Kupujúci jazdenky rieši často dilemu: kúpiť diesel, alebo benzín? U mnohých nakoniec zvíťazí diesel s vidinou nižšej spotreby paliva a lepšej dynamiky najmä s naloženým autom. Práve pri väčších SUV alebo MPV napríklad ani iný dynamicky zaujímavejší motor v ponuke nebýva. A je jasné, že živiť benzínový šesťvalec so spotrebou 12 litrov sa nikomu nechce.
Lenže očakávaná nižšia spotreba sa nielen nemusí vôbec dostaviť a vo výsledku môže byť prevádzka dieselu výrazne drahšia. Nakoniec tak môže aj "rozožratý" benzínový vyjsť z dlhodobého hľadiska výhodnejšie.
Moderné turbodieselové motory sa neoplatia
Moderné turbodiesely sú komplikované a ich servis je veľmi zložitý. Kupujúci jazdenky si musí dávať veľký pozor na drobnosti, pretože u takto zložitého motoru spravidla jeden malý neriešený problém spustí lavínu ďalších drahších ťažkostí. A tak sa inzeráty plnia autami, ktoré len čakajú na neopatrného kupujúceho, ktorý potom musí riešiť závratne drahé problémy, aby vôbec mohol jazdiť.
Naftové auto bežnej výkonnostnej je vždy drahšie ako rovnaké benzínové. Najmä preto, lebo má zložitejší motor. Predajné akcie typu "diesel za cenu benzínu" sú na 99 percent marketingovým trikom - predajca napríklad pred akciou umelo zvýši ceny benzínových verzií.
Za vyššiu cenu majiteľ auta dostane nižšiu spotrebu lacnejšieho paliva a vyšší komfort pri diaľničných presunoch. Na druhej strane sa diesel pomalšie zahrieva (tzn. v zime v meste horšie kúri) a jeho životnosť trpí častými krátkymi jazdami. Vyššia nákupná cena znamená aj drahšiu havarijnú poistku, zložitejší motor zase potenciálne vyššie náklady na servis.
Výhody naftového motora
Priemerná spotreba - v porovnaní s podobne výkonnými benzínovými motormi. Pri starších motoroch bol rozdiel oveľa vyšší, no v súčasnosti je situácia pre benzínové motory o niečo priaznivejšia. Situáciu pomohli vylepšiť aj maloobjemové benzínové motory s turbom a priamym vstrekovaním paliva.
Cena nafty - už dlhšiu dobu je cena nafty nižšia ako cena benzínu, čo mnohých motoristov ovplyvní pri výbere.
Dynamika - turbodiesel má oproti porovnateľne výkonnému atmosférickému benzínovému motoru lepšiu dynamiku jazdy, hlavne čo sa týka zrýchlenia pri predbiehacích manévroch. Pri súčasných maloobjemových turbobenzínoch s porovnateľným výkonom sa však už táto výhoda stráca.
Štýl jazdy - ten sa na spotrebe benzínového motora prejavuje podstatne výraznejšie oproti dieselovému motoru.
Krútiaci moment - dieselový motor je vďaka vyššiemu krútiacemu momentu v nižších otáčkach a nižšej priemernej spotrebe jednoznačne vhodnejší na dlhšie jazdy, pre väčšie vozidlá či ťahanie prívesov.
Výhody benzínového motora oproti dieselovému
Cena - nižšia obstarávacia cena nového vozidla.
Štartovanie - v zime ľahšie štartuje a rýchlejšie sa zohreje na prevádzkovú teplotu.
Poistenie - nižšie zákonné a havarijné poistenie oproti podobne výkonnému dieselovému motoru.
Garančné prehliadky - všeobecne platí pravidlo, že dieselové vozidlo je náročnejšie na údržbu v porovnaní s benzínovým.
Chod - benzínový motor je všeobecne tichší a má kultivovanejší chod.
Jazdné vlastnosti - pri porovnateľnom výkone je benzínový motor ľahší a menej zaťažuje prednú nápravu, čo má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti a opotrebovanie.
Nešťastný DPF - benzínový motor nemá v porovnaní s moderným dieselom DPF filter.
