Kauza Dieselgate sa nedotýka len automobilky, ale samozrejme aj majiteľov áut. Celkom ich bolo vyrobených 11 miliónov a je celkom možné, že práve vy máte doma koncernové auto s jednotkou TDI, ktorá má v sebe zabudovaný softvér pre "obchádzanie" emisných noriem.
Čo to je dieselgate
Volkswagen používal softvér, ktorý podľa atmosférického tlaku, uhla natočenia volantu a rozdielnych otáčok prednej aj zadnej nápravy spoznal, že auto prechádza testom na valcovej skúšobni, a upravil chod motora tak, aby vyhovel americkým normám na emisie oxidov dusíka. V reálnej prevádzke ale táto funkcia nebola aktívna, preto autá vypúšťalo mnohonásobne vyššie množstvo NOX.
Týka sa Dieselgate aj vášho auta?
Falošný softvér motorov TDI sa podľa Volkswagenu nachádza vo všetkých motoroch generácie EA 189 plniacich normu Euro 5. Sú to motory so vstrekovaním common-rail a filtrom pevných častíc, nemajú však selektívnu katalytickú redukciu SCR čiže vstrekovanie močoviny AdBlue.
Podľa Volkswagenu (a ďalších koncernových automobiliek) sú novo predávané vozidlá podľa normy Euro 6 už vybavené systémom SCR a poháňané jednotkami novej konštrukčnej rady, ktorých sa problém netýka.
Tajný softvér tak mali mať motory 1.2 TDI CR, 1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR naprieč celým koncernom v autách modelových rokov 2009 až 2014. Zjednodušene môžeme konštatovať, že každé auto s naftovým motorom EA 189 plniace Euro 5 má upravený softvér.
Ako zistiť, či mám v aute motor z rady EA 189
Napríklad podľa výrobného kódu motora. V prípade koncernu VW sa jedná o troj- alebo štvorpísmenové označenie, ktoré nájdete okrem iného na štítku v servisnej knižke. Ak máme úplné informácie, malo by ísť o motory 1.2 TDI s kódom CFWA, 1.6 TDI s kódmi Caya, CAYE, CAYB, CAYD, Cayce a CRKB a 2.0 TDI s kódmi CBCD, CAGC, CAGB, CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA, ČAGA, CRBC, CBBB, CFGB, Cega, Caha, CGLC a CFCA.
- O odškodňovaní v kauze Dieselgate sa na Slovensku nehovorí
- Bavorsko zažaluje Volkswagen za Dieselgate
Možno s takýmto autom jazdiť alebo ho predať?
Vaše auto je bezpečné a môžete s ním normálne jazdiť, potvrdili to aj ministerstvá dopravy naprieč Európou. Softvér pre riadenie emisií nemá vplyv na bezpečnosť alebo výkon v reálnej prevádzke, v prípade VW išlo o špeciálnu mapu riadenia motora pre prípad merania na skúšobni v laboratóriu.
S autom teda možno nakladať ako obvykle. Pokojne ho môžete legálne predať, na vás sa žiadne povinnosti ani obmedzenia nevzťahujú, ani na ďalšieho majiteľa.
Americké normy sú prísnejšie, podľa normy Euro V mohol vznetový motor vypúšťať 0,18 g/km NOx, podľa Euro VI je to 0,08 g/km NOx. Americká norma Tier 2 dovoľuje len 0,06 g/km NOx. Motory Volkswagenu u nás (v Európe) prešli normovaným meracím cyklom a sú teda legálne.
Je zvolávacia akcia povinná?
Vašou povinnosťou nie je sa do servisu dostaviť, pretože nejde o bezpečnosť. Napriek tomu odporúčame pozvanie prijať - už kvôli tomu, že keď príde čas na predaj vášho auta, kupujúci väčšinou rád vidí, že auto riadne absolvovalo všetky servisné opatrenia, ktoré výrobca zaviedol.
Bude to niečo stáť?
Úprava v rámci zvolávacej akcie je bezplatná.
Bude auto po úprave jazdiť horšie?
Ak pôjdete do servisu, keď vás k tomu automobilka vyzve, nečakajte zhoršenie jazdných vlastností alebo výkonov, prípadne spotreby. Možno predpokladať, že servisný zásah len vymaže jednu z máp riadenia motora, ktorá pozná "jazdu" v skúšobni a v reálnej prevádzke sa nikdy neuplatní.
Vaše auto bude s najväčšou pravdepodobnosťou jazdiť stále rovnako, bude rovnako dymiť a bude mať rovnaké reálne emisie a spotrebu.
Prejdete na STK?
Obavy z toho, že neprejdete cez STK a EK, nie sú na mieste. Tam sa zloženie emisií podľa normy Euro nezisťuje, technici v prípade vznetových motorov vlastne kontrolujú len dymivosť. Ak nemáte dodatočne vypitvaný filter DPF alebo zaslepený EGR ventil, nemáte sa čoho báť.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.