo všetkých motoroch generácie EA 189 plniacich normu Euro 5. Sú to motory so vstrekovaním common-rail a filtrom pevných častíc, nemajú však selektívnu katalytickú redukciu SCR čiže vstrekovanie močoviny AdBlue.

Podľa Volkswagenu (a ďalších koncernových automobiliek) sú novo predávané vozidlá podľa normy Euro 6 už vybavené systémom SCR a poháňané jednotkami novej konštrukčnej rady, ktorých sa problém netýka.

Tajný softvér tak mali mať motory 1.2 TDI CR, 1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR naprieč celým koncernom v autách modelových rokov 2009 až 2014. Zjednodušene môžeme konštatovať, že každé auto s naftovým motorom EA 189 plniace Euro 5 má upravený softvér.

Ako zistiť, či mám v aute motor z rady EA 189

Napríklad podľa výrobného kódu motora. V prípade koncernu VW sa jedná o troj- alebo štvorpísmenové označenie, ktoré nájdete okrem iného na štítku v servisnej knižke. Ak máme úplné informácie, malo by ísť o motory 1.2 TDI s kódom CFWA, 1.6 TDI s kódmi Caya, CAYE, CAYB, CAYD, Cayce a CRKB a 2.0 TDI s kódmi CBCD, CAGC, CAGB, CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA, ČAGA, CRBC, CBBB, CFGB, Cega, Caha, CGLC a CFCA.

  • O odškodňovaní v kauze Dieselgate sa na Slovensku nehovorí
  • Bavorsko zažaluje Volkswagen za Dieselgate 

Možno s takýmto autom jazdiť alebo ho predať?

Vaše auto je bezpečné a môžete s ním normálne jazdiť, potvrdili to aj ministerstvá dopravy naprieč Európou. Softvér pre riadenie emisií nemá vplyv na bezpečnosť alebo výkon v reálnej prevádzke, v prípade VW išlo o špeciálnu mapu riadenia motora pre prípad merania na skúšobni v laboratóriu.

S autom teda možno nakladať ako obvykle. Pokojne ho môžete legálne predať, na vás sa žiadne povinnosti ani obmedzenia nevzťahujú, ani na ďalšieho majiteľa.

Americké normy sú prísnejšie, podľa normy Euro V mohol vznetový motor vypúšťať 0,18 g/km NOx, podľa Euro VI je to 0,08 g/km NOx. Americká norma Tier 2 dovoľuje len 0,06 g/km NOx. Motory Volkswagenu u nás (v Európe) prešli normovaným meracím cyklom a sú teda legálne.

Je zvolávacia akcia povinná?

Vašou povinnosťou nie je sa do servisu dostaviť, pretože nejde o bezpečnosť. Napriek tomu odporúčame pozvanie prijať - už kvôli tomu, že keď príde čas na predaj vášho auta, kupujúci väčšinou rád vidí, že auto riadne absolvovalo všetky servisné opatrenia, ktoré výrobca zaviedol.

Bude to niečo stáť?

Úprava v rámci zvolávacej akcie je bezplatná.

Bude auto po úprave jazdiť horšie?

Ak pôjdete do servisu, keď vás k tomu automobilka vyzve, nečakajte zhoršenie jazdných vlastností alebo výkonov, prípadne spotreby. Možno predpokladať, že servisný zásah len vymaže jednu z máp riadenia motora, ktorá pozná "jazdu" v skúšobni a v reálnej prevádzke sa nikdy neuplatní.

Vaše auto bude s najväčšou pravdepodobnosťou jazdiť stále rovnako, bude rovnako dymiť a bude mať rovnaké reálne emisie a spotrebu.

Prejdete na STK?

Obavy z toho, že neprejdete cez STK a EK, nie sú na mieste. Tam sa zloženie emisií podľa normy Euro nezisťuje, technici v prípade vznetových motorov vlastne kontrolujú len dymivosť. Ak nemáte dodatočne vypitvaný filter DPF alebo zaslepený EGR ventil, nemáte sa čoho báť.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+5
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok