Od 1. augusta 2024 čakajú motoristov významné zmeny, od povinného poistenia elektrických kolobežiek po novú diaľninú známku. Prinášame prehľad všekých zmien na cestách.
PZP pre kolobežky s batériou
Jednou z hlavných zmien je rozšírenie povinnosti poistenia na elektrické kolobežky a ďalšie podobné vozidlá. Táto novela má za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách a zabezpečiť lepšiu finančnú ochranu pre všetkých účastníkov cestnej premávky.
Zákon upraví aj definíciu motorového vozidla, ktoré musí byť povinne poistené. Tá bude po novom znieť:
„1. samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom s najväčšou 1a. konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h alebo 1b.prevádzkovou hmotnosťou viac ako 25 kg a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 14 km/h, 2.prípojné vozidlo, ktoré sa používa s vozidlom podľa bodu 1a alebo bodu 1b, bez ohľadu na to, či je pripojené alebo odpojené,“ píše sa v predloženej novele.
PZP sa tak po novom bude vzťahovať na elektrické kolobežky, elektrické jednokolky, či napríklad golfové vozíky. Invalidné vozíky s vlastným pohonom sú z tejto povinnosti podľa novely vyňaté. V Česku už PZP pre kolobežky a vozítka s rýchlosťou nad 25 km/h platí od 1. apríla tohto roka.
Zvýšenie limitov poistného krytia a pokút
Novela zákona prináša aj zvýšenie limitov poistného krytia v rámci PZP. To znamená, že poistky budú poskytovať širšiu finančnú ochranu v prípade škôd spôsobených dopravnou nehodou.
Maximálna suma, ktorú poisťovňa vyplatí za škody na zdraví, majetku alebo iné škody tretím osobám, sa zvýši z pôvodných 5 240 000 eur na 6 450 000 eur. Limity pre škody na majetku sa zvýšia z 1 050 000 eur na 1 300 000 eur.
Zvýšené budú aj pokuty za neuzatvorenie PZP. Aktuálne sa pokuty pohybujú od 16,60 eura do 3 319,40 eura. Po novom sa minimálna pokuta zvýši na 50 eur a maximálna dosiahne 5 000 eur.
Jednodňová diaľničná známka
Ďalšou zo zmien, ktorá čaká Slovákov od 1. augusta je zavedenie jednodňovej diaľničnej známky. Podľa rezortu dopravy bude jej cena 5,40 eur.
Okrem toho sa už nebude dať zakúpiť diaľničná známka s platnosťou na kalendárny rok. Podľa rezortu dopravy nemá takáto známka popri existujúcej 365-dňovej diaľničnej známke svoje opodstatnenie.
„Som rád, že sme stihli schváliť zavedenie jednodňovej známky ešte pred letom. Výrazne tým pomôžeme všetkým, ktorí sa chcú vybrať na krátke výlety po Slovensku, a tiež zahraničným turistom, ktorí Slovenskom prechádzajú na ceste za letnou dovolenkou,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž.
Nová jednodňová diaľničná známka je v súlade s požiadavkami európskej smernice a jej cieľom je poskytnúť motoristom vyššiu flexibilitu pri používaní spoplatnených úsekov ciest. Bude dostupná v elektronickej forme, podobne ako ostatné známky, a bude k dispozícii pre domácich aj zahraničných motoristov.
Novela zákona prináša aj úpravy pravidiel úhrady diaľničnej známky. „Deň určený užívateľom vymedzených úsekov ciest je prvým dňom platnosti diaľničnej známky. Ak ide o diaľničnú známku s jednodňovou platnosťou, je to zároveň jediný deň platnosti diaľničnej známky, pričom tento deň nemusí byť určený ako deň, v ktorom došlo k úhrade diaľničnej známky," vysvetlil rezort dopravy.
V praxi to znamená, že ak si kúpite diaľničnú známku na 365, 30, 10 alebo jeden deň, musíte určiť dátum, odkedy má platiť. Podľa zákona má nová jednodňová známka platnosť do 24. hodiny daného dňa. Jednodňová známka bude platiť počas kalendárneho dňa, na ktorý bola zakúpená.
Národná rada SR zároveň schválila aj zrušenie „ročnej“ diaľničnej známky, k dispozícii zostane už len „365-dňová“.
„Táto duplicita spôsobovala problémy. Často sa stávalo, že si ich vodiči plietli a mysleli si, že ročná platí rok od zakúpenia, čo, samozrejme, nebola pravda. Takto v tom konečne bude poriadok,“ doplnil Jozef Ráž.
Motoristi sa môžu tešiť na väčšiu flexibilitu pri plánovaní svojich ciest po slovenských diaľniciach, pričom jednodňová diaľničná známka im poskytne možnosť krátkodobého využívania spoplatnených úsekov bez nutnosti kupovať dlhodobejšie známky.
Natália Stašíková
Prispievateľka portálu Peniaze.sk. Venuje sa ekonomickým témam a natívnemu obsahu. Ďalšie články autora.