Euro 7 v praxi: Čo to bude znamenať pre slovenských motoristov?

Marek Mittaš | rubrika: Článok | 4. 10. 2023
Keď sa vodiči dozvedeli o pôvodnom návrhu emisnej normy Euro 7, mnohí sa obávali možných dôsledkov. Cieľom tejto normy bolo ďalšie zníženie emisií. Avšak nápad z Bruselu sa rýchlo stretol s kritikou zo strany niektorých členských štátov, automobilového priemyslu a dokonca aj samotných vodičov. Dnes sa ku kritike normy Euro 7 už pridali aj krajiny, ktoré pôvodne neboli proti jej zavedeniu. Čo to pre Slovákov znamená v praxi?
Euro 7 v praxi: Čo to bude znamenať pre slovenských motoristov?

Zdroj: Shutterstock

Schválenie novej emisnej normy

Norma Euro 7 bola schválená Radou Európskej únie v pondelok 25. septembra 2023. Ide o upravenú verziu, ktorú predstavilo španielske predsedníctvo. Ich návrh obsahuje menej prísne emisné limity s nižším dopadom na automobilový priemysel. Práve to je dôvodom, prečo s ním nakoniec súhlasili aj ministri krajín, ktoré normu Euro 7 v pôvodnom znení odmietali.

Na definitívne schválenie návrhu však nestačí súhlas Rady EÚ. Teraz sa posunie do rúk poslancov v Európskom parlamente. Hlavnou postavou vo vyjednávaniach o úprave normy Euro 7 bol český minister dopravy Martin Kupka. Výsledky rokovaní zhodnotil tak, že nové znenie už nebude ohrozovať konkurencieschopnosť priemyslu a prístup európskej verejnosti k osobným automobilom.

„Nová emisná norma tak nebude predstavovať ohrozenie pre segment malých a cenovo dostupných áut, ani neodčerpá európskemu automobilovému priemyslu prostriedky, ktoré nutne potrebuje na prechod k nízkoemisnej mobilite,“ zhrnul Kupka.

Zmeny v znení normy Euro 7

Pôvodný návrh emisnej normy Euro 7 sa zameriaval na znižovanie emisií:

  • oxidu uhoľnatého,
  • oxidov dusíka,
  • čpavku,
  • formaldehydu,
  • pevných častíc z bŕzd,
  • pevných častíc z pneumatík.

Pozornosti neunikli ani hybridné a elektrické vozidlá. V tejto kategórii sa Rada EÚ zamerala na výdrž batérií a celkovú životnosť vozidiel. Okrem toho sa mali zaviesť nové pravidlá a postupy pre testovanie splnenia limitov. Začiatok účinnosti bol stanovený na júl 2025 (júl 2027 pre nákladné autá). Hneď, ako sa objavili informácie o novom návrhu, Slovensko sa bez váhania zapojilo do osemčlennej skupiny odporcov. Okrem nás nesúhlas vyjadrili aj:

  • Česko,
  • Taliansko,
  • Poľsko,
  • Rumunsko,
  • Francúzsko,
  • Maďarsko,
  • Bulharsko.

Pôvodné znenie normy Euro 7 označili za nerealistické. Hlavným argumentom bolo, že zavedenie nových pravidiel by pre automobilový priemysel znamenalo veľké straty. Za menej ako dva roky by bolo potrebné vyvinúť technológie, ktoré by umožnili výrobu vozidiel spĺňajúcich všetky limity. To je v období, keď sa automobilky pripravujú na koniec predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035, veľmi náročná úloha.

Preto sa návrh upravil hneď v dvoch smeroch – jednak z hľadiska samotných emisných limitov, ale aj lehoty na ich zavedenie. Po novom sa z normy Euro 7 vynechalo sprísňovanie limitov pre emisné výfukové plyny. Tie iba nadviažu na maximálne povolené hodnoty z aktuálne platnej normy Euro 7. Avšak neustupuje sa od nových pravidiel pre pevné častice z bŕzd a pneumatík, rovnako ako pre životnosť batérií a elektromobilov.

Aby automobilky mali dostatok času na zavedenie zmien, došlo aj k predĺženiu časových lehôt. Výroba osobných vozidiel bude musieť podliehať emisnej norme Euro 7 v časovom horizonte 30 mesiacov od nadobudnutia jej platnosti. Pre nákladné vozidlá je táto lehota stanovená na dvojnásobok, teda 60 mesiacov.

