Avšakpodnikatelia sa často stretávajú s tým, že ich odberatelia im neplatianačas, vznikajú tak medzi nimi spory kvôli neuhradeným faktúram. Podnik tak mázrazu výrazné diery v cash flow a v krajnom prípade môže byťohrozená aj jeho existencia.
Faktúry načas neplatí až štvrtina zákazníkov
O tom, že máme na Slovensku stále veľa nedisciplinovaných zákazníkov svedčia výsledky reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ za rok 2015, zostavenej na základe odpovedí 2 800 respondentov na rozhodovacích pozíciách z 13 európskych krajín.
Situácia u nás je taká, že faktúry načas sa preplácajú len v 74 percentách prípadov.
Skončili sme tak pod európskym priemerom - Európania celkovo majú 78 percent faktúr uhradených v termíne.
Slovensko má prvenstvo: Po službách profesionálov siaha až polovica opýtaných firiem
Mnohokrát potom podnikatelia musia mať na starosti aj správusvojich pohľadávok, aby sa im nestalo, že spadnú do druhotnej platobnejneschopnosti.
Podnik by tak mal viac nezaplatených pohľadávok voči tretím osobám ako jesuma jeho záväzkov. Čiže nemôže splácať svoje vlastné záväzky, pretože mápriveľa nesplatených pohľadávok.
Aby neskončilo všetko na pleciach samotného podniku,odporúča sa zohľadniť kompetencie profesionálov a spoľahlivých expertov, ktorísa postarajú o inkaso pohľadávok.
Slovenská prax dokazuje, že u nássa táto možnosť využíva naozaj často – podľa EOS štúdie „European Payment Practices“ za rok 2015dokonca spomedzi krajín východnej Európy vedieme.
Pospolupráci s externými poskytovateľmi inkasných služieb siahlo až 46 %opýtaných firiem. Na porovnanie – Rusko zaznamenalo 32 %, Poľsko 35 %, Gréckolen 28 %.
Renomé a rešpekt alebo ako si zvoliť vhodného partnera
Prihľadaní si vhodného partnera je dobré overiť si niekoľko faktorov: či jesúčasťou asociácie inkasných spoločností (ASINS) a zapája sa do aktivítspojených s týmto odborom, či má medzinárodnú sieť, dlhodobé skúsenostialebo vysoký štandard transparentnosti. Renomované spoločnosti sú založené napevných hodnotách, ktoré rešpektujú dlžníkov ako jednotlivcov, pretože sú tiežpotenciálnymi budúcimi klientmi.
„Základnýmiprincípmi EOS Group sú dôslednosť a porozumenie. Dôslednosť, pretože pracujemezodpovedne a rozhodne. Porozumenie, pretože každý krok prispôsobujeme danejsituácii a objektívne hľadáme najlepšie riešenie,“priblížil konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko venujúcej sa profesionálnejspráve pohľadávok MichalŠoltes.