Koronavírus COVID-19 svojim príchodom prekvapil nás všetkých, postupne sa mu okrem fyzických osôb a podnikateľov prispôsobujú aj všetky štátne inštitúcie. Sociálna poisťovňa nie je výnimkou, myslí aj na aktuálne najzraniteľnejšiu časť nášho obyvateľstva dôchodcov, a tak umožňuje žiadať o dôchodkové dávky elektronicky z pohodlia domova.
Dôvodom tohto rozhodnutia je skrátenie úradných hodín jednotlivých pobočiek a obmedzenie pohybu návštevníkov v ich priestoroch v súvislosti s koronavírusom. Pretože aj napriek týmto opatreniam nesmie byť prerušená možnosť žiadať o dôchodkové dávky.
Rezervačný systém na zber formulárov
Sociálna poisťovňa dočasne vyhradila Rezervačný systém na elektronický zber formulárov. Pomocou neho môžu poistenci začať konanie o ich dôchodku. Ako na to? Stačí sa prihlásiť do Rezervačného systému na stránke www.socpoist.sk.
Zdroj: Shutterstock
Ako požiadať o dôchodkovú dávku (návod)
Žiadať o dôchodkovú dávku môžete aktuálne tromi spôsobmi:
-
Prvá možnosť: navštívte spomínanú webovú stránku Sociálnej poisťovne a v časti Rezervačný systém označte druh dôchodku, ktorý potrebujete ako žiadateľ vybaviť a elektronicky sa zaevidovať priamo na zvolenej pobočke (e-mailom) cez tento systém.
-
Druhá možnosť: vyplňte tlačivo na webovej stránke Sociálnej poisťovne s názvom Žiadosť o spísanie žiadosti o dôchodok a keď ho vyplníte, zašlite ho buď cez elektronickú schránku, alebo e-mailom alebo poštou na adresu príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne podľa trvalého pobytu poistenca. Príslušnú adresu pobočky Sociálnej poisťovne nájdete v sekcii Kontakty – pobočky
-
Tretia možnosť: Ďalšou alternatívou je vyplnené tlačivo s názvom Žiadosť o spísanie žiadosti o dôchodok, ktoré vhodíte do schránky osobne v priestoroch pobočky Sociálnej poisťovne v jej obmedzených úradných hodinách. Otváracie hodiny pobočiek SP.
Pobočky žiadosti o spísanie žiadosti o dôchodok a rezervácie spracúvajú postupne, priebežne.
Kedy sa dozviem výsledok?
Pobočky žiadosti o spísanie žiadosti o dôchodok a rezervácie spracúvajú postupne, priebežne.
Postup pobočky vo vzťahu k žiadateľovi o dôchodok je potom nasledovný:
-
Zamestnanec pobočky Sociálnej poisťovne žiadosť o spísanie žiadosti o dôchodok alebo rezerváciu zaeviduje a následne kontaktuje za účelom prípravy žiadosti o dôchodok.
-
Po kompletnej príprave žiadosti o dôchodok zamestnanec pobočky žiadateľa o dôchodok opätovne kontaktuje a oznámi mu, že mu zasiela do e-schránky alebo e-mailom alebo poštou tlačivo „Odsúhlasenie údajov“.
-
Hneď na nasledujúci pracovný deň zamestnanec pobočky Sociálnej poisťovne žiadateľa opätovne kontaktuje, potrebuje ešte získať jeho vyjadrenie k správnosti údajov v žiadosti, resp. skonzultovať prípadné otázky a dohodnúť ďalší postup pre skompletizovanie žiadosti.
-
Ak žiadateľ o dôchodok nemá zriadenú e-schránku, zamestnanec pobočky s ním dohodne aj dátum a presný čas, kedy si príde do pobočky osobne podpísať žiadosť o dôchodok.
-
V určený deň žiadateľ o dôchodok podpíše v pobočke svoju žiadosť. Musí sa pritom preukázať občianskym preukazom, resp. cestovným pasom a riadiť sa všeobecne platnými pravidlami - nosiť rúško, dodržiavať dostatočný odstup. Zamestnanec mu následne vysvetlí ďalší postup. Žiadateľ dostane žiadosť o dôchodok, ktorú vlastnoručne podpíše, vloží späť do obálky a zalepenú ju vhodí do určenej schránky v priestoroch pobočky.
-
Následne pobočka kompletnú žiadosť o dávku zaeviduje a zašle do ústredia Sociálnej poisťovne na ďalšie konanie.
-
Po posúdení všetkých zákonných podmienok na priznanie dávky vydá Sociálna poisťovňa, ústredie, rozhodnutie o dôchodku, ktoré poštou alebo do e-schránky doručí žiadateľovi.
O dôchodok môže žiadať aj opatrovník alebo iná osoba
Žiadosť o dôchodok môže osobne riešiť aj osoba, ktorá zastupuje poistenca. Zamestnanec pobočky však komunikuje s inou osobou iba vtedy, ak má žiadateľ o dôchodok zákonného zástupcu alebo súdom určeného opatrovníka alebo je žiadosť spisovaná inou osobou pre lekárom potvrdený nepriaznivý zdravotný stav žiadateľa o dôchodok.
Ak žiadateľ o dôchodok požiada o oprávnenú úpravu žiadosti o dôchodok, zamestnanec pobočky ju opraví, vytlačí a ďalej postupuje tak, ako je vyššie uvedené.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.