Slovenskí občania môžu od 11. novembra žiadať o dotáciu na kúpu elektromobilu či hybridného vozidla. Ministerstvo hospodárstva SR a Zväz automobilového priemyslu podporí predaj celkovou sumou 5,2 milióna eur.
Dotácie na Slovensku: 3 až 5-tisíc za vozidlo
Nový automobil na čisto elektrický pohon kúpite na Slovensku po novom s 5-tisíc eurovou dotáciou, hybrid, teda kombináciu elektrického pohonu so spaľovacím motorom bude zvýhodnená o sumu 3-tisíc eur. Prostriedky na kúpu elektromobilu alebo hybridného auta idú z Recyklačného fondu a z automobilového väzu.
Dotácie v Čechách: rozdali už prvé dotácie
České ministerstvo rozdelilo podnikateľom takmer 1,5 milióna eur na nákup elektrických vozidiel. Hoci v prvom kole dotačného programu bol pripravený dvojnásobok tejto sumy, štát je s úvodným záujmom firiem o príspevok spokojný. Záujem tak dosiahol skoro polovicu alokovaných zdrojov.
Na jedno elektroauto mohli podnikateľské subjekty žiadať dotácie vo výške od 2600 do 8000 eur. Z podporného programu ale boli vylúčené ojazdené, autá vyššej strednej triedy, luxusné terénne alebo športové vozidlá. Česi vo veľkom investujú aj do vybudovania siete nabíjačiek, do roku 2030 by chceli mať 250-tisíc elektromobilov resp. vozidiel na alternatívny pohon.
Koncom júla firmy z vyčleneného balíka podľa Českej televízie vyčerpali len 370-tisíc eur. V neprospech elektromobilov stále hrá ich vysoká obstarávacia cena, ktorú dostatočne nezmierňujú ani dotácie.
Dotácie v Rakúsku: 4-tisíc a vyššie
Ak sa pozrieme napríklad na Rakúsko, tak štát tam poskytuje úľavu na dani z elektrického vozidla, plus podľa regiónov sa líši výška ďalšej dotácie na jeho kúpu. Začína sa na sume 4-tisíc.
Dotácie vo Francúzsku: takmer 30 percent zo sumy
Francúzsko poskytuje dotácie na základe znečisťovania ovzdušia. Najvyššia dotácia na hybridné autá a elektromobily je 6 300 eur, pri vypúšťaní maximálne 20g CO2/km. Táto dotácia je maximálne vo výške 27 percent z ceny auta vrátane DPH.
Dotácie v Nemecku: o tisícku menej ako Slováci
Nemecko chce dotáciami dostať na svoje cesty milión elektromobilov. Spolková vláda spolu so zástupcami automobilového priemyslu rozhodli, že každý, kto sa rozhodne kúpiť si elektromobil, dostane dotáciu vo výške 4-tisíc eur. Podpora kúpy hybridných automobilov je vo výške 3-tisíc eur.
Počas prvého mesiaca štátnych dotácií využilo možnosť lacnejšie kúpiť auto s alternatívnym pohonom 1 523 Nemcov. Dve tretiny zákazníkov si kúpili elektromobil, zvyšok hybridné auto. Prvotný výsledok je považovaný za sklamanie, pretože nemecká vláda očakávala, že v horizonte niekoľkým mesiacov sa jej podarí predať 300-tisíc elektromobilov. Tieto stimuly majú v Nemecku trvať do roku 2019.
Štát v Nemecku investuje aj do budovania infraštruktúry. Za 300 miliónov eur bude postavených 15 000 nových nabíjacích staníc. Tieto budú rozmiestnené hlavne v okolí nákupných centier a športovísk.
Kde ponúkajú najsilnejšiu dotáciu
Ideálne podmienky pre kúpu elektromobilov a hybridných áut majú v Japonsku. Ak si tam človek chce zakúpiť takéto vozidlo, získa dotáciu až 7 800 eur. Ceny elektromobilov a áut s hybridným pohonom sú pritom porovnateľné s cenami v Európe.
Napríklad v Holandsku je elektromobilita rozšírená najmä vďaka daňovým úľavám od štátu. Jazdí ich tam už 50-tisíc, o päť rokov ich očakávajú až 200-tisíc.
Veľmi veľa sa ich predáva aj v Nórsku, aktuálne je už každé piate nové auto buď elektromobil alebo plug-in hybrid, ktorý má tradičný pohon, ale dá sa nabiť aj elektrinou zo zásuvky. V USA je v predaji elektromobilov najďalej Kalifornia, výška dotácie je tu podobná ako na Slovensku, teda v prepočte 5-tisíc eur.
Tisíce rýchlonabíjačiek po Európe
Najväčší výrobcovia automobilov v Nemecku spojili svoje sily, a ich spoločná iniciatíva má do Európy priniesť sieť rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily.
BMW, Daimler, Volkswagen a takisto aj americký Ford najnovšie spojili svoje sily, a popri najvýznamnejších európskych diaľniciach chcú vybudovať sieť rýchlonabíjačiek pre elektromobily. V priebehu budúceho roka by sa malo pri cestách objaviť prvých 400 kusov.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.