Sú elektromobily (ne)ekologické? Na mieste je opatrnosť

Daniel Výcha | rubrika: Článok | 14. 3. 2023
V posledných rokoch sme svedkami veľkého rozmachu elektromobilov a zvýšeného záujmu o ekologické alternatívy k tradičným spaľovacím motorom. Za jednoznačne ekologickejšie riešenie v porovnaní s „bežnými“ autami boli dlho označované elektromobily. Po počiatočnom ošiali však viaceré zdroje prišli s tvrdením, že by sme mali byť opatrní s ich deklarovanou ekologickou hodnotou. Čo hovorí výskum?
Sú elektromobily (ne)ekologické? Na mieste je opatrnosť

Zdroj: Shutterstock

Od začiatku čelia kritike

Kritici argumentujú, že výroba elektromobilov si vyžaduje veľké množstvo energie a aj zdrojov, ktoré môžu byť škodlivé pre životné prostredie. Zároveň sa pri výrobe batérií, ktoré sú kľúčovým prvkom elektromobilov, používajú vzácne a často ťažko dostupné minerály, ako napríklad lítium a kobalt.

Automobilka Volvo v roku 2021 podnietila diskusiu tvrdením, že elektromobily zanechávajú na životnom prostredí väčšiu uhlíkovú stopu ako tradičné autá. Vypočítala, že výroba elektromobilu je v porovnaní s produkciou ekvivalentne veľkého modelu so spaľovacím motorom špinavšia až o 70 %.

Avšak táto správa nie je celkom presná. Záleží totiž na mnohých faktoroch. Ako sa vyrábajú elektrické batérie, odkiaľ sa čerpá energia na ich nabíjanie a taktiež aj ich efektivita a životnosť. Už v roku 2020 bola v magazínoch Times a Daily Telegraph správa o tom, že elektromobil musí najazdiť 50 000 kilometrov, kým sa vyrovná jeho uhlíková stopa tej z benzínového auta, pretože na jeho výrobu sa spotrebuje väčšie množstvo energie.

Ak by sa však energia na výrobu a nabíjanie elektromobilov získavala z obnoviteľných zdrojov, ako sú slnečné alebo veterné elektrárne, toto číslo výrazne klesne. V súčasnosti približne 30 % elektrickej energie v Európe pochádza z obnoviteľných zdrojov a toto číslo rastie.

Nedostatky a zlepšenia

Do úvahy je potrebné vziať aj celkové množstvo emisií skleníkových plynov vyprodukovaných počas životného cyklu auta, čo zahŕňa nielen výrobu a používanie auta, ale aj jeho likvidáciu a recykláciu. Viacero štúdií (medzi nimi aj štúdia holandského ministerstva pre infraštruktúru a vodné hospodárstvo) uvádza, že elektromobily majú o 30 až 50 % nižšiu celkovú uhlíkovú stopu, ako tradičné autá so spaľovacím motorom.

Ďalšou dôležitou premennou pri hodnotení ekologickej hodnoty elektromobilov je životnosť batérií a ich likvidácia. Kapacita a životnosť jednotlivých batérií sa vďaka zlepšujúcej sa technológii zvyšuje, pričom niektoré batérie majú vydržať až 20 rokov. Neplatí to však pre každú batériu, preto si pri výbere dajte pozor.

Po vyradení môžu byť batérie recyklované, čím sa zníži potenciálny negatívny vplyv na životné prostredie. Zároveň sa znížia aj náklady spojené najmä s náročným získavaním drahých kovov potrebných na ich výrobu. Téma recyklácie však stojí pred viacerými výzvami, a teda otázka súčasnej efektívnosti je na mieste.

Na druhej strane v porovnaní s tradičnými automobilmi sú elektromobily menej náchylné na poruchy a vyžadujú menej údržby, čo znižuje potrebu náhrady ich súčiastok a výroby nových. Odlišná technológia motora súvisí aj s ďalším benefitom – zníženou hlučnosťou a nižšími vibráciami pri jazde, čo znižuje negatívny vplyv na životné prostredie a zdravie ľudí.

