Rakúsko začiatkom tohto roka zaviedlo zmeny v zákone o minimálnej mzde. Tieto podmienky sa tak začali týkať aj dopravných spoločností a vodičov, ktorí vykonávajú prepravu tovaru či osôb do alebo z Rakúska, a teda nielen kabotážnej dopravy (vnútroštátna preprava v inom štáte), ako to bolo doteraz.
Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia vtedy ihneď informovalo, že to výrazne deformuje európsky dopravný trh. Rakúsko sa tak pridalo k novodobému európskemu trendu, ktorý podľa dopravcov porušuje základné princípy voľného trhu podľa vzoru Nemecka a Francúzska.
Uvedený do platnosti aj napriek žalobám v ostatných krajinách
ČESMAD Slovakia uviedol, že upravený rakúsky zákon o minimálnej mzde bol uvedený do platnosti aj napriek tomu, že pre podobný nemecký a francúzsky zákon Európska komisia podala žalobu na tieto krajiny z dôvodu dôsledkov uplatňovania ich vlastných právnych predpisov o minimálnej mzde v sektore cestnej dopravy.
Tento krok považujú slovenskí cestní dopravcovia za plán, ako zamedziť dopravcom z iných krajín prepravné výkony v Rakúsku. Tak isto podľa združenia nepriamo korešponduje s vyjadrením rakúskeho spolkového kancelára Christiana Kerna, ktorý vyhlásil, že rakúske spoločnosti by mali uprednostniť pri zamestnávaní samotných Rakúšanov pred cudzincami z krajín EÚ.
Súvisiacie články:
Čo z toho vyplýva pre slovenských vodičov prepravcov
Z rakúskeho zákona vyplýva, že slovenskému vodičovi pracujúcemu pre slovenskú dopravnú spoločnosť musí byť za výkon práce na rakúskom území vyplácaná tunajšia minimálna mzda, ktorá je v súčasnosti neporovnateľne vyššia ako na Slovensku.
Chybné je podľa združenia aj celkové nastavenie tohto systému, ktorý neberie do úvahy systém cestovných náhrad vyplácaných vodičom v slovenských dopravných spoločnostiach. Vďaka týmto diétam tak príjem vodiča býva často dokonca vyšší, ako by bol na základe vyplácania rakúskej minimálnej mzdy.
Rakúsko jeden z najčastejších cieľov kamiónov a autobusov
Rozdiely v sociálnej legislatíve tak opäť znevýhodňujú slovenských dopravcov.
Rakúsko je jedným z trojice najčastejších cieľov, kam smerujú slovenské kamióny a autobusy. Po zavedení spomínanej finančnej a administratívnej prekážky viacero dopravných spoločností zvažuje ďalšie pôsobenie v tejto krajine a bude musieť svoje kapacity presmerovať do iných štátov.
Dopravca je podľa združenia pred uskutočnením prepravy na územie Rakúska povinný vyplniť zložitý formulár oznámenia o vyslaní pracovníka, ktorý však ešte nie je prispôsobený na oblasť cestnej dopravy a vyplnenie formuláru sa tak stáva takmer nesplniteľnou úlohou. Dostupný je iba jednorazový formulár a chýba taký, ktorý by platil na dlhší časový úsek.
"Dopravná spoločnosť tak musí pred každou cestou zaregistrovať nanovo každého svojho vodiča. Dopravca s viacerými vozidlami tak môže denne urobiť niekoľko prepráv z alebo do Rakúska. Väčšinu pracovného času tak zamestnanci spoločnosti strávia vypĺňaním tohto formuláru," upozornil generálny tajomník ČESMAD-u Slovakia Pavol Reich.
Potrebná aj pracovná zmluva či doklady o mzde
Rakúske orgány tiež od vodiča okrem toho vyžadujú pracovnú zmluvu, doklady o mzde či formulár A1 zo Sociálnej poisťovne, ktorý dokazuje vyplácanie sociálneho a zdravotného poistenia v SR. Všetky tieto dokumenty však musia byť preložené do nemčiny. Napriek tomu formulár A1 Sociálna poisťovňa odmieta vydávať v nemčine, čo dopravné spoločnosti stavia do bezvýchodiskovej pozície.
Pokuta niekoľko tisíc eur
Združenie už požiadalo Veľvyslanectvo SR v Rakúsku o spoluprácu pri riešení týchto zásadných nedostatkov, pretože takto hrozia dopravným spoločnostiam sankcie vo výške od 500 do 5 000 eur.
To najdôležitejšie o nových rakúskych pravidlách prepravcov v kocke
Kedy sa na vysielanie do Rakúska vzťahuje ohlasovacia povinnosť?
- ak má zamestnávateľ sídlo v členskom štáte EÚ alebo v štáte EHS alebo vo Švajčiarsku a ak vysiela svojich zamestnancov na splnenie pracovného výkonu do Rakúska
- ohlasovacia povinnosť sa vzťahuje aj na krátkodobé cezhraničné pracovné úlohy. Povinnosť nahlasovania majú aj zamestnávajúci, ktorí vysielajú v zahraničí sprostredkovaných zamestnancov do Rakúska.
Existujú výnimky?
- určité cezhraničné pracovné úlohy v malom rozsahu a s krátkym trvaním v rámci vysielania alebo skupinového sprostredkovania nepodliehajú rakúskym predpisom o minimálnej mzde, ohlasovacej povinnosti a mzdovej kontrole.
Kedy nastáva sprostredkovanie v Rakúsku s ohlasovacou povinnosťou?
- keďspoločnosť "ponúkne" svoje pracovné sily zo zahraničia do Rakúska inej spoločnosti v Rakúsku na splnenie pracovných výkonov,
- má táto spoločnosť ohlasovaciu povinnosť.
- bez ohlasovacej povinnosti sú určité cezhraničné sprostredkovania v malom rozsahu a s krátkym trvaním.
Tieto doklady musia mať pripravené zahraniční zamestnávatelia
- kópia hlásenia o vyslaní - systém automaticky vygenerujetransakčné číslo, ktoré je dokladom odoslania údajov
- prípadné dodatočné hlásenia pracovníko
- predĺženie vyslania
- hlásenie týkajúce sa zmien
- podklady o prihlásení k sociálnemu poisteniu A1/E101, dokument o systéme sociálneho zabezpečenia A1 alebo výnimočne rovnocenné podklady v nemeckom jazyku - Žiadosť o vydanie osvedčenia A1 aj s potvrdením príslušnej inštitúcie sociálneho zabezpečenia, že vyslaný alebo sprostredkovaný zamestnanec podlieha systému sociálneho zabezpečenia vysielajúceho štátu počas vyslania alebo sprostredkovania - vždy v nemeckom jazyku.
- mzdové podklady (pracovná zmluva, mzdový hárok, doklady o výplate mzdy alebo doklady o bankovom prevode mzdy, všetko v nemeckom jazyku)
Povinnosť o zdokladovaní sociálneho poistenia je možné splniť aj nasledovne:
Povinnosť je splnená aj vtedy, keď podklady o prihlásení do systému sociálneho zabezpečenia sú k dispozícii:
- buď priamo na pracovisku, v prípade vyslania u kontaktnej osobe na pracovisku,
- alebo v prípade vysielania u kontaktnej osoby mimo pracoviska
- alebo u profesionálneho účtovníka, advokáta alebo notára zastúpeného v Rakúsku
- alebo v pobočke v Rakúsku
- alebo v rakúskej materskej alebo dcérskej spoločnosti toho istého koncernu
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.