Stretnutia pri kávičke a katalógu Avonu patrili najmä na začiatku milénia k takmer povinným aktivitám na Slovensku. Každá obec mala svoju vyhlásenú Avon lady. Tento spôsob predaja sa však v ére internetu stal čoraz menej obľúbeným a obdobie covidu ho dorazilo úplne. Zdalo sa však, že značka Avon prežije. Takzvanú „ranu istoty“ mu jej však zasadili súdne spory a s nimi spojený gigantický dlh.
Stovky žalôb kvôli rakovinotvornej látke
Vlastník Avonu v Európe, UK a južnej Amerike, Avon Products Inc. (API) požiadal o bankrot podľa kapitoly 11, čo je faktický koniec, píše Guardian. Na krku má takmer štyri stovky žalôb. Zákazníci v žalobách tvrdia, že Avon používa púder, ktorý obsahuje rakovinotvorný azbest. Z toho vyplývajú záväzky vo výške až jednej miliardy dolárov. Bankrotom sa firma snaží tohto dlhu striasť.
Avon odmieta obvinenia a tvrdí, že používa iba suroviny, ktoré sú pod prísnym dohľadom a sú pravidelne testované na karcinogény. Celkovo firma bojuje s 386 žalobami a na súdne spory a vyrovnania už minula 225 miliónov dolárov. Firma uvádza, že nemá dostatočnú likviditu na urovnanie všetkých sporov. Celkové dlhy sa šplhajú na 1,3 miliardy dolárov, pričom len samotné záväzky súvisiace so žalobami kvôli azbestu predstavujú 78 miliónov dolárov.
Pre zákazníkov sa však podľa firmy nič nemení. V Európe sa aj naďalej budú distribuovať a predávať výrobky od Avonu.
135 rokov histórie
Historka o Davidovi H. McConnellovi sa traduje medzi všetkými Avon ladies. McConnell bol podomový predajca kníh a magazínov v New Yorku, no biznis mu nešiel podľa predstáv. Tak začal verným zákazníčkam pridávať ku knihám vzorky parfémov. Voňavky však newyorské dámy zaujali viac, než McConnellove knižky. Tak sa zrodila firma Avon a jej prvým produktom bol parfém.
Ako uvádza samotná firma, bolo to v roku 1886, kedy sa ženám mohlo iba snívať o nejakej práci alebo príjme bez účasti manžela. McConnell si všimol, že zákazníčky milujú jeho parfémy a rady ich ukazujú a odporúčajú kamarátkam. Tak mu napadlo, že toto by mohla byť cesta, ako voňavky predávať. Netrvalo dlho a pani Persis Foster Eames Albee (Mrs. Albee) sa stala prvou oficiálnou Avon lady.
Forbes pripomína, že v tom čase šlo naozaj o prelomovú myšlienku. Ženy, ktoré sa v tom čase nesmeli zamestnať, mať bankový účet alebo akýkoľvek majetok bez dovolenia muža, si takto mohli zarobiť peniaze iba pre seba. Dnes to vďaka feminizmu považujeme za bežné, no koncom 19. storočia to bolo ako myšlienka z Marsu.
Koncom 20. storočia sa však akoby všetka inovatívnosť vytratila. Do popredia sa dostal predaj prostredníctvom veľkých reťazcov a na vzostupe bol e-commerce. Ten v čase covidu doslova explodoval. Avon akoby zabudol na svoju najsilnejšiu stránku, ktorou je komunita a odporúčanie ústnym podaním. Avon ladies boli vlastne prvé influencerky a mikroinfluencerky. Toto Avon trestuhodne nevyužil. Len málokedy na sociálnych sieťach vidíme influencerku, ktorá by odporúčala ich produkt. Avon sa vrhol do boja proti veľkým retailerom na ich vlastnom ihrisku a fatálne prehral.
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.