Registračné poplatky už v minulosti vyvolali na verejnosti nevôlu, od budúceho roka budú mať vodiči opäť "ťažké srdce na štát". Ministerstvo financií totiž plánuje výraznú zmenu v registračných poplatkoch za osobné automobily.
Vyššie sadzby za registráciu automobilu už nebudú len pri prvej registrácii, ale aj pri všetkých ďalších. Novinkou bude aj posudzovanie veku vozidla, ktoré ma túto situáciu odľahčiť. V praxi to bude znamenať, že poplatok nezaplatíte iba pri prvom zápise, ako to bolo doteraz, ale aj pri ďalšom predaji, pričom je jedno, či druhom, treťom, siedmom.
Tabuľka s novými registračnými poplatkami (2017)
- 80 kW = 33 eur
- 80-86 kW = 53 eur
- 86-92 kW = 77 eur
- 92-98 kW = 106 eur
- 98-104 kW = 141 eur
- 104-110 kW = 181 eur
- 110-121 kW = 250 eur
- 121-132 kW = 360 eur
- 132-143 kW = 497 eur
- 143-154 kW = 667 eur
- 154-165 kW = 873 eur
- 165-176 kW = 1 122 eur
- 176-202 kW = 1 655 eur
- 202-228 kW = 2 711 eur
- 228-254 kW = 4 249 eur
- 254 kW a viac = 6 308 eur
Koeficient zostatkovej hodnoty vozidla (2017)
- prvá evidencia = 1,00
- do 1 roka vrátane odo dňaprvej evidencie = 0,82
- do 2 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,68
- do 3 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,56
- do 4 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,46
- do 5 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,38
- do 6 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,32
- do 7 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,26
- do 8 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,23
- do 9 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,19
- do 10 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,16
- do 11 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,14
- do 12 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,12
- do 13 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,10
- do 14 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,09
- do 15 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,08
- do 16 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie = 0,07
- nad 16 rokov odo dňa prvej evidencie = 0,06
Podľa nových pravidiel by mali platiť menej za registráciu vozidla tí vodiči, ktorí si kúpia alebo dovezú staršie auto. Alebo tí vodiči, ktorí si kúpia nové auto so slabším výkonom. Najvýraznejšie pocítia zmenu vodiči pri nových autách s vysokým výkonom.
Vek vozidla po novom ovplyvní cenu registrácie
Po novom sa teda bude brať do úvahy aj vek automobilu. Podľa neho sa určí aj konečná výška poplatku pri každom zápise do evidencie. Za ten ste doteraz zaplatili 33 eur vo všetkých prípadoch. Táto suma zostáva aj naďalej minimálnym poplatkom pri zápise aute, no pri výkonnejších automobiloch stúpne. V praxi to znamená, že čím dlhšie budete auto vlastniť od prvého zápisu, tým menej zaplatí za jeho prepis jeho ďalší vlastník. Menej ako 33 eur to ale nebude. Táto sadzba bude platiť pre všetky kategórie.
Najlepšie si to ukážeme na konkrétnom príklade. Za automobil s výkonom nad 254 kW sa registračný poplatok zvyšuje z terajších 2 997 eur na 6 308 eur. Tento fakt zároveň navyšuje cenu aj ďalšieho prepisu. Ak si teda budete chcieť kúpiť napr. nový Ford Focus RS, ktorý prekračuje stanovený limit len o 3 kW, cena, ktorú budete musieť za ňho zaplatiť je takmer likvidačná. Po novom totiž dáte za toto auto okrem jeho nákupnej ceny na registračnej dani sumu 6 308 eur.
Oslobodení od úhrady poplatkov za zápis zostávajú aj naďalej všetky osoby so zdravotne ťažkým postihnutím.
Prečo sa zvyšujú registračné poplatky
Je to reakcia na verdikt Európskej únie, že registračné poplatky sú v rozpore s právami EÚ. Ten pôvodný znevýhodňoval staršie automobily pri dovoze. Ak už boli na Slovensku prihlásené, platilo sa len štandardné prehlásenie. Podľa EÚ je tento poplatok v rozpore s myšlienkou voľného trhu v rámci Únie. Zrušiť ale tieto registračné poplatky by znamenalo pre štát veľkú stratu, preto sa rozhodla zaviesť vyššie spomínanú novelu. Nový spôsob nebude proti legislatíve EÚ a predsa ponechá štátu možnosť získavať financie z registrácie áut.
Zatiaľ to vyzerá tak, že nový systém poplatkov uprednostňuje staršie autá. Nové poplatky odsúdil aj Autoklub Slovenskej republiky.
Návrh novely je už v pripomienkovom konaní. Podľa nadpolovičnej väčšiny koaličných hlasov v parlamenta sa ale očakáva, že novela bude schválená.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.