Zimná sezóna sa pomaly blíži a s ňou aj nutnosť prezuť autá na zimné plášte. Pokiaľ si nechávate pneumatiky prezúvať v pneuservise, je vhodné zarezervovať si termín v dostatočnom predstihu a vyhnúť sa tak komplikáciám s dlhými čakacími lehotami, keďže kvôli zhoršenej pandemickej situácii pneuservisy pracujú v špeciálnom režime. Mnoho pneuservisov ponúka výber pneumatík aj objednanie termínov online.
Teplota vonku klesá a nastáva čas vozoviek pokrytých ľadom, námrazou či snehom. Pre každého zodpovedného vodiča to je jednoznačný pokyn k tomu, aby sa začal zaoberať výmenou pneumatík na svojom aute. Riadiť sa dá aj jednoduchým pravidlom, ktoré odporúča vymeniť letné plášte za zimné v prípade, keď sa vonkajšie teploty dlhodobo pohybujú pod hranicou 7 °C. Podľa prieskumu slovenskej značky Matador vodiči prezúvanie na zimné pneumatiky nepodceňujú a viac ako 60 % z nich vymení pneumatiky s dostatočným predstihom a bez ohľadu na počasie. Riskovať na letných pneumatikách v zime by nemali vodiči ani v tomto netypickom roku.
Kedy už treba mať prezuté pneumatiky?
Z legislatívneho hľadiska na Slovensku platí, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s hĺbkou dezénu minimálne 3 mm.
Napriek tomu je zodpovedné situáciu nepodceňovať a zabezpečiť si prezutie v období, keď sa vonkajšie teploty dlhodobo pohybujú pod 7 °C. Motorista sa tým môže vyhnúť aj dlhým čakacím lehotám v pneuservisoch, ktorých činnosť navyše môže byť kvôli koronavírusovej pandémii obmedzená. Mnoho špecializovaných pneuservisov kvôli tomu začala po novom ponúkať možnosť výberu pneumatík aj objednanie termínov cez webové stránky. Pri prezúvaní na zimné obutie je potrebné myslieť na to, že minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík sú 4 milimetre.
Vodiči sa často domnievajú, že zimné pneumatiky potrebujú až keď je vozovka pokrytá ľadom či snehom. Z hľadiska bezpečného cestovania to však nie je pravda. Zimné pneumatiky majú rozdielnu konštrukciu aj zloženie a pri teplotách nižších ako sedem stupňov majú lepšie jazdné vlastnosti ako letné pneumatiky aj na suchej vozovke. Podľa posledných prieskumov však viac ako 60 % slovenských vodičov prezúva s predstihom. Zároveň, ak odkladáte prezutie na zimné pneumatiky, riskujete nepríjemnosti s políciou aj poisťovňou v prípade nehody.
Celoročné verzus zimné pneumatiky
Pneumatiky s označením M+S, teda celoročné, sú medzi vodičmi populárne a dokonca aj niektoré automobilky ich dodávajú k novým vozidlám kategórie SUV. Možno ich na snehu a na ľade použiť bez hrozby pokuty. Majú oproti letným hlbší a širší dezén, náznak lamiel a celkovo iný dizajn behúňa.
Prečo ľudia radi kupujú celoročné pneu
Jazdiť celý rok na tých istých pneumatikách láka šoférov najmä kvôli nižším nákladom na prevádzku. Žiadne prezúvanie a riešenie sezónnej dilemy či prezuť už tento týždeň, alebo ten nabudúci.
Celoročné pneumatiky sú v podstate zimné pneumatiky s tvrdším behúňom, vďaka ktorému sa zvyšuje ich odolnosť voči opotrebovaniu. Ale výkonnosť týchto pneumatík nie je v extrémnych podmienkach rovnaká ako výkonnosť tých zimných. Rovnako sa vyskytujú aj v letných podmienkach medzi celoročnými a letnými plášťami. Predovšetkým z hľadiska brzdných vlastností.
Celoročná pneumatika je teda taký priemer. Nemá ideálne vlastnosti ani v zimných, ani v letných podmienkach. Za určitých klimatických podmienok môže byť celoročná pneumatika dobrá kúpa, za určitých podmienok zase nie.
Celý rok na zimných gumách
Istým riešením, no nie príliš šťastným, je celoročná prevádzka na zimných pneumatikách. Z hľadiska nákladov je tiež výhodná, no z hľadiska bezpečnosti určite nie. Tento trend je skrátka nebezpečný a môže byť príčinou vážnych dopravných nehôd. Zimná pneumatika totiž nie je stavaná na letné počasie, kvôli čomu sa môže deformovať a už vôbec nemusí mať také vlastnosti ako v zime. Najmä brzdná dráha je dlhšia.
Ako vnímajú zimné a celoročné pneumatky poisťovne?
Poistné zmluvy nevymedzujú presne, aký typ zimných pneumatík máte obuté na aute. Ak spĺňajú kritéria zimných gúm, sú automaticky akceptované aj pri poistnej udalosti. Z pohľadu poisťovní sú teda celoročné pneumatiky akceptované aj v prípade nehody, ak to samozrejme v zmluve nie je uvedené inak.
Inšpirujte sa testom
Spotrebiteľský časopis dTest urobil skúšku jazdných vlastností 32 zimných a celoročných pneumatík. Do testovania zaradil aj niekoľko rôznych veľkostí, menovite 185/65 R15, 225/45 R17 a celoročné pneumatiky 205/55 R16.
Celoročné v boji so zimnými pneumatikami neuspeli. Dvom celoročným modelom bola udelená známka uspokojivý. Zvyšné štyri v teste zlyhali pre zlé jazdné vlastnosti na vozovke. Za jedinú vhodnú alternatíviu označil test pneumatiky značky Michelin (CrossClimate).
Ceny sa radovo pohybujú v stovkách eur, tak ako to je aj v prípade zimných či letných pneumatík a výraznejší rozdiel v nich nevidno. Za dobré celoročné pneumatiky ale nezaplatíte veľa. Príkladom je pneumatika Michelin CrossClimate, ktorú aj v slovenských e-shopoch kúpite od 70 eur za jeden kus.
Konečné rozhodnutie je teda na spotrebiteľovi. Buď si kúpi jednu sadu letných, jednu sadu zimných a bude sa trápiť každoročne s prezúvaním auta (dvakrát), no bude za každých podmienok ideálne pripravený na klimatické podmienky. Alebo si kúpi jednu sadu celoročných, ušetrí za jeden pár pneumatík a prezúvanie, ale za určitých okolností ristkuje aj kolíziu.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.