Ako sa vyhnúť finančným rizikám pri cezhraničnej preprave tovaru?

Barbora Magočová | rubrika: Článok | 25. 11. 2015
Integrácia Slovenska do európskych štruktúr zintenzívnila exportné aktivity tuzemských podnikateľov, ktorí pri preprave tovarov hojne využívajú služby profesionálnych dopravcov. Máloktorý odosielateľ však tuší, že v prípade poškodenia či straty prepravovaného tovaru vôbec nemusí mať nárok na náhradu škody v plnej výške.
Ako sa vyhnúť finančným rizikám pri cezhraničnej preprave tovaru?

Zdroj: Shutterstock

Dohovor CMR

Ak v rámci svojej podnikateľskej činnosti vyvážate tovar aj za hranice Slovenska a vývoz zabezpečujete kamiónovou prepravou prostredníctvom externého dopravcu, mali by ste sa zoznámiť aspoň so základnými ustanoveniami Dohovoru CMR. Pod zaužívanou skratkou Dohovor CMR (z francúzskeho Convention Marchandise Routière) sa skrýva úprava vzájomných práv a povinností všetkých odosielateľov a dopravcov, ktorí pre nich realizujú prepravu zásielok za odplatu cestným vozidlom, ak miesto prevzatia zásielky a predpokladané miesto jej dodania ležia vo dvoch rôznych štátoch, z ktorých aspoň jeden je zmluvným štátom Dohovoru CMR.

Keďže Slovenská republika je zmluvným štátom Dohovoru CMR, uplatní sa tento na všetky cezhraničné cestné prepravy, v ktorých Slovensko figuruje aspoň ako miesto prevzatia alebo ako miesto dodania.

Vyplneniu nákladného listu venujte značnú pozornosť

Podstatná časť zmlúv o preprave nie je uzatváraná v písomnej forme. Ako jediný dôkaz o ich uzatvorení často slúži len nákladný list, ktorý sa v praxi označuje jednoducho ako „CMR“ alebo aj „doklad CMR“. Nákladný list je z právneho hľadiska považovaný nielen za vierohodný doklad o tom, že došlo k uzavretiu zmluvy o preprave,  ale aj za dôkaz o obsahu uzatvorenej prepravnej zmluvy a o prevzatí zásielky dopravcom.

V praxi sa neraz stáva, že odosielateľ vyplneniu nákladného listu vôbec nevenuje pozornosť, celkom bežné sú aj prípady, keď nákladný list vyplní len poverený zamestnanec dopravcu. Správne vyplnenie nákladného listu je však kľúčové z hľadiska budúceho nároku na náhradu škody, ktorá môže byť (a veľmi často aj býva) spôsobená na prepravovaných tovaroch; je pritom nerozhodné, či bola škoda spôsobená neopatrnou manipuláciou alebo stratou či dokonca krádežou zásielky.

Limitácie náhrady škody podľa Dohovoru CMR

Podstatná časť ľudí so základným právnym povedomím v prípade vzniku škodnej udalosti očakáva, že voči osobe zodpovednej za škodu bude môcť uplatniť minimálne nárok na náhradu tzv. skutočnej škody – teda hodnoty, o ktorú sa znížil ich majetok v dôsledku škodnej udalosti. Toto očakávanie je v poriadku u drvivej väčšiny bežných škôd, ktoré sa vám môžu prihodiť a ktoré budú posudzované podľa slovenského právneho poriadku. 

Zradnosť Dohovoru CMR však spočíva práve v tom, že ak nie je v zmluve o preprave dohodnuté inak (a ak sa táto dohoda správnym spôsobom nepretaví aj do obsahu nákladného listu), je výška náhrady škody na zasielanom tovare značne limitovaná. Limitácia je stanovená formou maximálnej čiastky určenej za kilogram chýbajúcej hrubej hmotnosti zásielky. 

Z logiky veci teda vyplýva, že ak potrebujete prepraviť pomerne ľahký, zato však drahý tovar, je namieste sa zamyslieť, ako Dohovorom CMR stanovenú limitáciu náhrady škody riešiť. V praxi sa škodné udalosti veľmi často vyskytujú napríklad pri prepravách najrôznejšej elektroniky, ktorá je pomerne ľahkým cieľom organizovaných krádeží naprieč celou Európou – tzv. bezpečnostné prestávky, ktoré musia vyčerpaní vodiči kamiónov rešpektovať, totiž predstavujú ideálny okamih pre odcudzenie nákladu.

Udanie ceny zásielky v nákladnom liste


Ak odosielateľ uhradí dohodnutý príplatok k prepravnému, umožňuje mu Dohovor CMR udať v nákladnom liste cenu zásielky prevyšujúcu hranicu náhrady škody stanovenú Dohovorom CMR za kilogram chýbajúcej brutto váhy. V prípade udania ceny zásielky predstavuje práve čiastka, ktorá bola ako cena udaná, maximálnu hranicu pre výšku náhrady škody. Menší dopravcovia výšku preplatkov priveľmi neriešia – ak sa teda o zasielaný tovar bojíte len z hľadiska straty hodnoty, ktorá zodpovedá jeho cene, je udanie ceny zásielky cestou práve pre vás.

Udanie sumy osobitného záujmu na dodaní zásielky

Ak dodávate výrobky či tovar z toho dôvodu, že tieto majú byť použité pre ďalšie zapracovanie do väčších celkov (napríklad dodávate súčiastky do strojov alebo materiál pre rekonštrukciu či výstavbu), nemusí pre vás strata alebo poškodenie zásielky znamenať len škodu zodpovedajúcu hodnote tovaru, ktorého sa škodná udalosť týka. Oneskorené dodanie plnenia vášmu odberateľovi môže mať pre vás v uvedených situáciách za následok  okrem skutočnej škody napríklad aj ušlý zisk. S predpokladanou výškou peňažných ujem, ktoré môžu na vašej strane v prípade neskorého dodania nastať, je potrebné počítať a zahrnúť ju do celkovej sumy osobitného záujmu na dodaní zásielky, ktorú môžete opäť udať v nákladnom liste, ak zaplatíte dohodnutý príplatok k prepravnému. 

Ak udáte v nákladnom liste sumu osobitného záujmu na dodaní zásielky, môžete nezávisle od náhrad škôd výslovne určených podľa Dohovoru CMR požadovať náhradu ďalších preukázaných škôd až do sumy udaného záujmu na dodaní. 

Riešením je aj poistenie zásielky

Nákladnejším, ale o to jednoduchším a bezpečnejším riešením môže byť aj poistenie prepravovanej zásielky. Na možnosti poistenia je najpraktickejšie sa spýtať rovno vami vybraného dopravcu, ktorý by vám mal byť schopný poradiť, ako postupovať, príp. záležitosť rovno vyriešiť za vás. 

Barbora Magočová

Autor článku Barbora Magočová

Barbora Magočová je právnička. Venuje sa najmä obchodnému a občianskemu právu a popri právnej praxi rozvíja aj publikačnú činnosť. Pre Peniaze.sk píše články týkajúce sa hlavne právnych aspektov podnikania a obchodných záväzkových... Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok