Bezplatná preprava vlakom bude pre študentov a dôchodcov o niečo komplikovanejšia. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chce presmerovať držiteľov nulových lístkov do menej vyťažených spojov, aby uvoľnila miesta pre platiacich cestujúcich. Informuje o tom STVR.
Menej bezplatných lístkov na lukratívnych spojoch
Na trase Bratislava – Košice premávajú rýchliky každú hodinu, no práve v najvyťaženejších spojoch už nebude garantované miesto pre cestujúcich s bezplatnými lístkami. Podľa hovorcu ZSSK Dominika Drevického sa kapacita miest pre bezplatných cestujúcich vďaka hodinovému intervalu medzi vlakmi zvýšila o 30 %. Problémom však zostáva, že v niektoré dni – najmä v pondelky a piatky – obsadia miesta rýchlejší študenti, ktorí si lístky rezervujú online. Naopak, dôchodcovia si ich kupujú skôr osobne pri pokladniciach, kde je šanca na získanie miesta nižšia.
Odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček, ktorého oslovila STVR, považuje opatrenie ZSSK za logické. Podľa jeho slov bezplatná doprava spôsobuje železniciam výpadok tržieb na úrovni 30 – 40 miliónov eur. Nové pravidlá preto zavádzajú obmedzenie – cestujúci si môže rezervovať len jeden bezplatný lístok na konkrétny vlak. Ak sa rozhodne cestovať iným spojom, pôvodný lístok musí vrátiť, aby sa miesto uvoľnilo pre ďalších cestujúcich. „Bez tohto obmedzenia by si niekto mohol rezervovať lístky na desať rôznych spojov a blokovať tak miesta,“ vysvetlil Kubáček.
ZSSK zavádza nový poplatok za servis
Železnice však nepotešia ani platiacich zákazníkov. Ďalšou novinkou je zavedenie poplatku za nákup lístkov na staniciach a vo vlaku. Ak si cestujúci kúpi lístok v pokladnici, zaplatí navyše jedno euro, pri nákupe vo vlaku až tri eurá. Tento poplatok sa však nebude vzťahovať na lístky zakúpené online cez e-shop ZSSK alebo aplikáciu IDeme vlakom.
Cieľom tohto kroku je podľa ZSSK zvýšiť podiel digitálnych nákupov, čo má priniesť úspory, vyššiu efektivitu a ekologickejší prístup. „Digitalizácia služieb nám umožní znížiť náklady a zároveň získať dodatočné výnosy,“ uviedla spoločnosť.
Poplatok za servis sa nebude týkať všetkých cestujúcich. Výnimku dostali seniori nad 62 rokov, osoby nad 70 rokov a držitelia preukazu ŤZP a ŤZP-S, ktorí si kupujú lístky so 100 % zľavou. Okrem toho sa nebude uplatňovať na miestenky, lôžka, ležadlá, bicykle, batožinu či medzinárodné lístky.
ZSSK zdôvodňuje tento krok štatistikami – predaj lístkov cez mobilnú aplikáciu IDeme vlakom vzrástol na 17,32 %, zatiaľ čo nákup v pokladniciach klesol z pôvodných 69,94 % na 47,68 %. Online predaj sa naďalej stabilne zvyšuje, no SMS lístky využíva len približne 0,5 % cestujúcich.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa zdôraznil, že zavedením poplatku chce spoločnosť ešte viac podporiť digitálny predaj. „Rešpektujeme, že staršia generácia nemusí byť taká zdatná v používaní internetu, preto sme sa rozhodli ich od poplatku oslobodiť pri nákupe cestovných lístkov so 100 % zľavou,“ vysvetlil Helexa.
Tieto zmeny znamenajú, že cestovanie vlakom na Slovensku prejde výraznou transformáciou – bezplatné lístky budú dostupné menej flexibilne a tradičné spôsoby nákupu cestovných dokladov sa stanú drahšími. Digitálne riešenia tak budú pre cestujúcich čoraz nevyhnutnejšie.
**
Ivana Sladkovská
Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.