Úprav v znení nariadenia nie je veľa, no stačili na to, aby do značnej miery ochránili automobilový priemysel pred finančnými problémami. „Vďaka tomu nebudú musieť automobilky ukončiť výrobu vozidiel v tomto segmente, a tiež sa predíde ich výraznému zdraženiu,“ napísalo ministerstvo dopravy vo svojom stanovisku k novému zneniu normy Euro 7.

Vyhneme sa zdražovaniu?

Po zverejnení pôvodného návrhu normy Euro 7 sa v automobilovom sektore rozšírila vlna obáv z možného zdražovania. Európska komisia a spoločnosť Frontier Economics vtedy varovali pred nárastom cien o viac ako 1 800 eur za jedno benzínové auto a takmer 3 000 eur za naftové nákladné vozidlá či autobusy.

Podľa výkonného viceprezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR, Pavla Prepiaka, vďaka zmierňovaniu normy Euro 7 nemusíme očakávať prudké zdražovanie. Odhaduje, že úprava nových vozidiel tak, aby spĺňali požadované pravidlá, bude kupujúcich stáť priemerne 100 eur.

Dôvodom bude napríklad montáž nových snímačov, ktoré by mali vodiča informovať o prípadnej poruche dielov zodpovedných za znižovanie emisií. Investícia do vývoja, výroby a montáže týchto senzorov či iných technológií sa určite prejaví aj na cenovkách vozidiel. Rozidely sa však budú pohybovať rádovo v stovkách, nie tisíckach eur, ako sa predpokladalo pri pôvodnom znení normy Euro 7.

Čo na to hovoria automobilky?

Spoločnosti v automobilovom priemysle zmeny uvítali. Podľa vyjadrení Európskeho združenia výrobcov automobilov by pôvodná verzia emisnej normy priniesla iba minimálny vplyv na životné prostredie, no výrazne by sa prejavila na cenovej dostupnosti vozidiel pre verejnosť.

„Náš priemysel je plne odhodlaný bojovať proti znečisteniu ovzdušia a klimatickým zmenám,“ vyjadrila sa Sigrid de Vries, generálna riaditeľka združenia. Zároveň však pripomenula, že táto snaha by nemala ísť na úkor automobilového priemyslu a dostupnosti vozidiel.

Test osobnosti

Na akú profesiu sa hodíte?

  • Priradíme vás k jednému z 16 osobnostných typov
  • Detailne popíšeme váš typ osobnosti
  • Vybereme povolania, pre ktoré sa hodíte

Marek Mittaš

Autor článku Marek Mittaš

Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu.  Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

27. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Americká clá na autá z Európy sú tu: hrozí nám osud Detroitu, ale rýchlejšie

Nové clá na dovoz automobilov do USA, zavedené administratívou Donalda Trumpa, môžu výrazne ovplyvniť slovenský automobilový priemysel, ktorý je základným pilierom národnej ekonomiky.... celý článok

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

25. 3. 2025 | Redakcia

Slováci a AI: Príležitosť storočia alebo hrozba pre pracovné miesta?

Umelá inteligencia (AI) sa čoraz viac uplatňuje aj v slovenskom bankovom sektore. Banky ju využívajú nielen na automatizáciu bežných operácií, ale aj na zlepšenie bezpečnosti a zákazníckych... celý článok

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

24. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Letný čas prichádza: Už tento víkend si posunieme hodiny dopredu

Kedy sa mení čas? Už túto nedeľu, 30. marca 2025, sa opäť ocitneme pred tradičnou zmenou času, ktorá nás núti posunúť ručičky hodín o jednu hodinu dopredu.

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

20. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

Revolúcia v dôchodkoch: Erik Tomáš chystá veľké prepočítavanie, takmer každý si prilepší

Minister práce Erik Tomáš chystá prepočítavanie dôchodkov ľudí, ktorí boli na materskej či rodičovskej dovolenke a vychovali deti. Hovorí o dôchodkovej revolúcii, ktorá odstráni nespravodlivosť... celý článok

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

19. 3. 2025 | Ivana Sladkovská

„Slovensko je na hrane úpadku,“ varuje kontrolný úrad. Potrebujeme zásadné reformy

Slovensko sa nachádza na kritickom rozhraní, kde hrozí, že jeho dlh prerastie do neudržateľných rozmerov. Najvyšší kontrolný úrad varuje, že bez zásadných reforiem sa krajina môže ocitnúť... celý článok