Začiatok februára priniesol pre budúcich majiteľov niektorých nových áut úsporu a niektorým naopak vrásky na čele. Ešte na jeseň minulého roka totiž parlament odhlasoval zmeny v registračných poplatkoch, ktoré motoristi platia pri kúpe nového auta. Navrhol ich minister financií Peter Kažimír (Smer) začiatkom leta 2016.
Cena po novom už teda nezávisí len od kubatúry motora, ale aj od veku auta. Prihliadať sa bude aj na ekologickosť auta, teda či jazdí na elektrinu, alebo iný hybridný pohon.
Platba za registráciu zakaždým
Kým doteraz boli registračné poplatky viazané na prvú registráciu vozidla, po novom sa bude platiť registračný poplatok pri každej ďalšej registrácii, či zmene majiteľa. A to mnohí ľudia považujú za nepriamy na útok na strednú triedu.
Inými slovami, ak si plánujete kúpiť trojročné jazdené vozidlo, budete platiť opäť registračnú daň. Jej výška je vyrátaná podľa koeficientu, prehľad toho, ako sa mení jeho výška si môžete pozrieť v prehľadnej tabuľke.
Uveďme si aj jednoduchý príklad. Ak by ste si chceli kúpiť napríklad trojročné auto s maximálnym výkonom 110 kW/150 koní zaplatíte 0,56 x 360 eur, čiže 201,6 eur. Doteraz ste pri prepise platili klasický poplatok 33 eur.
Kedy platíte menej
Schválená novela zavádza zníženie registračného poplatku pre
- automobil s alternatívnym pohonom (LNG, CNG elektrické motorové a hybridné vozidlá) o 50 percent
- automobil držiteľa ZŤP preukazu, taktiež o 50 percent, najviac však o 100 eur
- rodiny s najmenej štyrmi deťmi vo veku nižšom ako 19 rokov. Poplatok sa zníži na najmenej 33 eur v prípade, že majiteľ príde zapísať auto typu M1 s najmenej šiestimi miestami na sedenie a s výkonom motora do 110 kW.
Tabuľka: Nové registračné poplatky (2017) podľa výkonu
Výkon | Poplatok |
80 kW | 33 eur |
80-86 kW | 53 eur |
86-92 kW | 77 eur |
92-98 kW | 106 eur |
98-104 kW | 141 eur |
104-110 kW | 181 eur |
110-121 kW | 250 eur |
121-132 kW | 360 eur |
132-143 kW | 497 eur |
143-154 kW | 667 eur |
154-165 kW | 873 eur |
165-176 kW | 1 122 eur |
176-202 kW | 1 655 eur |
202-228 kW | 2 711 eur |
228-254 kW | 4 249 eur |
254 kW a viac | 6 308 eur |
Tabuľka č.2: Nové registračné poplatky (2017) koeficient zostatkovej hodnoty vozidla
Čas evidencie | Koeficient zostatkovej hodnoty |
prvá evidencia | 1,00 |
do 1 roka vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,82 |
do 2 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,68 |
do 3 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,56 |
do 4 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,46 |
do 5 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,38 |
do 6 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,32 |
do 7 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,26 |
do 8 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,23 |
do 9 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,19 |
do 10 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,16 |
do 11 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,14 |
do 12 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,12 |
do 13 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,10 |
do 14 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,09 |
do 15 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,08 |
do 16 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie | 0,07 |
nad 16 rokov odo dňa prvej evidencie | 0,06 |
Viac ako polovica jazdeniek patrí do najnižšej výkonnostnej kategórie
Ako uvádza portál Autobazar.sk, z celkovej aktuálnej ponuky jazdených áut na Slovensku až 55% päťročných automobilov patrí do kategórie výkonu motora do 98 kW. V praxi to znamená, že nový registračný poplatok sa bude pohybovať v sume od 33 - 57 eur.
V tejto kategórii majú najväčšie zastúpenie autá značiek Škoda (Octavia, Octavia Combi, Fabia Combi) a to až 22%. Ďalej značky VW a Ford predstavujú 11% podiel a okolo 7% sa v tejto kategórii objavujú značky Opel, Peugeot a Renault.
Druhá kategória automobilov s výkonom motora 99 - 132 kW tvorí v celkovej ponuke jazdených áut na Slovensku tiež významný podiel - 32%. Tu po novom miniete na registračný poplatok od 79,50 do 201 eur.
Najvyššiu sumu, teda 201 eur by ste mali zaplatiť napríklad za Mercedes-Benz C 220 CDI s výkonom motora 125 kW alebo za Volkswagen Tiguan 2.0 TSI s rovnakým výkonom motora.
Tabuľka č.3: Rovnako staré autá (5 rokov) s rôznym výkonom
Model (výkon 99-132 kW) | výkon | cena | registračný poplatok |
Audi A4 Avant 2.0 Tdi Comfortline | 105 kW | 10 997 eur | 98,50 eur |
Audi A5 Sportback 1.8 TFSI | 118 kW | 17 490 eur | 136,50 eur |
BMW rad 3 Touring 318d | 105 kW | 9 999 eur | 98,50 eur |
Citroen C4 Aircross 1.8 HDi 4WD | 110 kW | 17 990 eur | 98,50 eur |
Ford C-Max 2.0 TDCi | 120 kW | 9 990 eur | 136,50 eur |
Mercedes-Benz C 220 CDI | 125 kW | 16 300 eur | 201 eur |
Opel Astra 1.4 T | 103 kW | 8 900 eur | 79,50 eur |
Škoda Superb 1.8 TSI Elegance | 118 kW | 10 900 eur | 136,50 eur |
Volkswagen Passat CC 1.8 TSI | 118 kW | 13 900 eur | 136,50 eur |
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI | 125 kW | 13 700 eur | 201 eur |
Zdroj: Autobazar.sk
Kalkulačka na výpočty
Inštitút finančnej politiky v súvislosti so zavedením nových poplatkov pri registrácii vozidiel, pripravil internetovú kalkulačku. Vďaka nej môžete jednoduchšie zistiť výšku poplatku pre vami vytypovaný automobil, zvlášť ak sa jedná o vozidlo z druhej ruky.
- Kupujete auto zo zahraničia? Takto ho prihlásite
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.