Trinásty dôchodok v plnej výške
Rok 2024 by mal byť rokom, keď vláda vyplatí trinásty dôchodok v plnej hodnote, teda v sume priemerného dôchodku. To sa malo stať už v minulom roku, no nakoniec sa tak nestalo. Podľa ministra práce a sociálnych vecí Erika Tomáša to nebolo technicky možné, pretože nová vláda nemala dostatok času na prípravu celého procesu.
Namiesto plnohodnotného trinásteho dôchodku tak dôchodcovia dostali dodatočný príspevok. Pôvodne mal mať hodnotu 150 eur, nakoniec však bola jeho hodnota zdvojnásobená na 300 eur.
„Som veľmi rád, že sa nám podarilo nájsť dodatočné zdroje, aby sme k súčasnému tzv. 13. dôchodku pridali všetkým seniorom ďalších 300 eur. V praxi to znamená, že v tomto roku sa výška mimoriadnej dávky bude pohybovať v sume od 350 eur do 600 eur. Ešte v tomto roku tak vyplatíme všetkým poberateľom dôchodkov celkovo o 440 miliónov eur naviac. V tejto výške je to teda naposledy, pretože už v ďalšom roku pred Vianocami vyplatíme plnohodnotný 13. dôchodok vo výške priemerného starobného dôchodku za predchádzajúci rok, teda až 606 eur,“ vyjadril sa minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš.
Výpočet trinásteho dôchodku
Do roku 2024 štát vyplácal trináste dôchodky vo výške od 50 do 300 eur, pričom výška závisela od výšky poberaného dôchodku. Platilo pravidlo, že čím vyšší dôchodok poberateľ mal, tým nižší príspevok dostal.
Štvrtá vláda Roberta Fica však tento mechanizmus zrušila a zaviedla nový, podľa ktorého každý poberateľ dostane trinásty dôchodok vo výške priemerného dôchodku. Je však dôležité poznamenať, že pre každý typ dôchodku, či už je to starobný, vdovský, invalidný alebo iný, štát určí vlastný priemerný dôchodok.
Výška 13. dôchodkov
Typ dôchodku | Výška 13. dôchodku |
Starobný | 606,3 eur |
Invalidný (nad 70 %) | 493,8 eur |
Invalidný (do 70 %) | 300 eur |
Vdovský | 339 eur |
Vdovecký | 300 eur |
Sirotský | 300 eur |
Trinásty dôchodok by mal pomôcť 43 % rodín
„Navrhované opatrenie by malo v roku 2024 zvýšiť disponibilné príjmy 43 % rodín žijúcich na Slovensku, v ktorých spoločne žije približne 1,9 milióna osôb. Ide o tie rodiny, v ktorých aspoň jeden člen domácnosti poberá akýkoľvek dôchodok. Vplyv opatrenia na príjmovú distribúciu rodín v populácii preto závisí najmä od počtu rodín s dôchodcami v jednotlivých príjmových kategóriách,“ upozorňuje RRZ.
V praxi to znamená, že domácnostiam so staršími osobami trináste dôchodky pomôžu, zatiaľ čo mladé rodiny s malými deťmi budú na tom presne opačne.
Trináste dôchodky nepomôžu ani najchudobnejším, ani najbohatším
Najväčší problém spojený s trinástymi dôchodkami, podľa RRZ, spočíva v tom, že nepomáhajú najchudobnejším rodinám. V kategórii tých, ktoré majú príjem do 397 eur mesačne, sa celoročné príjmy zvýšia len u 27 % domácností, pričom priemerne o 23 eur.
Rovnako malý posun môžeme pozorovať aj v prípade domácností s príjmom od 1 602 eur. Tu pocíti nárast iba 15 % všetkých rodín. Ich príjmy priemerne stúpnu o 73 eur.
Najvyšší nárast môžu očakávať domácnosti, ktoré sú presne uprostred príjmového spektra a zarábajú od 863 do 973 eur mesačne. V takom prípade by malo dôjsť k nárastu príjmov v priemere o 320 eur ročne. O niečo nižšou sumou, 316 eur ročne, by si mali prilepšiť aj rodiny s príjmom od 764 do 863 eur mesačne.
„Najnižšia príjmová skupina rodín zaznamená priemerný nárast disponibilného príjmu o 23 eur, čo je najmenej, a to je dôsledkom najmä nízkeho podielu rodín so starobnými dôchodcami v tejto príjmovej kategórii (5 %), zatiaľ čo pre poberateľov iných typov dôchodkov (22 %) je zvýšenie trinásteho dôchodku zvyčajne výrazne nižšie,“ uvádza RRZ.
Trináste dôchodky nie sú ideálne na riešenie rizika chudoby
RRZ zároveň uvádza, že trináste dôchodky nie sú úplne ideálne na boj proti chudobe. V rodinách, kde sú poberatelia starobných dôchodkov, by zavedením tohto opatrenia miera rizika chudoby klesla len o 0,3 percentuálneho bodu.
V prípade rodín s osobami poberajúcimi iné ako starobné dôchodky by miera rizika chudoby štatisticky dokonca narástla, a to o 0,63 percentuálneho bodu.
Koľko nás stoja trináste dôchodky?
Nové trináste dôchodky nebudú zadarmo. V porovnaní s predchádzajúcim spôsobom výpočtu by navrhovaná zmena prispela k deficitu verejných financií o 0,38 percenta HDP, čo predstavuje 481 miliónov eur. Do roku 2027 by sa táto hodnota zmenila na 0,47 percenta HDP, čo je 698 miliónov eur.
„Prijatie tohto opatrenia by v dôsledku prehĺbenia deficitu verejných financií znamenalo vyššiu potrebu emisií nového dlhu, čo by prispelo k vyšším úrokovým nákladom o 3 až 66 miliónov eur od roku 2024 do roku 2027. To by zároveň viedlo k zvýšeniu dlhu verejnej správy o 1,55 percenta HDP do roku 2027,“ dodáva RRZ.