O čo ide? Nepravý email s podpisom banky upozorňuje klientov na zablokovanie účtu. V skutočnosti ide o nástrahu, ktorá má od nich vylákať citlivé údaje.
Podvodníci vystupujú v angličtine a ako privátni bankári
Internetoví zlodeji vystupujú pod názvom "Unicredit Private Bank Executive Team" a presviedčajú v angličtine adresátov, že banka zablokovala ich účet po tom, ako sa do neho niekto snažil nabúrať.
"Jedná sa o podvodnú techniku s cieľom získať citlivé údaje klienta. Ide v podstate o jednoduchú vec: rozpošlú sa e-mailové správy a čaká sa, ktorý klient jeho obsahu uverí. Tieto správy sa tvária ako oficiálna žiadosť banky alebo inej inštitúcie", vyjadril sa k téme Martin Švidroň z portálu Finančná Hitparáda.
Ako funguje podvodný e-mail
Finanční experti tvrdia, že e-mail znie vcelku hodnoverne a naletieť by bolo naozaj jednoduché. Tvári sa, že banka upozorňuje na to, že na vašom bankovom účte došlo k trom nesprávnym pokusom o prihlásenie.
Ďalej uvádza, že kvôli vašej bezpečnosti banka zablokovala váš účet a aby ste ho mohli vrátiť do pôvodného stavu, musíte splniť tri kroky. Tie zahŕňajú to, aby ste navštívili webovú stránku, na ktorú ponúkajú preklik a potvrdenie osobných údajov. Tento email však rozhodne nepochádza od banky a ak prišiel aj do vašej emailovej schránky, mali by ste vedieť, že ide o podvod.
Ako sa vyhnúť problémom? Tak ako vždy
V žiadnom prípade teda nezadávajte údaje zo svojej platobnej karty, ak ste k tomu vyzvaný od neoverenej strany. Vďaka nim totiž podvodníci môžu zrealizovať ihneď online platbu. Banka by od vás nikdy tento druh údajov nežiadala, lebo ich má v databáze.
Ak ste predsa číslo svojej karty zadali, ešte nie je všetko stratené. Je však nutné aby ste okamžite kontaktovali svoju banku, aby bola karta profesionálne zablokovaná a vaše financie a osobné údaje ostali v bezpečí.
Podvodníkov často prezradia žiadané údaje
Po rozkliknutí na detail odosielateľa uvidíte, z akého e-mailu vám prišiel. Ak sa už náhodou z mailu prekliknete na podhodenú (podvodnú) stránku, dávajte pozor. Vždy si všimnite na akej internetovej stránke/doméne vlastne ste. Pozor si dávajte aj na údaje, ktoré od vás žiadajú.
V tomto prípade chcú podvodníci e-mail, číslo karty, dátum platnosti karty, CVC kód, zostatok na karte. To sú údaje, prostredníctvom ktorých sa dá zrealizovať online platba. Banka pritom nikdy takéto údaje od svojich klientov nežiada.
Webstránku banky zadávajte len priamo do prehliadača
Všeobecne platí, že na web banky sa nepreklikávajte cez odkazy. Internetovú stránku banky vždy napíšte priamo do prehliadača.
Akékoľvek nejasnosti konzultujte so svojou bankou. Ak ste na pochybách, zavolajte na call centrum banky, osobne alebo prostredníctvom online chatu na webovej stránke banky a spýtajte sa, či taký mail odoslali. Telefonujte len na telefónne čísla, ktoré sú uvedené na oficiálnej stránke banky.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.