Podľa zákonov platných na území Európskej únie v súčasnosti platí tzv. spoločný trh práce. To znamená, že občania všetkých krajín patriacich do Európskej únie majú rovnaké práva v oblasti zamestnania sa v ktorejkoľvek z krajín EÚ. V Rakúsku sa ale ozývajú hlasy pravicovej Strany slobody, ktorá zvíťazila vo voľbách a tie hovoria o tom, že by krajina mala začať uprednostňovať svojich občanov pred ostatnými z Európskej únie.
Cudzinec iba v tom prípade, že nebude iný vhodný kandidát
Najostrejšie zo všetkých kritizoval súčasnú situáciu sociálny demokrat Kern. Obvinil nepriamo aj Slovensko, keď uviedol, že krajiny z východu Európskej únie z "exportujú nezamestnanosť do Rakúska" a chcel by docieliť, aby zamestnávatelia uprednostňovali rakúskych kandidátov.
Podľa politika by mali byť prijatí do zamestnania v prvom rade domáci kandidáti. "To znamená, že len pokiaľ nie je žiadny vhodný kandidát v krajine, môže byť daná možnosť prijať bez obmedzení nových zamestnancov zo zahraničia", povedal Kern.
Plánujú 200-tisíc nových miest
Európski politológovia považujú tento krok za pokus o zastavenie naberajúcej popularity rakúskej Strany slobody FPÖ, ktorá získala v Rakúsku podporu kvôli kritickým vyjadreniam o nezamestnanosti a imigrácii.
Rakúsky kancelár ďalej uviedol, že vďaka verejným investíciám bude v krajine vytvorených 200-tisíc nových pracovných miest a do roku 2020 bude nezamestnanosť v krajine eliminovaná.
Len pripomenieme, že sociálni demokrati majú dnes v Rakúsku približne rovnakú podporu ako na Slovensku vládna strana Smer-SD. Približne 27% voličov.
Zvýhodňovanie sa už začalo
Ďalšou novinkou, ktorá nepoteší Slovákov je nový rakúsky zákon o minimálnej mzde. Z nového zákona totiž vyplýva, že slovenskému vodičovi pracujúcemu pre slovenského prepravcu musí byť na rakúskom území vyplácaná tunajšia minimálna mzda, zároveň musí mať pri sebe pracovnú zmluvu, doklady o mzde či formulár A1 zo Sociálnej poisťovne, všetko preložené do nemčiny.
Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia prednedávnom informovalo, že to výrazne deformuje európsky dopravný trh. Rakúsko sa tak pridalo k novodobému európskemu trendu, ktorý podľa dopravcov porušuje základné princípy voľného trhu podľa vzoru Nemecka a Francúzska.
Tak isto podľa združenia nepriamo korešponduje s vyjadrením rakúskeho spolkového kancelára Christiana Kerna, ktorý vyhlásil, že rakúske spoločnosti by mali uprednostniť pri zamestnávaní samotných Rakúšanov pred cudzincami z krajín EÚ.
Ako bude novinka vyzerať v praxi
Z novinky v zákone vyplýva, že slovenskému vodičovi pracujúcemu pre slovenskú dopravnú spoločnosť musí byť za výkon práce na rakúskom území vyplácaná tunajšia minimálna mzda, ktorá je v súčasnosti neporovnateľne vyššia ako na Slovensku. Dodáme, že Rakúsko je jedným z trojice najčastejších cieľov, kam smerujú slovenské kamióny a autobusy. Vodič musí byť pred každou cestou registrovaný na špeciálnom tlačive a musí mať pri sebe pracovnú zmluvu, doklady o mzde či formulár A1 zo Sociálnej poisťovne, všetko preložené do nemčiny.
Podajú podnet na Európsku komisiu
Slovenský poslanec Európskeho parlamentu a člen výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa Ivan Štefanec (EĽS) sa vo veci medializovaného šikanovania slovenských vodičov nákladných vozidiel v Rakúsku obráti s podnetom na Európsku komisiu.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.