Predsednícke Poľsko čaká náročných šesť mesiacov

Marián Belko | rubrika: Článok | 27. 7. 2011
Mesiac júl sa v Európskej únií tradične nesie v znamení odovzdávaniažezla v podobe funkcie predsedníctva. Po komplikovanom pol rokumaďarskej vlády sa kormidla ujala ďalšia z nových členských krajín,Poľsko.
Predsednícke Poľsko čaká náročných šesť mesiacov

Zdroj: Shutterstock

Funkcia predsedníctva je tradične jedným z pilierov inštitucionálnej štruktúry Európskej únie. Aj keď je význam tejto funkcie v súvislosti s celkovým reformným procesom (aktuálne napríklad v dôsledku Lisabonskej zmluvy) postupne mierne oslabovaný, pre členské krajiny stále predstavuje asi najviditeľnejšiu príležitosť ovplyvniť smerovanie únie vo vymedzenom čase šiestich mesiacov.

Akú stopu na podobe EÚ zanechalo maďarské predsedníctvo?

Medzi odborníkmi sa vedú rozsiahle diskusie o rozsahu v akom môže členská krajina v predsedníckej role zanechať nezmazateľnú stopu na podobe EÚ. Doba pôsobenia na tejto pozícií je príliš krátka a výkon funkcie je do veľkej miery limitovaný vonkajšími okolnosťami. Predsedajúci štát musí často urgentne reagovať na aktuálne výzvy pod tlakom ťažko predvídateľných udalostí globálneho rozmeru. Každopádne ale leží na ramenách predsedníckej krajiny obrovská miera zodpovednosti a žiadna z členských krajín si nemôže dovoliť výkon tejto funkcie podceniť.

Začiatkom tohto roku preto panovali ľahké obavy, aké dopady bude mať na chod EÚ nástup Maďarska, ktorého vnútorná politika často vyvoláva na európskej úrovni kritické ohlasy. Rozpaky boli na mieste hneď v januári, kedy až v Bruseli rezonovali dozvuky kontroverzného mediálneho zákona, ktorý na domácej scéne presadila vláda Viktora Orbána, disponujúca pohodlnou ústavnou väčšinou v parlamente.

Viktor Orbán, politický matador a stratég dobre ovládajúci pravidlá hry, musel počítať s nevôľou, ktorú zákon pohybujúci sa na hrane štandardných pravidiel vyvolá v európskych kuloároch, citlivých na akýkoľvek náznak útoku na tradičné demokratické hodnoty. Nešťastné načasovanie nemuselo byť náhodné a objavovali sa špekulácie, že Orbán bude titul predsedníckej funkcie zneužívať k vlastnému zviditeľneniu sa.

V priebehu predsedníctva sa pritom nejednalo o jediný moment vyvolávajúci pozdvihnuté obočie. Ešte väčšia diskusia sa viedla o rôznych aspektoch novej maďarskej ústavy schválenej v apríli. Bez povšimnutia a diplomatického postrkovania nezostala ani inštalácia koberca s vyobrazením historickej mapy Rakúsko - Uhorska z roku 1848 v spoločných priestoroch centrálnej budovy Rady EÚ. Na mape boli súčasťou Uhorska okrem tradičných maďarských území aj rozsiahle územia dnes patriace susedným krajinám – Slovensku a Rumunsku.

Napriek týmto rozporuplným momentom sa ale napokon v každodennej práci ukázalo maďarské predsedníctvo ako veľmi produktívne. V praktickej rovine bolo plnenie tejto náročnej úlohy európskymi kolegami ocenené. Možno práve vzhľadom k rizikám rezonujúcim na domácej politickej scéne sa maďarský politici, diplomati a úradníci snažili na európskej úrovni pôsobiť konštruktívne a byť oporou šéfke európskej diplomacie (napríklad v otázke odpovede na nepokoje v Líbyi) i prezidentovi Európskej rady.

Schopnosť reagovať na akútne problémy je dôležitou skúškou

Schopnosť reagovať na akútne problémy únie je možno najdôležitejším kritériom, podľa ktorého by pôsobenie danej krajiny v roly predsedníctva malo byť posudzované. Česká republika si v roku 2009 zažila krst ohňom v podobe náročných vyjednávaní o urovnaní tzv. plynovej krízy. Maďarsko muselo čeliť jednak vonkajším zahranično-politickým výzvam (nepokoje v arabskom svete, resp. konflikt v Líbyi, vyžadujúci si súčinnosť únie) ale i otázkam zásadného charakteru vo vnútri únie (prehlbovanie dlhovej krízy, hroziaci bankrot Grécka – kde malo Maďarsko ako krajina, ktorá nie je súčasťou eurozóny obzvlášť delikátnu pozíciu). Úspešné dokončenie prístupových rokovaní s Chorvátskom na úplný záver predsedníctva, už iba korunovalo maďarské pôsobenie v tejto funkcií.

