Ikonická postavička Hello Kitty dobýja svet už 50 rokov a stále je in. Zaujala celé generácie detí a mladých ľudí na celom svete. Zdobí nielen roztomilé sponky do vlasov pre deti, ale aj pánske boxerky či drahé autá a dokonca aj lietadlo. Japonská spoločnosť Sanrio, ktorá postavičku vytvorila, sa už celé dekády raduje z miliónov, ktoré sa jej vďaka roztomilej postavičke len tak sypú. Hello Kitty je druhá najlepšie zarábajúca kreslená postavička hneď po Pokémonoch.
Hello Kitty prvýkrát uzrela svetlo sveta v roku 1974. Vytvorila ju vo firme Sanrio umelkyňa Juko Šimizuová. Paradoxne sa stala človekom, ktorý na Hello Kitty zarobil asi najmenej. O dva roky neskôr z firmy odišla a zatiaľ čo jej postavička dodnes zarába milióny dolárov, ona nedostala ani cent navyše.
Roztomilá (ne)mačička
Vzhľad Hello Kitty vychádza z japonského „kawaii“, teda roztomilosti. Za svoj úspech vďačí nielen svojej rozkošnosti, ale aj jednoduchosti tváre, ktorá „vytvára priestor pre interpretáciu,“ hovorí Christina Yanová pre CNBC. Yanová je autorkou knihy „Ružová globalizácia: Cesta Hello Kitty cez Pacifik“ a bola kurátorkou výstavy pri jej prvom uvedení v Japonsko-americkom národnom múzeu v Los Angeles.
V čase, keď Hello Kitty vstúpila na trh, podľa Yanovej slov bola na vzostupe kultúra mladých dievčat, ktorá dievčatám a ženám umožňovala príjmať "roztomilosť" a začleniť ju do ich estetického a emočného repertoáru. Postupne sa Hello Kitty a kultúra roztomilosti začali prepájať s americkým záujmom o cool japonské trendy, ako sú videohry a kreslené postavičky manga.
Čo by to bolo za kultúrny fenomén, keby sa o ňom nešírili konšpiračné teórie? Samozrejme, spájajú sa aj s Hello Kitty. Konšpirátorom napríklad dlho nedalo spávať, prečo postavička nemá ústa. Podľa niektorých to má odkazovať na submisivitu žien a dokonca ju spájajú s obchodovaním s ľuďmi.
Existuje dokonca legenda, že postavičku vymyslela čínska žena, ktorej dcéra trpela rakovinou úst. V zúfalej nádeji na záchranu svojej dcéry sa táto žena údajne dohodla s diablom, že na oplátku za záchranu jej dcéry vytvorí postavičku, ktorá sa bude páčiť deťom po celom svete. Tento príbeh, hoci je fascinujúci a prispieva k mystike značky, je však skôr mýtom než historickým faktom.
Čo ale konšpirácia nie je, no vyšlo to najavo až o dlhé roky neskôr, je skutočnosť, že Hello Kitty nie je mačka. Okrúhla tvár, ušká a fúziky skutočne naznačujú, že ide o japonské plemeno bobtail, ktoré má krátky chvost. Hello Kitty chvost nemá. Ako však pri 40. narodeninách vysvitlo, Hello Kitty nie je žiadne zviera.
„Hello Kitty nie je mačka. Je to kreslená postavička. Je to malé dievčatko. Je to priateľka. Ale nie je to mačka. Nikdy nie je zobrazená na štyroch nohách. Chodí a sedí ako dvojnohý tvor. Má však vlastnú mačku ako domáceho miláčika a volá sa Charmmy Kitty,“ povedala pre LA Times Christine Yanová s tým, že dokonca ani nie je Japonka, ale britská školáčka.
Predstavitelia spoločnosti Sanrio svojím vyjadrením ešte zamiešali mútne vody tohto vysvetlenia. „Je prehnané tvrdiť, že Hello Kitty nie je mačka,“ hovorí hovorca. „Hello Kitty je personifikácia mačky.“ Takže Hello Kitty nie je mačka, ale zároveň nie je pravda, že je „nemačka“.
Kreslená milionárka
Čo ale Hello Kitty určite je, je milionárka. Podľa CNN v roku 2015 analytici odhadli, že Hello Kitty predstavovala približne 75 percent ročného prevádzkového zisku materskej spoločnosti Sanrio, ktorý dosahoval 142 miliónov dolárov. Súčasne Hello Kitty podľa analytikov priniesla väčšinu ročných príjmov spoločnosti, a to vo výške približne 600 miliónov dolárov.
Prvým produktom Hello Kitty bola dievčenská peňaženka, ktorá sa dostala na verejnosť v roku 1975. Značka sa okamžite stala obľúbenou a usmievavá mačička si získala srdcia nielen mnohých detí, ale aj dospelých. Spolu s Pokémonmi sa stala druhou najziskovejšou mediálnou franšízou.
„Nikomu sa nepodarilo opakovať takú globálnu fascináciu sadou postavičiek, ako sa to podarilo spoločnosti Sanrio,“ uzavrel Marty Brochstein z medzinárodnej asociácie obchodníkov s licenciami. „Hello Kitty trafila presne do čierneho.“
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.