Rozvážnosť je na mieste

Hoci elektrické vozidlá majú oproti tradičným vozidlám s benzínovým pohonom množstvo ekologických výhod, než ich bude možné skutočne označiť za „bezchybné ekologické riešenie“, budú musieť čeliť viacerým výzvam:

  • Efektívnosť výroby – výroba elektrických vozidiel si vyžaduje značné množstvo energie a surovín vrátane ťažby a rafinácie kovov, ako je lítium a kobalt, čo môže mať vplyv na životné prostredie. Okrem toho sa pri výrobe batérií môžu uvoľňovať skleníkové plyny a iné znečisťujúce látky.
  • Likvidácia batérií – hoci batérie elektrických vozidiel sa dajú recyklovať, tento proces je nákladný a nie vždy šetrný k životnému prostrediu. S nárastom používania elektrických vozidiel sa bude teda zvyšovať aj množstvo batérií, ktoré je potrebné zlikvidovať, čo môže spôsobiť problém v oblasti odpadového hospodárstva.
  • Energetické zdroje – ekologické výhody elektromobilov závisia od zdroja elektrickej energie, ktorý sa používa na ich napájanie. Ak elektrická energia pochádza z fosílnych palív, výhody elektromobilov sa znižujú. S rastúcim podielom energie z obnoviteľných zdrojov v mixe zdrojov elektrickej energie sa však ekologické výhody elektromobilov zvyšujú.
  • Obavy z dojazdu – hoci elektrické vozidlá prešli dlhú cestu, pokiaľ ide o dojazd, mnohé modely majú stále obmedzený dojazd v porovnaní s tradičnými vozidlami poháňanými plynom. To môže u vodičov vyvolávať obavy z dojazdu, čo môže viesť k zvýšenej spotrebe energie, ak cítia potrebu dobíjať častejšie, ako je potrebné.
  • Vstupné náklady – aj keď sa náklady na elektrické vozidlá znižujú, stále sú vo všeobecnosti drahšie ako vozidlá na plynový pohon. To môže spôsobiť, že sú menej dostupné pre jednotlivcov a rodiny s nižšími príjmami, čo obmedzuje ich potenciálny ekologický vplyv. Okrem kúpy vozidla je potrebné myslieť aj na možnosti jeho nabíjania.
  • Každodenné používanie – rozsiahla infraštruktúra pre ich nabíjanie a každodenné používanie nie je ešte úplne vybudovaná.

Ako každá nová technológia, ani elektromobily nie sú dokonalé a majú svoje nevýhody. Avšak v súčasnosti predstavujú tú najekologickejšiu alternatívu k tradičným spaľovacím motorom.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

automobil, ekonomika, elektromobil

Toto ste už čítali?

Najdôležitejší zákon roka prešiel. Parlament schválil rozpočet

3. 12. 2024 | Ivana Sladkovská

Najdôležitejší zákon roka prešiel. Parlament schválil rozpočet

Národná rada Slovenskej republiky dnes schválila rozpočet na rok 2025, ktorý predpokladá pokles deficitu verejných financií na 4,7 % HDP. Tento pokles je v porovnaní s tohtoročnými... celý článok

Najlepšie platy sú v priemysle a v Bratislave. Priemerná mzda na Slovensku rastie pomaly

3. 12. 2024 | Redakcia

Najlepšie platy sú v priemysle a v Bratislave. Priemerná mzda na Slovensku rastie pomaly

Priemerná mzda na Slovensku je aktuálne 1 484 eur. Priemernú mzdu však nezarábajú všetci Slováci. Čašníčka na východe Slovenska zarobí niekoľkonásobne menej ako pracovník v priemysle... celý článok

Už 1. decembra začne platiť zmena v opatrovateľských príspevkoch

26. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Už 1. decembra začne platiť zmena v opatrovateľských príspevkoch

Krátenie opatrovateľských príspevkov od 1. decembra 2024 končí. Opatrovatelia, či už zamestnaní alebo na dôchodku, by mali dostať nekrátený príspevok 615,50 eur. Do účinnosti vstupuje... celý článok

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

20. 11. 2024 | Ivana Sladkovská

Vláda schválila ceny energií na rok 2025

Slovenská vláda prijala významné opatrenie, ktoré má zabezpečiť stabilitu cien elektriny pre domácnosti v roku 2025. Schválením všeobecného hospodárskeho záujmu sa cena elektriny udrží... celý článok

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

20. 11. 2024 | Barbora Magočová

Ministerstvo vnútra chce za priestupky vyberať viac. Zmena má nastať čoskoro

Rezort ministra Matúša Šutaja Eštoka prichádza s návrhom zvýšenia paušálnej sumy trov priestupkového konania. Trovy by sa mali do budúcna bezmála zdvojnásobiť. Ich plateniu sa však... celý článok