Návrh na zavedenie mýtneho pre osobné vozidlá schválila nemecká vláda ešte minulý týždeň, informovalo o tom nemecké ministerstvo dopravy na oficiálnom Twitter účte. Návrh, proti ktorému má výhrady niekoľko európskych krajín, by mal bez väčších problémov schváliť aj parlament.
Zákon schválený, poplatky zatiaľ nie
Spolková republika už síce má platný zákon o mýte pre osobné autá, poplatky ale aj pre výhrady Európskej komisie a protestom ďalších krajín zatiaľ nezaviedla. Pôvodný zákon počítal s tým, že majitelia áut registrovaných v Nemecku budú od platby za jazdu na diaľniciach de facto oslobodení, pretože sa im presne o zaplatenú čiastku zníži daň z motorových vozidiel. Vodiči z ostatných krajín Európskej únie by tým ale boli podľa Európskej komisie diskriminovaní.
Aká bude cena diaľničného mýta v Nemecku
Napríklad ceny za desaťdňové mýto sa majú pohybovať v závislosti od množstva emisií, ktoré daný automobil produkuje, v rozmedzí od 2,5 eur do 25 eur. Najdrahšie ročné mýto bude stáť 130 eur.
Nemci si od mýta sľubujú najmä zvýšenie príjmov do rozpočtu
Minister dopravy Alexander Dobrindt (CSU) zatiaľ nepočíta s tým, že by sa povinnosť platiť diaľničné poplatky nevzťahovala na niektoré pohraničné regióny, ako to požaduje časť predstaviteľov nemeckých spolkových krajín. Od mýta pre osobné vozidlá si Dobrindt sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur. Využitie týchto financií bude viazané na výstavbu a údržbu cestnej infraštruktúry.
Nemci s ekologickým autami budú zvýhodnení
Nový návrh, ktorý už EK odobrila, vychádza z toho, že Berlín môže nemeckým vodičom náklady na poplatky kompenzovať v závislosti od toho, ako ekologickým vozidlom jazdí. Majitelia áut s veľmi malými emisiami tak teraz získajú ešte väčšiu úľavu než koľko zaplatia na mýtnom.
Aj tento postup však niektoré krajiny dvadsaťosmičky považujú za diskriminačný, pretože znamená, že sa všetkým Nemcom náklady na mýtne prinajmenšom vráti a poplatky tak de facto budú platiť iba cudzinci.
Zástupcovia skupiny krajín, ktoré majú k nemeckému mýtu námietky, sa v stredu zídu v Bruseli. K najhlasnejším odporcom patrí Rakúsko, ktoré spolu s Holandskom pripravuje žalobu Súdnemu dvoru EÚ.
- Jazdíte po diaľniciach v ČR? Tieto úseky už nebudú viac spoplatnené
Česi chcú zažalovať Nemecko
Úsilie Nemecka spoplatniť svoje diaľnice je podľa českého premiéra Bohuslava Sobotku neférové voči občanom ostatných krajín Európskej únie. Sobotka tak reagoval na to, že nemecká vláda dnes schválila zavedenie mýtneho na diaľniciach. V skutočnosti by ho však platili len cudzinci, nie nemeckí vodiči. Sobotka preto zadá ministrovi dopravy Danovi Ťokovi úlohu, aby vypracoval analýzu nového nemeckého zákona.
"Ak sa potvrdí, že pre Českú republiku to bude mať negatívne diskriminačné dôsledky, vláda zváži pripojenie k pripravovanej žalobe Rakúska na postup Nemecka," povedal Sobotka. Problémom je, že nemeckí vodiči platbu za diaľničnú známku dostanú späť v plnej výške, a to vďaka tomu, že im štát o rovnakú čiastku odpočíta cestnú daň. Majitelia tých najekologickejších áut na opatrení dokonca zarobia, pretože sa im cestná daň zníži ešte viac.
Český minister dopravy Dan Ťok minulý týždeň povedal, že Česká republika sa ku kritikom Nemecká pridá, ak bude jeho zákon skutočne diskriminačný. Nemcov ale kritizuje omnoho opatrnejšie než jeho rakúsky kolega. "Mne sa do tej koalície proti Nemecku príliš nechce," povedal pre HN. V prípade, že sa diskriminácia potvrdí a žaloba bude mať podporu jasnej väčšiny susedov Nemecka, sa ale Praha podľa neho k žalobe najskôr pridá.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.