Zjednodušene by sa teda dalo napísať, že benzínový motor sa lepšie hodí na jazdenie po meste a jeho okolí, je vhodnejší do menších vozidiel, zvyčajne je ľahšie a lacnejšie servisovateľný a nákupná cena býva spravidla nižšia.
Všeobecne však platí pravidlo, že kúpa benzínového motora sa oplatí viac, ak sa ročný nájazd pohybuje do cca 15 000 km.
Naopak, dieselový motor sa viac hodí na dlhšie cestovanie, je vhodnejší pre väčšie vozidlá a výhodnosť nákupu býva obvykle až pri ročnom nájazde 15-tisíc a viac kilometrov.
Servisovaný služobný automobil je najlepší? Omyl!
Pre rad záujemcov sú lákavé služobné vozidlá, ktoré firmy posielajú ďalej do sveta vo vopred naplánovaných intervaloch. Svojím spôsobom by to nemusela byť zlá kúpa, avšak to by ste museli konkrétne auto a vodiča poznať. Bohužiaľ sa nie vždy dá spoľahlivo odhadnúť, ako sa vodič k autu správal. Či sa mu napríklad aj "nemstil" za to, že nedostal od zamestnávateľa niečo lepšie.
Existuje síce slušná šanca, že také auto nie je na predaj len preto, že ho čaká drahý servis (čo je dôvod, prečo väčšinou ľudia posiela jazdenky ďalej do sveta), ale tiež nemožno očakávať, že bude v bezchybnom stave bez nutnosti vyšších investícií v dohľadnej dobe. Najmä leasingové spoločnosti odmietajú dať do servisu peniaze navyše, riešia len predpísaný servisný plán. S tým súvisí jeden veľký nasledujúci problém:
Smrteľné predĺžené servisné intervaly
Plno moderných áut má práve kvôli tomu, aby sa zapáčili fleetovým manažérom, nastavené nezmyselne dlhé servisné intervaly. Pre tak citlivý motor, akým je moderný turbodiesel, sú však výmeny motorového oleja po dvoch rokoch alebo 30 000 km prakticky smrteľné. Veď mnohé motory začínajú už po 10 000 km vykazovať nadmernú tvorbu kalov v oleji.
Najčastejšie na to trpia maloobjemové downsizované turbodiesely, u ktorých sa malá olejová náplň (mnohokrát len okolo troch litrov) spája s nepríliš vyberavým štýlom jazdy služobných vodičov. Nuž, keď chcete, aby sa tá tisícšesťstovka na diaľnici trochu pohla, musíte jej stáť na krku. Fleetový manažér vám výmenu oleja po 10 000 km nezaplatí, keď mu servisná knižka hovorí "po tridsiatich".
Najväčší strašiak naftových motorov? Filter pevných častíc
Konečne sa dostávame snáď k najväčšiemu strašiaku naftových ojazdených áut. Vedľa filtrov pevných častíc sú nejaké "dvojhmoty" alebo vstreky len slabým odvarom. Filtre pevných častíc sa vo veľkom rozšírili s príchodom emisnej normy Euro 5 v septembri 2010 aj na našom trhu, niektoré dovážané jazdenky ale majú filtre už od roku 2002.
Obrovské množstvo ojazdených áut má filter jednoducho nepoužiteľný alebo nejako mechanicky poškodený. Varujú pred nimi hlavne autobazáry, ktoré také autá nevykupujú. Tie potom končia v súkromnej inzercii. V niektorých autách tiež neplní DPF správne svoju funkciu a nadmerne sa zanáša predovšetkým kvôli neprofesionálnej oprave, respektíve "čisteniu". A niekedy dochádza k problémom s DPF aj kvôli drobnostiam, ktoré s mechanikou DPF vôbec nesúvisia.
Rada na záver: 8 tipov, ako znížiť spotrebu auta
- Skontrolujte si, či nemáte podhustené pneumatiky
- Nevozte zbytočne náklad a najmä si skladajte strešný nosič
- Zbytočne nepridávajte plyn
- Naučte sa využívať dosiahnutú rýchlosť, aby ste museli čo najmenej brzdiť
- Nenechávajte zbytočne bežať motor
- Nejazdite vo vysokých otáčkach
- Naučte sa brzdiť motorom
- Najdôležitejšou vecou je predvídanie udalostí v premávke a snažiť sa jazdiť plynulo.