Najlepšou fakultnou nemocnicou za minulý rok sa podľa prieskumu zdravotnej poisťovne Dôvera stala Detská fakultná nemocnica s poliklinikou Banská Bystrica. Nasledovala Detská fakultná nemocnica Košice a Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok. Informovala o tom tlačová agnetúra SITA.
Na druhej strane, najhoršie hodnotené z pohľadu pacienta boli Detská fakultná nemocnica s poliklinikou Bratislava, Fakultná nemocnica Trnava a Univerzitná nemocnica Bratislava. O výsledkoch prieskumu informovali zástupcovia Dôvery vo štvrtok na tlačovej konferencii.
V kategórii všeobecných nemocníc najlepšie obstáli podľa pacientov Nemocnica Košice-Šaca a.s. 1. súkromná nemocnica, Nemocnica Dr. Vojtecha Alexandra v Kežmarku a Nemocnica svätého Michala. Najhoršie hodnotené v tejto kategórii boli Všeobecná nemocnica s poliklinikou Veľký Krtíš, Kysucká nemocnica s poliklinikou Čadca a Všeobecná nemocnica v Žiari nad Hronom.
Najhoršie dopadli psychiatrické nemocnice
Najlepšie hodnotenými špecializovanými zdravotníckymi zariadeniami podľa názoru pacientov boli Národný endokrinologický a diabetologický ústav, NÚSCH - Detské kardiocentrum, Onkologický ústav sv. Alžbety. V prieskume boli označené za najhoršie v tejto kategórii Psychiatrická nemocnica prof. Matulaya Kremnica, Psychiatrická nemocnica Philippa Pinela Pezinok, Psychiatrická nemocnica Hronovce.
- Prečítajte si aj: Sulíkovci obvinili Fica, že za lacno rozpredáva nemocnice Pente
Svoj rebríček priniesla Dôvera aj Union
Rebríček nemocníc zostavila zdravotná poisťovňa Dôvera na základe výpovedí viac ako 7 tisíc pacientov, ktorí sa v minulom roku liečili v niektorej zo slovenských nemocníc. Svoj zoznam zverejnila aj zdravotná poisťovňa Union. V porovnaní s predchádzajúcim prieskumom sa zvýšila spokojnosť s takzvanými hotelovými službami, teda s jedlom, s ubytovaním a upratovaním. Spokojnosť so zdravotnými sestrami u dospelých pacientov v porovnaní s minulým rokom mierne klesla.
Najväčšie nedostatky? Strava a ubytovanie
Podľa prieskumu poisťovne Union sú podľa pacientov, ktorí boli minulý rok hospitalizovaní, sú najväčšie nedostatky v kvalite stravy, v kvalite ubytovania a čo je najhoršie, majú pocit, že ich stav sa ani po pobyte v špitáli nezlepšil tak, ako očakávali.
Riaditeľka sekcie nákupu zdravotnej starostlivosti, revíznych činností a programov zdravia Union zdravotnej poisťovne Elena Májeková poznamenala, že v minulom roku vyzerali výsledky veľmi podobne. "Svedčí to o tom, že nedošlo k výraznejšiemu posunu na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, a že doplnenie finančných zdrojov, ktoré im tak zúfalo chýbajú, je naozaj nevyhnutné," upozornila.
Spokojnosť so sestrami u detí vzrástla
Naopak, u detských pacientov, pri ktorých vyjadrovali spokojnosť ich rodičia, spokojnosť so sestrami vzrástla.
"Subjektívna spokojnosť pacientov je jedným z dôležitých ukazovateľov, na ktorý sa pozeráme pri uzatváraní kontraktov s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Kvalitu ubytovania, prístup personálu a stav po prepustení vie dobre posúdiť každý pacient. Teší nás, že celková známka v hodnotení je opäť o niečo lepšia. Svedčí to o snahe nemocníc zlepšovať všetky svoje služby popri prioritnej úlohe - zvyšovaní kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti," povedal generálny riaditeľ Dôvery Martin Kultan.
Nemocnice sa mierne polepšili
Podobne ako v minulých ročníkoch najnižšia spokojnosť pacientov je s hotelovými službami, najvyššia s personálom zdravotníckych zariadení - s lekármi a so sestrami. Pacienti ohodnotili nemocnice ako v škole, teda známkami od 1 po 5. Všetky nemocnice dosiahli priemernú známku 1,64, čo je v porovnaní s minulým rokom (1,66) mierne zlepšenie.
Podľa Union ZP sa potvrdilo, že ľudský faktor je v oblasti zdravia nezanedbateľným ukazovateľom kvality zdravotníckeho zariadenia.
Najlepšie z prieskumu vyšli nemocnice v Prešovskom kraji, nasleduje Žilinský a Banskobystrický kraj. Najmenej sa darilo Trnavskému kraju. V porovnaní s prieskumom z roku 2015, kedy dostali nemocnice od pacientov Union ZP priemernú známku 1,61, tento rok nastalo mierne zhoršenie na 1,66. Zdravotnícke zariadenia dostávali v prieskume známky ako v škole, čiže najlepšia je 1 a najhoršia 5, ľudia ich hodnotili anonymne.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.