Oficiálne čísla Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku (ZAPSR) za posledný rok hovoria jasne. Slováci kupujú stále viac nových áut a obľubujú najmä značku Škoda. Predalo sa 88 163 osobných automobilov, čo znamená medziročný rast 13 percent. V roku 2015 sa predalo 77 968 automobilov a v roku 2014 to bolo 72 237 automobilov.
Škoda je roky líder a zrejme sa to nezmení
Jednoznačným lídrom v predaji tradične zostáva značka Škoda s takmer 17,6-tisíc predanými novými vozidlami. S väčším odstupom ju nasleduje značka Volkswagen patriaci do rovnakého konglomerátu, jeho predaj je však na Slovensku o polovicu menší. Top trojku uzatvára kórejský Hyundai.
Aj v rámci rebríčka predaja automobilov podľa modelov jednoznačne vedie Škoda. Nebolo to však celý rok tak. Zaujímavosťou je, že za prvý polrok 2016 sa lídrom stala Suzuki Vitara, ktorá po dlhej dobe zosadila z trónu modely Škoda. Za prvý polrok sa jej podarilo poraziť Škodu Fabia. Za celý rok 2016 ale figuruje na piatej pozícii, rozdiel v číslach predaja však nie je až taký výrazný.
Ak porovnáme 15 najpredávanejších áut 2016 s predchádzajúcim rokom, tak novinkou je Hyundai Tuscon a Opel Corsa 5. Tieto modely nahradili v rebríčku top automobilov Hyundai i20 a Volkswagen Polo, ktorým v roku 2015 patrila deviata a štrnásta priečka.
Tabuľka: Najžiadanejšie modely na Slovensku v roku 2016
Poradie | Model auta | Počet kusov |
1. | Škoda Fabia | 5 381 |
2. | Škoda Octavia | 4 938 |
3. | Škoda Rapid | 3 897 |
4. | Kia Cee'd | 2 792 |
5. | Suzuki Vitara | 2 737 |
6. | VW Golf | 2 732 |
7. | Hyundai i30 | 2 266 |
8. | Hyundai Tucson | 2 187 |
9. | Škoda Superb | 1 980 |
10. | Kia Sportage | 1 571 |
Trhy s autami rástli aj v rámci Únie
Za celý rok 2016 sa počet registrácií nových osobných áut v EÚ zvýšil o 6,8 % na 14 641 356. To bola tretia ročná expanzia európskeho automobilového trhu po sebe. Tento pozitívny trend signalizuje, že nálada európskych spotrebiteľov zostala dobrá aj napriek nárastu neistoty spôsobenej takými udalosťami, ako bolo hlasovanie Britov za vystúpenie z EÚ alebo talianske referendum.
Najvýraznejšie sa vlani predaj osobných áut zvýšil v Taliansku (+15,8 %), za ktorým nasledovali Španielsko (+10,9 %), Francúzsko (+5,1 %), Nemecko (+4,5 %) a Veľká Británia (+2,3 %).
- Prečítajte si aj: Na Slovensku sa minulý rok vyrobilo viac ako milión áut
Volkswagen rastie aj napriek emisnému škandálu
V decembri predaj vozidiel značky VW dosiahol 567 900, čo oproti decembru predchádzajúceho roka znamená rast o 16 %. Ako uvádza Tlačová agentúra Slovenskej republiky, škandál spojený so zavádzaním pri emisných testoch sa nepriaznivo odrazil na predaji vozidiel značky Volkswagen (VW) na niektorých kľúčových trhoch, dopyt v Číne a v krajinách východnej Európy ale tieto problémy dokázal vykompenzovať. Výsledkom je rast predaja áut značky Volkswagen ako za mesiac december, tak aj za celý rok 2016.
V decembri predaj vozidiel značky VW dosiahol 567.900, čo oproti decembru predchádzajúceho roka znamená rast o 16 %. Predaj potiahol najmä čínsky trh, na ktorom firma predala o 28,7 % áut VW viac než v decembri predchádzajúceho roka. Naopak, na domácom trhu sa predaj v poslednom mesiaci minulého roka znížil o 14,3 %.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.