Slovensko v tejto oblasti nie je výnimkou. Zo štátneho rozpočtu „odchádza“ viac prostriedkov, než má vláda k dipozícii.
K deficitnému štátnemu rozpočtu dochádza vtedy, keď výdavky prevyšujú príjmyRozdiel medzi príjmami a výdavkami štátneho rozpočtu predstavuje saldo, ktoré môže byť nulové, kladné alebo záporné. Štátny rozpočet v sledovanom období (spravidla jeden rok) teda môže byť vyrovnaný, prebytkový alebo deficitný, resp. schodkový. Rozpočet slovenského štátneho rozpočtu sa už vo februári prehupol do schodku, ktorý sa čím ďalej, tým viac prehlbuje.
Nasledujúca tabuľka zachytáva vývoj slovenského štátneho rozpočtu v roku 2010
tis. eur | január | február | marec | apríl | máj | jún | júl | augus |
---|
Príjmy | 800 289 | 1 461 408 | 2 511 495 | 3 224 045 | 3 958 468 | 4 877 039 | 6 035 118 | 6 769 964 |
Výdavky | 777 479 | 2 241 684 | 3 494 959 | 4 703 954 | 6 036 334 | 7 316 324 | 8 443 045 | 9 592 462 |
Saldo | 22 811 | -780 276 | -983 464 | -1 479 909 | -2 077 866 | -2 439 284 | -2 407 927 | -2 822 498 |
Ako vidíme, saldo štátneho rozpočtu je už od februára záporné, dochádza teda k deficitu štátneho rozpočtu, ktorý sa s pribúdajúcimi mesiacmi neustále prehlbuje.Štátny rozpočet sa už vo februári prehupol do deficitu 780 276 eur z januárového prebytku 22 811 eur. Ku koncu augusta už schodok rozpočtu Slovenskej republiky narastá až do astronomickej výšky 2 822 498 eur (asi 2,8 miliardy eur) z júlových 2 407 927 (2,4 miliardy eur). V rovnakom období minulého roka bol rozpočtový schodok menej ako polovičný, keď rozpočet skončil v mínuse 1 206 343 eur (1,2 miliardy eur). Na celý rok 2010 je pritom naplánovaný deficit na rekordnej úrovni 3,746 miliardy eur.
Ako vzniká verejný dlh?
Verejný dlh vzniká kumuláciou schodkov verejných financií krajiny, resp. schodkov jej jednotlivých rozpočtov. Príčinou deficitných verejných rozpočtov, a teda aj nárastu verejného dlhu je fakt, že vláda a samosprávne celky (obce a kraje) majú príliš veľké výdavky, ktoré ale zvyčajne nechcú kryť zvýšením daní. Odpoveď na otázku, prečo je to tak, je zrejmá. Verejné výdavky sú politicky populárne, kým zvyšovanie daní je politicky nepopulárne.
Nárast verejného dlhu môže byť spôsobený aj tým, že vláda prevezme záväzky súkromných subjektov.
Rozpočtový deficit a verejný dlh sú súčasťou maastrichtských konvergenčných kritérií
Hospodárenie štátu v minulom roku výrazne ovplyvnila svetová hospodárska kríza, ktorá sa podpísala pod medziročný prepad slovenskej ekonomiky o 4,7 % a z toho vyplývajúce výpadky v príjmoch štátu. Deficit verejných financií v roku 2009 dosiahol namiesto pôvodne plánovaných 2,1 % až 6,8 % hrubého domáceho produktu (HDP). Za maximálnu hranicu fiškálnej nerovnováhy pritom považujeme trojpercentný rozpočtový schodok a šesťdesiatpercentný verejný dlh vo vzťahu k podielu na hrubom domácom produkte. Tieto ukazovatele sa monitorujú najmä preto, lebo sú súčasťou maastrichtských konvergenčných kritérií. Ide o podmienky, ktoré musí členská krajiny Európskej únie splniť, ak chce prijať spoločnú európsku menu.