Nemecké diaľnice budú spoplatnené podľa emisií a objemu motora

Roland Regely | rubrika: Článok | 20. 4. 2017
V Nemecku sa bude od roku 2019 platiť za diaľnice. Výška poplatku sa odvíja od emisií a objemu motora. Ročná známka môže stáť v prepočte až 130 eur.
Nemecké diaľnice budú spoplatnené podľa emisií a objemu motora

Zdroj: Shutterstock

Nemecký parlament znovu schválil upravený model mýta pre nemecké diaľnice. Pôvodná verzia z roku 2015 totiž bola kritizovaná členskými štátmi EÚ za to, že je diskriminačná pre cudzincov. Nový model sa v princípe ale príliš nelíši. Jedná sa vlastne o kompromis vyrokovaný s Európskou komisiou, ktorá "diskriminačné" mýto tiež kritizovala.

V čom bol (alebo stále je) problém?

Ide o to, že zatiaľ čo zahraniční vodiči zaplatia za používanie diaľnice rovnakú sumu ako Nemci, vodičom z Nemecka sa následne suma mýta odpočíta od poplatkov a daní, ktoré musia platiť v Nemecku kvôli registrácii a prevádzky vozidla. Vo výsledku tak pre nich bude diaľnica "zadarmo". Majitelia vozidiel s najnižšími emisiami CO2 dokonca dostanú späť viac, naopak tí s vozidlami s vyššou spotrebou menej. To je jedna z noviniek.

Vyššie diaľničné mýto sa má odlišovať práve podľa emisií CO2 a objemu motora používaného vozidla. Základná sadzba je od 2,50 eur po 25 eur za desať dní, nasleduje 7 až 50 eur za dva mesiace a ročné mýto môže stáť až 130 eur. Európski analytici polemizujú nad tým, či má rozdeľovanie poplatku podľa vypúšťaných tabuľkových emisií zmysel.

Trest pre chudobnejších motoristov

Podľa mnohých sa jedná o ďalší trest pre chudobnejších motoristov za to, že prevádzkujú staršie auto s vyššou nominálnou spotrebou paliva, akokoľvek je realita úplne iná. Napríklad pri nemeckom diaľničnom tempe (podľa prieskumu ADACu jazdia nemeckí vodiči na neobmedzených úsekoch priemerne 136 km/h) sa skutočná spotreba od tej tabuľkovej (meraná aktuálne do 120 km/h v norme NEDC) brutálne líši.

Proti je opozícia i členské štáty EÚ

Návrh na mýto kritizuje nemecká opozícia a článské štáty EÚ. Podľa opozície povedie diaľničné mýto k tomu, že sa tranzitná doprava presunie na cesty nižšieho rádu a do miest, čo spôsobí komplikácie, zvýši nehodovosť a tiež zhorší životné prostredie.

Majú na to právo

Akokoľvek nám môže občasnú cestu cez Nemecko do obľúbenej motoristickej prázdninové destinácie nutnosť kúpy diaľničné známky predražiť a skomplikovať, právo Nemcov rozhodnúť sa o tom, čo so svojimi diaľnicami urobia, treba považovať za úplne legitímne. Dokonca aj to, že ich fakticky spoplatní len pre zahraničných motoristov, by sa dalo pochopiť. Nemci si ich totiž už raz zaplatili z daní a poplatkov, zatiaľ čo zahraničný motorista dane odvádza v inej krajine do iného rozpočtu. Následné prerozdeľovanie v rámci EÚ už nezohľadňuje.

Spotreba a emisie ako výhovorka?

Odporcovia nového zákona sa pýtajú ako sa prejavuje rozdiel na diaľničnej prevádzke auta s vyššími emisiami proti tomu s nižšími. Obe zaberajú rovnako miesta. Obe majú vyššiu spotrebu, než aká je tá udávaná. A predovšetkým - obaja vodiči zaplatia skutočnú "daň zo spotreby a emisií" na čerpacej stanice v podobe povinnej spotrebnej dane z paliva.

Nemecká opozícia tvrdí, že zavedenie mýta prinúti niektorých motoristov z nižších príjmových skupín nejazdiť po diaľnici. Svoje auto s horšou homologovanou spotrebou budú prevádzkovať po cestách nižšieho rádu a v mestách. Čo sa v konečnom dôsledku neprejaví na zlepšení životného prostredia, pretože auto bude neustále akcelerovať, brzdiť a jazdiť, prípadne stať so zapnutým motorom niekde v kolóne v obci.

Roland Regely

Autor článku Roland Regely

Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok