V našom prostredí sú jazdené autá žiadanejšie než nové. Ročne sa zobchoduje približne štyrikrát viac ojazdených áut ako nových vozidiel. Je to logicky dané nižšou kúpnou silou predovšetkým súkromníkov. Stačí sa pozrieť na štatistiky trhu, tri štvrtiny nových áut kupujú hlavne firmy, respektíve tzv. právnicke osoby.
Ako zistiť, či má auto stočené kilometre
Veľkou pomôckou sú internetové stránky ako www.seka.sk alebo www.ko.sk, kde si podľa evidenčného čísla môžete preveriť históriu vozidla. Čo však v prípade, že neexistuje záznam o tomto vozidle a vy neviete ani VIN číslo auta?
Je tu jedna možnosť o ktorej mnohí nevedia. Stránka Slovenskej kancelárie poisťovateľov.
Na tejto stránke si môžete zistiť, kde má auto uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Do prvej kolónky zadáte značku a do druhej dátum. Neudávajte aktuálny dátum, ale povedzme o rok späť, teda napríklad 2016. Tak získate predchádzajúce evidenčné číslo a to následne môžete znova preveriť na stránkach www.seka.sk resp. www.ko.sk.
V skratke to znamená, že stránka Slovenskej kancelárie poisťovateľov vám povie aj predošlé evidenčné číslo vozidla a to sa bez toho, aby ste kontaktovali predajciu nedozviete nikde inde.
Pre ojazdené auto do Nemecka? Nie vždy je to výhra
Žiaľ hrozba kúpy auta s pretočenými kilometrami tu zrejme bude večne a nevyhnete sa jej ani vtedy, keď sa za svojim autom vyberiete do zahraničia.
Zmeny daňových predpisov v Nemecku napríklad vedú k tomu, že množstvo nemeckých importov má holú základnú výbavu a ten najzákladnejší motor. Autá tiež mávajú obrovský kilometrový nájazd a stočené tachometre. Podľa analýzy ADACu má stočené kilometre možno až tretina všetkých ojazdených áut na tamojšom trhu.
Dovážať z Nemecka auto má zmysel v prípade, že hľadáte špecifický model, ktorý na našom trhu jednoducho nie je. Zárukou kvalitnej jazdenky je sieť oficiálnych predajcov značky, ale za také autá si logicky priplatíte. A rovnako kvalitné často zoženiete aj u nás za lepšiu cenu.
Stočené kilometre? Pokuty siahajú do výška 100-tisíc eur
Slovenský parlament schválil ešte v roku 2015 návrh zákona, ktorý zaviedol zákaz stáčania tachometrov pri ojazdených automobiloch pod hrozbou vysokých pokút. Trestný je ako samotný predaj stočených automobilov, tak prípadné obstarávanie pomôcok potrebných k samotnej úprave stavu kilometrov.
Slovenská obchodná inšpekcia tak môže rozdávať pokuty vo výške 3 000 až 50 000 eur vinníkom, ktorým sa dokázalo, že manipulovali s tachometrom. Pokute sa ale nevyhnú ani samotní predajcovia, ktorí budú také autá ponúkať. Najvyššia pokuta 100 000 eur potom hrozí tomu, u koho sa počas troch rokov preukáže opakované previnenie.
Na Slovensku údajne jazdia stovky tisíc áut so stočenými tachometrami. V Českej republike sa potom podľa odhadov ÚAMK a autobazáru AAA Auto predá každým rokom 270 000 takýchto automobilov, čo zodpovedá takmer polovici trhu. Podľa slovenských zákonov je pretočenie tachometra trestný čin podvodu.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.