Nemecký parlament znovu schválil upravený model mýta pre nemecké diaľnice. Pôvodná verzia z roku 2015 totiž bola kritizovaná členskými štátmi EÚ za to, že je diskriminačná pre cudzincov. Nový model sa v princípe ale príliš nelíši. Jedná sa vlastne o kompromis vyrokovaný s Európskou komisiou, ktorá "diskriminačné" mýto tiež kritizovala.
V čom bol (alebo stále je) problém?
Ide o to, že zatiaľ čo zahraniční vodiči zaplatia za používanie diaľnice rovnakú sumu ako Nemci, vodičom z Nemecka sa následne suma mýta odpočíta od poplatkov a daní, ktoré musia platiť v Nemecku kvôli registrácii a prevádzky vozidla. Vo výsledku tak pre nich bude diaľnica "zadarmo". Majitelia vozidiel s najnižšími emisiami CO2 dokonca dostanú späť viac, naopak tí s vozidlami s vyššou spotrebou menej. To je jedna z noviniek.
Vyššie diaľničné mýto sa má odlišovať práve podľa emisií CO2 a objemu motora používaného vozidla. Základná sadzba je od 2,50 eur po 25 eur za desať dní, nasleduje 7 až 50 eur za dva mesiace a ročné mýto môže stáť až 130 eur. Európski analytici polemizujú nad tým, či má rozdeľovanie poplatku podľa vypúšťaných tabuľkových emisií zmysel.
Trest pre chudobnejších motoristov
Podľa mnohých sa jedná o ďalší trest pre chudobnejších motoristov za to, že prevádzkujú staršie auto s vyššou nominálnou spotrebou paliva, akokoľvek je realita úplne iná. Napríklad pri nemeckom diaľničnom tempe (podľa prieskumu ADACu jazdia nemeckí vodiči na neobmedzených úsekoch priemerne 136 km/h) sa skutočná spotreba od tej tabuľkovej (meraná aktuálne do 120 km/h v norme NEDC) brutálne líši.
Proti je opozícia i členské štáty EÚ
Návrh na mýto kritizuje nemecká opozícia a článské štáty EÚ. Podľa opozície povedie diaľničné mýto k tomu, že sa tranzitná doprava presunie na cesty nižšieho rádu a do miest, čo spôsobí komplikácie, zvýši nehodovosť a tiež zhorší životné prostredie.
Majú na to právo
Akokoľvek nám môže občasnú cestu cez Nemecko do obľúbenej motoristickej prázdninové destinácie nutnosť kúpy diaľničné známky predražiť a skomplikovať, právo Nemcov rozhodnúť sa o tom, čo so svojimi diaľnicami urobia, treba považovať za úplne legitímne. Dokonca aj to, že ich fakticky spoplatní len pre zahraničných motoristov, by sa dalo pochopiť. Nemci si ich totiž už raz zaplatili z daní a poplatkov, zatiaľ čo zahraničný motorista dane odvádza v inej krajine do iného rozpočtu. Následné prerozdeľovanie v rámci EÚ už nezohľadňuje.
Spotreba a emisie ako výhovorka?
Odporcovia nového zákona sa pýtajú ako sa prejavuje rozdiel na diaľničnej prevádzke auta s vyššími emisiami proti tomu s nižšími. Obe zaberajú rovnako miesta. Obe majú vyššiu spotrebu, než aká je tá udávaná. A predovšetkým - obaja vodiči zaplatia skutočnú "daň zo spotreby a emisií" na čerpacej stanice v podobe povinnej spotrebnej dane z paliva.
Nemecká opozícia tvrdí, že zavedenie mýta prinúti niektorých motoristov z nižších príjmových skupín nejazdiť po diaľnici. Svoje auto s horšou homologovanou spotrebou budú prevádzkovať po cestách nižšieho rádu a v mestách. Čo sa v konečnom dôsledku neprejaví na zlepšení životného prostredia, pretože auto bude neustále akcelerovať, brzdiť a jazdiť, prípadne stať so zapnutým motorom niekde v kolóne v obci.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.