Poľsko ako krajina, ktorá sa začiatkom júla ujala role predsedníctva na druhú polovicu roka predstavuje v porovnaní s Maďarskom v mnohých atribútoch protipól (čí už z hľadiska veľkosti a významu v EÚ, alebo celkového postoja spoločnosti a politických elít voči európskej integrácií). Jedno však majú spoločné – obe štáty vstupovali do EÚ v rámci východného rozšírenia v roku 2004, takže sa jedná o určitú výnimku, kedy by poradie predsedníckych malo rešpektovať striedanie tzv. nových a starých členských krajín. Zdá sa však, že obe krajiny sú už členmi únie dostatočne dlho, aby si osvojili všetky formálne i neformálne rozhodovacie mechanizmy a dokázali predsednícku úlohu vykonávať zodpovedne.

Aj v prípade Poľska platí, že stojí pred náročnou úlohou a bude vtiahnuté do riešenia aktuálnych problémov, bez ohľadu na vlastný program a priority. Okrem pokračujúcich dlhodobých tém (dlhová kríza, reštrukturalizácia bankového sektora) bude v nadchádzajúcom období vyžadovať nesmierne úsilie úspešné dosiahnutie dohody o finančnej perspektíve na roky 2014-2020, tzn. o základnom rozpočtovom rámci, ktorý nastoľuje ekonomický smer rozvoja EÚ na najbližších sedem rokov a býva často sprevádzaný tuhým zákulisným bojom.

Európa ťažiaca zo svojej otvorenosti

Poľské predsedníctvo by túto príležitosť chcelo využiť na zachovanie vysokej miery prerozdeľovania smerom k menej ekonomicky vyspelým krajinám strednej a východnej Európy prostredníctvom kohéznej politiky i na zaistenie vyšších dotácií zo spoločnej poľnohospodárskej politiky. Aj keď sa to snaží prezentovať (doplnené o ďalšie tézy, napr. prehĺbenie fungovania jednotného trhu) prostredníctvom svojich priorít ako „zdroj hospodárskeho rastu“ únie, pod tlakom rúcajúcich sa ekonomík južných členských štátov vyžadujúcich rozsiahle subvencie to bude veľmi tvrdý oriešok.

Ďalšou oblasťou, na ktorú sa Poľsko plánuje zamerať je potravinová a energetická bezpečnosť v rámci priority nazvanej „bezpečná Európa“. No a napokon treťou prioritou poľského predsedníctva by mala byť „Európa ťažiaca zo svojej otvorenosti“ pod ktorou sa skrýva napríklad budovanie a prehlbovanie voľného obchodu s krajinami tzv. Východného partnerstva (v ktorom sa Poľsko dlhodobo profiluje), ale tiež podpora demokratickej transformácie krajinám, v ktorých prebiehajú spoločenské zmeny (Egypt, Tunisko, Líbya).

V konečnom dôsledku ale výsledný úspech a neúspech Poľska v predsedníckej funkcií bude záležať na tom, ako sa podarí skĺbiť potrebnú mieru politickej autority v kritických otázkach s nevyhnutnou dávkou flexibility, keďže miera zodpovednosti za každodenný výkon funkcie leží na diplomatoch pôsobiacich na stálom zastúpení v Bruseli. Schopnosť aktívnej spolupráce a nachádzania kompromisov je pre predsednícku krajinu v spletitej štruktúre inštitúcií EÚ extrémne dôležitá.

 

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

0
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

20. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

Slovenská vláda prijala významné opatrenie, ktoré má zabezpečiť stabilitu cien elektriny pre domácnosti v roku 2025. Schválením všeobecného hospodárskeho záujmu sa cena elektriny udrží... celý článok

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

20. 11. 2024 | Barbora Magočová

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

Rezort ministra Matúša Šutaja Eštoka prichádza s návrhom zvýšenia paušálnej sumy trov priestupkového konania. Trovy by sa mali do budúcna bezmála zdvojnásobiť. Ich plateniu sa však... celý článok

Najväčšia finančná lúpež v dejinách Slovenska: Vláda okradla ľudí, do poslednej chvíle zatĺkala

15. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Najväčšia finančná lúpež v dejinách Slovenska: Vláda okradla ľudí, do poslednej chvíle zatĺkala

Menová reforma v Československu v roku 1953 sa stala jednou z najdramatickejších udalostí povojnovej histórie krajiny, známa aj ako „veľká peňažná lúpež“. Štát, pod rúškom riešenia... celý článok

Skupina Slovákov sa musí pripraviť na drastické zvýšenie odvodov až o tisícky eur mesačne

14. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Skupina Slovákov sa musí pripraviť na drastické zvýšenie odvodov až o tisícky eur mesačne

Sociálna poisťovňa informuje o zmene od 1. januára 2025. Do platnosti vstupuje významná zmena v oblasti sociálneho poistenia, ktorá ovplyvní tisíce poistencov. Novela zákona zvyšuje... celý článok

5 zmien, ktoré plánuje štát: Chystá sa revolučná výhoda pre rodiny

12. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

5 zmien, ktoré plánuje štát: Chystá sa revolučná výhoda pre rodiny

Ministerstvo práce pripravuje významné zmeny v dôchodkovom systéme, ktoré by mali zlepšiť postavenie žien, ktoré boli na materskej dovolenke, a odstrániť ich znevýhodnenie pri výpočte... celý článok