Vlaky do Petržalky by mohli vyriešiť dopravnú situáciu v Bratislave

Roland Regely | rubrika: Článok | 17. 5. 2017
Na najväčšie sídlisko by mohli jazdiť osobné vlaky z Trnavy a Senca, posledný takýto vlak išiel v roku 2011. Prvé zmeny možno prídu už tento rok.
Vlaky do Petržalky by mohli vyriešiť dopravnú situáciu v Bratislave

Zdroj: Shutterstock

Vlaková doprava môže doprave v Bratislave a jej okolí výrazne pomôcť. Pred nedávnom sa na tom zhodlo vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) počas obhliadky 50 kilometrov železničných tratí v hlavnom meste. Cestnú dopravu do a z Bratislavy by podľa nich mohli odľahčiť dve nové trate i nové železničné zastávky. Informovala o tom prednedávnom TASR.

Presmerovanie vlakov do Petržalky by mohlo byť prvým príkladom toho, keď by vlak v Bratislave reálne jazdil aj ako súčasť bratislavskej MHD. Vlaky zo Senca a Trnavy by totiž nielenže do Petržalky prichádzali, ale zároveň sa tu aj otáčali a jazdili v opačnom smere.

Vlak by mohli využiť aj cestujúci, ktorí by sa potrebovali dopraviť z Petržalky na Nové Mesto, alebo do oblasti Vinohradov (kde sa nachádza stanica Predmestie), alebo do Rače (kde stoja osobné vlaky idúce do Trnavy).

Doprava v Bratislave kolabuje, vlaky by ju mohli odľahčiť

"Veríme, že práve koľajová doprava by mohla pomôcť k riešeniu dopravnej situácie, ktorá dnes v Bratislave je a ktorá sa možno trošku zhorší v súvislosti s výstavbou obchvatu D4 a R7," povedal dnes generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Ako podotkol, radi by odľahčili bratislavské mosty a využili koľaje vedúce na stanicu Petržalka. V spolupráci s ministerstvom dopravy analyzujú možnosť realizovať prepojenie Senca s Petržalkou s možnosťou novej stanice na Bosákovej ulici alebo pri Digital Parku/Auparku v Bratislave.

Trasu Senec - bratislavské Nové Mesto osobné vlaky prejdú podľa riaditeľa už dnes za 28 minút, teda rýchlejšie ako osobné autá v súčasnosti, s pokračovaním do Petržalky za ďalších 17 minút.

  • Zaujíma vás vlaková doprava? RegioJet chce prevádzkovať vlaky do Prahy bez dotácií

Nové vlaky aj z Trnavy a Malaciek

Ďalšou možnosťou je podľa ZSSK zvýšenie intenzity využitia stanice Bratislava-Nové Mesto a posilnenie spojov, ktoré sem smerujú od Trnavy a z Malaciek. Táto možnosť si vyžaduje podľa Hlubockého aj užšiu kooperáciu s Dopravným podnikom Bratislavy. Cesta z Trnavy osobným vlakom na zastávku Bratislava-Nové Mesto by trvala 47 minút. "Veríme, že naši partneri vypočujú naše odporúčania a aspoň jeden projekt dostane zelenú už tento rok," povedal podpredseda predstavenstva ZSSK Patrik Horný.

Možno už tento rok v decembri

"Dnes sme si v Bratislave prešli zhruba 50 kilometrov tratí a väčšina z nich je už teraz zjazdných. Niektoré úseky si vyžadujú ďalšie investície a súčinnosť hlavného mesta i Bratislavského samosprávneho kraja," priblížil generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

"Pri dobrej vôli vieme prvý režim, ktorý by nebol ešte optimálnym režimom, spraviť k veľkému decembrovému grafikonu," povedal na stretnutí železníc, ministerstva dopravy a zástupcov krajov obchodný riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Karol Martinček.

V súčasnosti spracúvaná rozsiahla štúdia realizovateľnosti rozvoja koľajovej dopravy "Dopravný uzol Bratislava" má byť hotová koncom tohto roka. Obsahovať bude strategické možnosti rozvoja vlakovej dopravy v hlavnom meste a jeho okolí. Tieto zásadné zmeny sa podľa dopravcov síce do reálu nedostanú skôr ako po roku 2020, no riešiť dopravnú situáciu v Bratislave chcú už teraz.

"Na základe tejto štúdie by malo byť jasné, ktoré z terminálov integrovanej osobnej prepravy majú zmysel a treba ich rozvíjať a budovať," podotkol Erdössy. Štúdia by mala dať odpoveď, či v budúcnosti vznikne na bratislavskom Trnavskom mýte vlaková stanica Filiálka. ŽSR a ZSSK si však jej vznik vedia predstaviť. "Vidíme prínos a zmysluplnosť toho, aby ľudia stáli na Filiálke. Je to dopravný uzol, dobre lokalizovaný. Rozprávame sa však rádovo o vyššej investícii," podotkol Hlubocký.

Odľahčiť cestnú dopravu

Zámer odľahčiť cestnú dopravu v Bratislave a okolí prostredníctvom koľajovej dopravy schvaľuje aj predseda Inštitútu verejnej dopravy Marek Modranský. "Ak si porovnáme dopravný koridor, kde potrebujeme prepraviť 50.000 osôb za hodinu v jednom smere: keby všetci šli autami, potrebujeme až 175 metrov širokú cestu, keby cestovali autobusmi - 35 metrov širokú cestu, a ak vlakom, deväťmetrový koridor. Tento zámer je práve o tom neobjavenom priestore, ktorý je tu k dispozícii a môžeme ho v budúcnosti využiť," podotkol.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

20. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

Slovenská vláda prijala významné opatrenie, ktoré má zabezpečiť stabilitu cien elektriny pre domácnosti v roku 2025. Schválením všeobecného hospodárskeho záujmu sa cena elektriny udrží... celý článok

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

20. 11. 2024 | Barbora Magočová

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

Rezort ministra Matúša Šutaja Eštoka prichádza s návrhom zvýšenia paušálnej sumy trov priestupkového konania. Trovy by sa mali do budúcna bezmála zdvojnásobiť. Ich plateniu sa však... celý článok

Najväčšia finančná lúpež v dejinách Slovenska: Vláda okradla ľudí, do poslednej chvíle zatĺkala

15. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Najväčšia finančná lúpež v dejinách Slovenska: Vláda okradla ľudí, do poslednej chvíle zatĺkala

Menová reforma v Československu v roku 1953 sa stala jednou z najdramatickejších udalostí povojnovej histórie krajiny, známa aj ako „veľká peňažná lúpež“. Štát, pod rúškom riešenia... celý článok

Skupina Slovákov sa musí pripraviť na drastické zvýšenie odvodov až o tisícky eur mesačne

14. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Skupina Slovákov sa musí pripraviť na drastické zvýšenie odvodov až o tisícky eur mesačne

Sociálna poisťovňa informuje o zmene od 1. januára 2025. Do platnosti vstupuje významná zmena v oblasti sociálneho poistenia, ktorá ovplyvní tisíce poistencov. Novela zákona zvyšuje... celý článok

5 zmien, ktoré plánuje štát: Chystá sa revolučná výhoda pre rodiny

12. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

5 zmien, ktoré plánuje štát: Chystá sa revolučná výhoda pre rodiny

Ministerstvo práce pripravuje významné zmeny v dôchodkovom systéme, ktoré by mali zlepšiť postavenie žien, ktoré boli na materskej dovolenke, a odstrániť ich znevýhodnenie pri výpočte... celý článok