Zažili ste na letnej dovolenke nepríjemný šok v podobe nevyhovujúceho ubytovania a neviete, na koho sa obrátiť? Alebo vám ochoreli ratolesti a zájazd musíte nečakane zrušiť? Tiež napríklad štvorhviezdičkový hotel na Slovensku nemusí zodpovedať štvorhviezdičkovému hotelu v zahraničí. Zistite si od cestovnej kancelárie čo najviac informácií v predstihu, aby ste boli pripravení aj na najhoršie. Klientom cestovných kancelárií prinášame niekoľko užitočných rád a tipov, ako si užiťletnú dovolenku bez starostí.
Zmluvu o letnej dovolenke uzatvárajte výhradne s cestovnou kanceláriou, ktorá je riadne poistená proti úpadku. Túto informáciu môžete napríklad zistiť na internetových stránkach cestovnej kancelárie, osobne v jej pobočke alebo tiež na internetových stránkach jednotlivých poisťovní, ktoré majú oprávnenie cestovné kancelárie poisťovať.
Pred podpisom cestovnej zmluvy, ktorú s cestovnou kanceláriou uzatvárate, je veľmi dôležité si ju pozorne prečítať a venovať jej náležizú pozornosť. Vyhnete sa tak zbytočným komplikáciám a nedorozumeniam. Okrem vymedzenia zmluvných strán by tiež mala cestovná zmluva obsahovať vymedzenie zakúpeného zájazdu (termín zájazdu, druh ubytovania, názov ubytovacieho zariadenia, rozsah stravovania, typ dopravy a iné). Nezabúdajte aj na skutočnosť, že na cestovnej zmluve musí byť uvedená aj suma zájazdu, a to aj v prípade, že je tvorená niekoľkými zložkami (napríklad v prípade leteckého zájazdu a s ním spojeného palivového príplatku). V prípade akýchkoľvek nejasností sa nebojte pýtať a so svojimi dotazmi sa neváhajte obrátiť na pracovníka cestovnej kancelárie. Čím viac sa pýtate, tým menej vás toho môže prekvapiť.
Zlomená ruka, rôzne druhy náhlych ochorení alebo náhla bolesť zubov môžu zmeniť chvíle pohody a relaxu na veľmi nepríjemné a tiež veľmi nákladné chvíle. Je preto lepšie sa pred nečakanými negatívnymi udalosťami poistiť. Poistenie liečebných nákladov by malo byť bežnou súčasťou každej cesty do zahraničia, keďže kryje liečebné náklady v zahraničí. V rámci tohto poistenia poisťovne hradia akútne ošetrenie vrátane predpísaných liekov, hospitalizáciu, prípadne prevoz do najbližšej nemocnice. Z úrazového cestovného poistenia budete čerpať odškodnenie v prípade trvalých následkov úrazu, alebo v prípade smrti poisteného v dôsledku úrazu. Poistenie batožiny kryje poškodenie, zničenie, odcudzenie a stratu batožiny, ktorú si poistený berie so sebou na cestu a pobyt, a tiež dokladov (cestovný pas, občiansky preukaz). Poistenie batožiny kryje aj oneskorené dodanie batožiny leteckou spoločnosťou. V prípade, že vám nebola do 24 hodín (prípadne 48 hodín) od príletu na miesto určenia vydaná batožina, máte nárok na nákup nevyhnutných odevov a toaletných potrieb. Cestovné poistenie zodpovednosti za škodu kryje škody spôsobené na zdraví, živote alebo na majetku tretej osoby sa môže vzťahovať aj na náklady spojené so zastupovaním poisteného advokátom, pribratie súdneho znalca alebo náklady kaucie a podobné finančné zábezpeky. Pamätajte aj na možnosť poistenia pre prípad storna zájazdu pre prípad, že by ste z akýchkoľvek dôvodov nemohli na dovolenku vycestovať.
Služby štvorhviezdičkového hotela, na ktoré ste zvyknutí na Slovensku, nemusia zodpovedať úrovni služieb štvorhviezdičkového hotela v zahraničnej destinácii. Je preto veľmi vhodné informovať sa v cestovnej kancelárii, aké služby konkrétny hotel ponúka a aká je ich úroveň, poprípade si zistiť ďalšie užitočné informácie. V dnešnej dobe je tiež možné využiť veľmi obľúbené a veľmi rozšírení internetové recenzie hotelov, kde môžete nájsť nielen potrebné informácie, ale aj napríklad aktuálne fotografie od ľudí, ktorí osobne hotel navštívili.
Bohužiaľ, nie vždy sa všetko vyvíja podľa predstáv a očakávaní a môže sa tak stať, že zájazd nezodpovedá tomu, čo uvádzala cestovná kancelária, prípadne si cestovná kancelária neplní záväzky, ku ktorým sa zaviazala v cestovnej zmluve. V tom prípade by ste mali využiť právo na reklamáciu. Ideálne je obrátiť sa čo najskôr na delegáta cestovnej kancelárie, ktorý môže zabezpečiť nápravu ihneď na mieste bez zbytočného odkladu. V prípade, že nezrovnalosti a sťažnosti neboli odstránené, ideálne je s delegátom alebo predstaviteľom hotela spísať reklamačný protokol, ktorý po návrate z dovolenky priložíte k písomnej reklamácii. Tú by ste mali podať najneskôr do 90 dní odo dňa návratu.