Zjedz koľko vládzeš, no keď svoju porciu nedoješ, dostaneš pokutu. Tak nejak by sa v skratke dal vysvetliť princíp, ktorí si osvojilo niekoľko reštaurácií po Európe. My sme sa pozreli na to, či také niečo dovoľujú slovenské zákony a kde konkrétne sa uvedené pravidlo uplatňuje.
Začalo to v Nemecku
V snahe obmedziť plytvanie potravinami sa reštaurácia Yuoki v Stuttgarte rozhodla pokutovať návštevníkov, ktorí nedojedia celú porciu, ktorú si objednali.
V tejto reštaurácii si môžu návštevníci objednať napríklad japonské sushi. Ide o tzv. all-you-can-eat reštauráciu, v ktorej môžete počas dvoch hodín jesť neobmedzené množstvo jedla za jednotnú cenu. Často sa však stávalo, že si hostia objednali viac jedla, než dokázali zjesť. Preto sa zaviedla pokuta za zvyšky jedla - symbolické 1 euro. Majiteľ reštaurácie po niekoľkých týždňoch odhadol, že nazbierali už vyše 900 eur. Tieto peniaze putovali na charitu.
Nejde však o jedinú reštauráciu v Nemecku. K Yuoki sa tiež pridala japonská reštaurácia Okinii v Düsseldorfe. Tá ponúka neobmedzenú konzumáciu jedla, avšak za každý nedojedený tanier so studeným jedlom musíte zaplatiť navyše 1 euro a za tanier s teplým jedlom 2 eurá. Zatiaľ posledná nemecká reštaurácia, v ktorej by ste si museli zaplatiť za nedojedené zvyšky, je čínsko-mongolská reštaurácia Himalaya. Tá účtuje 2 eurá za každých 100 gramov nedojedeného jedla.
Pokračuje to v Čechách
Aj Ázijská reštaurácia Haikky v pražskom Karlíne sa rozhodla tomuto nemorálnemu plýtvaniu jedlom zabrániť. Za nedojedené jedlo v ponuke "zjedz, koľko vládzeš" zaviedla pokutu 100 Kč (3,80 eura).
Podľa českej obchodnej inšpekcie reštaurácia zákon neporušuje, pretože zákazník je to vopred upozornený. Nejde ani o diskrimináciu, nesprávne zaúčtovanie ani o nič iného spadajúceho pod Českú obchodnú inšpekciu.
Právnici sú však skeptický. Akonáhle zákazník za jedlo zaplatí, je to jeho majetok a môže si s ním robiť, čo chce. Ak by ho reštaurácia vyzvala k poplatku za nedojedené jedlo a on by odmietol, prípad by musel vyriešiť súd.
Ako je to na Slovensku
Slovenská obchodná inšpekcia u nás zatiaľ neeviduje žiadnu reštauráciu s takou požiadavkou. Aj keby sa niektorá z reštaurácií rozhodla takto urobiť, musí o tom zákazník vedieť vopred.
Právnici: takýto poplatok je nezákonný
Odborníci sa zhodli v neprospech reštaurácií. Tvrdia, že nie je možné, aby zákazník na základe reklamného triku dostal pokutu za to, čo si objednal. Je to údajne právne nevymožiteľná vec.
Ak by si nejaká reštaurácia dala takúto podmienku, právnik vraví, že by prišla o zákazníkov.
Nad trestom za nedojedené jedlo sa pohoršujú nielen zákazníci, ale aj odborníci na spotrebiteľské právo. "Vlastníctvo pokrmu prechádza na spotrebiteľa vo chvíli, keď ho prevezme. Od tejto chvíle môže s pokrmom nakladať podľa svojho uváženia," cituje Lukáša Zeleného, vedúceho právneho oddelenia organizácie dTest, portál Aktualne.cz.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.