Druhé kolo volieb prezidenta SR: ako vznikajú kurzy na kandidátov
Bookmakeri ako špecializovaní zamestnanci stávkových kancelárií musia na jednej strane výškou kurzov čo najviac zohľadniť pravdepodobnosť jednotlivých tipov – čím je kurz nižší, tým je šanca na úspech daného kandidáta na prezidenta vyššia (a naopak). Na strane druhej však musia reflektovať aj početnosť jednotlivých stávok – ako napríklad pred prvým kolom volieb, keď kurz na Štefana Harabina postupne klesol z pôvodných hodnôt presahujúcich 1000,00 až na 99,00 (Fortuna, 22. 3. 2024).
Tipy na prezidentské voľby: favorit 2. kola podľa bookmakerov
Po tom, čo prvé kolo prezidentských volieb vyhral Ivan Korčok, došlo k obratu aj v kurzoch dvoch najväčších favoritov. Petra Pellegriniho totiž bookmakeri stávkových kancelárii dlhodobo favorizovali, Korčok však napokon ich predpovede obrátil naruby a najväčšiemu favoritovi volieb vypálil rybník. V súčasnosti už stávkové kancelárie mierne favorizujú práve Korčoka, kurzy sú však nesmierne vyrovnané a zrejme ešte k menším pohybom (aj na základe vývoja a početnosti stávok) dôjde.
Prezidentské voľby 2024: koho favorizujú tipéri v 2. kole
Počas prvého kola prezidentských volieb sme mohli byť svedkami zaujímavého vývoja, kedy sa tipéri s bookmakermi značne rozchádzali. V rozpore s akýmikoľvek predpoveďami a prieskumami verejnej mienky bolo totiž v stávkovej kancelárii Tipsport najviac peňazí stavených na Harabina, až vyše 40 percent z celkovej sumy. Na tejto vlne sa snažil zviesť aj samotný bývalý predseda Najvyššieho súdu, ktorý svojich voličov priamo vyzýval, aby si naňho stavili. Tí napokon zostali sklamaní, keďže Harabin sa k najúspešnejšej dvojici kandidátov ani len nepriblížil a do druhého kola volieb prezidenta nepostúpil.
Značný nesúlad medzi stávkovými kanceláriami a ich zákazníkmi môžeme vidieť aj teraz – kým bookmakeri väčšiny stávkoviek sa mierne prikláňajú ku Korčokovi, tipéri Tipsportu majú už teraz jasno v tom, že celkovým víťazom sa stane jeho súper. Až dve tretiny tipujúcich totiž pri stávkach uprednostňujú Petra Pellegriniho.
2. kolo volieb prezidenta: ako to vidia prieskumy preferencií
Kurzy stávkových kancelárií, pochopiteľne, zohľadňujú aj dáta zozbierané pomocou prieskumov preferencií. Aktuálne čísla agentúry AKO, ktorá zisťovala preferencie voličov neúspešných kandidátov, ako aj nevoličov z prvého kola, naznačujú veľmi tesný súboj. Svoje prieskumy postupne prinášajú všetky relevantné agentúry, najviac sa však azda čaká na výsledky novej agentúry SCIO, ktorú založil dnes už bývalý politik Martin Klus. Tá nielenže uhádla Korčokove víťazstvo, ale takmer na desatinné miesto presne určila aj jeho náskok. K takejto presnosti sa pred prvým kolo nepriblížila ani jedna z notoricky známych etablovaných agentúr.
Tipovanie ako súčasť prezidentských volieb
Stávky na prezidenta sa (nielen) na Slovensku tešia narastajúcej popularite. Tento trend bol badateľný aj počas prezidentských volieb v susednom Česku, kde dokonca faktor tipovania výrazne vstúpil aj do predvolebnej kampane. Aj tam sa väčšina tipérov rozchádzala s prieskumami preferencií a za prezidenta tipovala Andreja Babiša, na ktorého bol vypísaný podstatne vyšší kurz ako na jeho hlavného rivala – a napokon aj víťaza volieb – Petra Pavla. Nás čaká nemenej zaujímavý – a s najväčšou pravdepodobnosťou o niečo tesnejší – súboj, a to aj bez toho, aby ktorýkoľvek z dvojice kandidátov vytiahol „tipérsku kartu“.