Čísla klesli pod tisíc už minulý rok
Vo februári minulého roka obletela Slovensko správa, že počet pobočiek slovenských bánk sa medziročne znížil o 90, čím klientom zostalo k dispozícii 984 obchodných miest.
Hlavným dôvodom tohto výrazného poklesu bolo spojenie OTP Banky s ČSOB. Na konci roka 2020 mala ČSOB 126 pobočiek a OTP 68. Po ich zlúčení však zostalo iba 132 pobočiek, čo znamená, že až 62 zaniklo.
Trend v zatváraní pokračuje
Trend zatvárania pobočiek pokračuje aj tento rok. Ku koncu septembra mali banky na Slovensku celkovo 923 obchodných miest, z ktorých 743 boli klasické pobočky a 180 nižšie organizačné jednotky. Podľa údajov Národnej banky Slovenska (NBS) od konca roka 2022 ubudlo 19 pobočiek.
S najväčším počtom pobočiek sa na prvom mieste drží Slovenská sporiteľňa, ktorá ku koncu septembra zatvorila 5 a prevádzkovala 186 pobočiek. Hneď za ňou nasleduje VÚB banka, ktorá oproti minulému roku zatvorila tri a prevádzkovala 167 pobočiek. Trojicu uzatvára Tatra banka s jednou zatvorenou pobočkou a celkovým počtom 134.
Aktuálny počet pobočiek v jednotlivých krajoch
Počet pobočiek bánk sa v jednotlivých krajoch líši. Vo väčšine z nich si svoje prvenstvo drží Slovenská sporiteľňa, nasledovaná VÚB bankou a Tatra bankou. Pre lepší prehľad prikladáme tabuľku.
Kraj | ČSOB | Tatra banka | Prima banka | Poštová banka | VÚB | SLSP |
Bratislavský | 21 | 23 | 14 | 12 | 24 | 25 |
Trnavský | 14 | 10 | 12 | 8 | 18 | 17 |
Trenčiansky | 12 | 6 | 14 | 8 | 19 | 22 |
Nitriansky | 15 | 9 | 15 | 7 | 20 | 21 |
Žilinský | 12 | 8 | 16 | 5 | 22 | 23 |
Banskobystrický | 12 | 5 | 15 | 6 | 22 | 24 |
Prešovský | 12 | 7 | 16 | 9 | 24 | 27 |
Košický | 13 | 9 | 16 | 6 | 18 | 27 |
Na akú profesiu sa hodíte?
- Priradíme vás k jednému z 16 osobnostných typov
- Detailne popíšeme váš typ osobnosti
- Vybereme povolania, pre ktoré sa hodíte
Dôvody zrušenia pobočiek sú rôzne
Banky rušia svoje pobočky z viacerých dôvodov. Prvým je šetrenie financií. Obchodné miesta predstavujú finančnú záťaž a nie všetky sú naplno využívané. Okrem toho sa niektoré nachádzajú v tesnej blízkosti jedna od druhej, čo je často zbytočné.
Druhým dôvodom je digitalizácia. Väčšina klientov vybavuje čoraz viac jednoduchých úkonov z pohodlia domova prostredníctvom internetbankingu alebo mobilnej aplikácie. Na pobočky tak chodia spravidla len osoby so špecifickými a zložitejšími požiadavkami.
Digitalizácia si hľadala svoju cestu už dávno pred koronakrízou, no naplno sa rozvinula práve počas nej. Umožnila klientom komunikovať s bankou a riešiť záležitosti na diaľku. Jej obľúbenosť neustále stúpala, a preto sa mnohí klienti na pobočky už nevrátili ani po zrušení všetkých opatrení.
Investície do digitalizácie sú síce vysoké, ale v porovnaní s prevádzkovaním veľkého počtu pobočiek sú rozhodne nižšie. Nie je preto prekvapujúce, že banky sa čoraz viac orientujú na túto sféru.
Trend, ktorý prichádza zo zahraničia
Banky zatvárajú svoje pobočky nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Príkladom je Veľká Británia, ktorá prechádza k trendu tzv. centier zdieľaného bankovníctva. Tento trend kombinuje digitálne služby, čím dokáže vyhovieť všetkým klientom.
Centrá zdieľaného bankovníctva poskytujú základné bankové služby vrátane priehradkových služieb a vyhradených miestnosti, kde sa klienti môžu stretnúť s komunitným bankárom svojej banky. Komunitní bankári pritom pracujú v centrách na striedačku, čo znamená, že každý deň v týždni je v centre k dispozícii iný bankár.
Okrem veľkých miest sa centrá zdieľaného bankovníctva budú nachádzať aj na britskom vidieku, ktorý bojuje s nedostatkom priehradkových pracovísk už dlhú dobu.
Digitalizácia nie je všetko
Aj napriek tomu, že digitálne služby sú pre banky dôležité a využívajú ich milióny ľudí po celom svete, nie sú vhodné pre úplne každého. Stále existuje veľké percento klientov, ktorí preferujú osobný kontakt a chcú prebrať dokonca aj tie najjednoduchšie úkony priamo na pobočke.
Banky si uvedomujú potrebu kamenných pobočiek a fyzických stretnutí s bankárom. Toto potvrdzuje aj John Howells, generálny riaditeľ spoločnosti Link, ktorá sa stará o realizáciu nového bankového programu vo Veľkej Británii.
„Prístup k finančnej hotovosti a osobným bankovým službám je naďalej dôležitý pre milióny ľudí v celom Spojenom kráľovstve. Nie každý môže alebo je schopný prejsť na digitálne služby, preto s potešením oznamujeme nové hotovostné služby na podporu týchto komunít,“ hovorí.