Zmeny pre malé podniky
Novela zákona o DPH zavádza nový systém oslobodenia od dane, ktorý sa vzťahuje na zdaniteľné osoby, konkrétne malé podniky, na území Európskej únie. Nový systém by mal viesť k menej náročným administratívnym povinnostiam vyplývajúcim z národných legislatív. Malé podniky už nebudú musieť registrovať svoju daňovú povinnosť v ostatných členských štátoch EÚ, ak vykonávajú svoju ekonomickú činnosť iba v malom rozsahu.
Cieľom navrhovaných zmien je predovšetkým zavedenie jednotných pravidiel v rámci členských štátov EÚ, ktoré vyplývajú zo smerníc a nariadení priamo od EÚ. Od januára 2025 by mali mať malé podniky výnimku z povinnej registrácie dane v inom členskom štáte. Podmienkou je však, že hodnota dodávaných tovarov a služieb v rámci EÚ:
- nesmie presiahnuť stanovený úniový limit,
- musí byť nižšia ako národný limit v danom členskom štáte.
Súčasná hranica, pri ktorej vzniká povinnosť registrácie platiteľa DPH, je nastavená na 49 790 €. Novelizovaný zákon by túto sumu zaokrúhlil na rovných 50 000 eur. Maximálny povolený obrat v členských štátoch EÚ je zákonom stanovený na dvojnásobok nového tuzemského limitu, čo je teda 100 000 €. Posudzované obdobie je definované ako 12 predchádzajúcich po sebe idúcich kalendárnych mesiacov.
Malé podniky, ktoré nedosahujú ročné obraty v týchto sumách, budú mať pridelené špeciálne IČ DPH. To sa bude odlišovať príponou „EX“ a umožní im dodávať tovar a služby v rámci EÚ ako zdaniteľné osoby, bez povinnosti platiť DPH. Cieľom týchto zmien je odstrániť rozdiely v zaobchádzaní so subjektmi usadenými a neusadenými z hľadiska ekonomickej činnosti a DPH, pokiaľ ich obraty spadajú do stanovených súm.
Registrácia tuzemskej osoby
Navrhované zmeny zákona upravujú aj pravidlá registrácie platiteľov DPH.
Tuzemské osoby
Lehota na podanie žiadosti o registráciu je pre tuzemské osoby 5 dní. Táto lehota začína plynúť dňom, keď nastane skutočnosť, na základe ktorej sa daná osoba stáva platiteľom. Následne má daňový úrad 10 dní na rozhodnutie o registrácii. V prípade, že počas registračného konania vyjde najavo, že osoba, ktorá podala žiadosť, sa ešte platiteľom nestala, úrad vydá rozhodnutie bez možnosti odvolania. V opačnom prípade bude osoba zaregistrovaná ako platiteľ DPH.
Zahraničné osoby
Ak osoba nemá sídlo alebo prevádzku na území Slovenska, podmienky registrácie sa líšia. Za skutočnosť, na základe ktorej sa stane platiteľom DPH, sa považuje uskutočnenie prvého zdaniteľného obchodu, ktorý je predmetom dane na Slovensku. Následne je osoba povinná bezodkladne podať žiadosť o registráciu. V tomto prípade platia bezodkladné povinnosti aj pre daňový úrad, teda registrácia osoby a pridelenie IČ DPH.
Samozdanenie DPH pri dovoze
Od 1. januára 2024 by sa mohol zjednodušiť proces zdaňovania pri dovoze tovaru pre vybraných podnikateľov. V súčasnosti je dovozná DPH zvyčajne účtovaná colným úradom. Jednou z navrhovaných zmien je zavedenie samozdanenia, čo by umožnilo podnikateľom vyhnúť sa priamemu plateniu dovoznej dane pri dovoze tovaru. Namiesto toho by si danú sumu vypočítali sami a uviedli by ju v príslušnom daňovom priznaní.
Avšak nie každý bude mať prístup k možnosti samozdanenia. Podnikateľ musí byť najprv registrovaným platiteľom DPH. Taktiež je potrebné, aby mal pridelený štatút schváleného hospodárskeho subjektu (SHS), medzinárodne známy aj ako AEO. V prípade zistenia porušenia pri vykazovaní dovoznej DPH má správca dane právo uložiť podnikateľovi pokutu vo výške až 1,3 % z hodnoty dane pri dovoze.
Odpočet dane na základe iného dokladu ako faktúry
V súlade so smernicou o DPH sa v návrhu objavila aj zmena súvisiaca s uplatňovaním práva na odpočítanie dane. Ak platiteľ dane nemá v čase podávania daňového priznania faktúru o dodaní tovaru z iného členského štátu, bude mu postačovať aj iný doklad. Oprávnenosť uplatňovaného nároku sa novým spôsobom preukáže aj pomocou iného dokladu, ktorý dokazuje skutočné nadobudnutie tovaru a výšku vzniknutej daňovej povinnosti.
Zmeny vo faktúrach
Jedna z navrhovaných zmien sa týka platiteľov DPH, ktorí v čase vzniku daňovej povinnosti ešte nemajú pridelené IČ DPH. V takom prípade platiteľ počká na doručenie rozhodnutia o registrácii. Následne bude mať 5 dní na vyhotovenie faktúry s prideleným IČ DPH.
Ďalšia zmena v oblasti faktúr súvisí s odpočtom dane na základe dokladov z pokladníc e-kasa klient. V súčasnosti je možné takýto doklad využiť na odpočet dane iba v prípade, že hodnota dokladu nepresahuje 1 000 € pri platbe v hotovosti alebo 1 600 € pri platbe kartou. Po novom by mala byť maximálna hodnota takéhoto dokladu pre tento účel 400 €. Zmena je odôvodnená jednoduchšou kontrolou viacnásobných odpočtov z jedného bločku.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.