Občiansky preukaz, čítačku preukazov, potrebný softvér a dostatok nervov. Taká je základná výbava pre každého občana Slovenskej republiky, ktorý sa rozhodne komunikovať s verejnou správou elektronicky. Prinášame praktický článok o tom, čo všetko musíte ku komunikácii mať a na čo všetko je dobré sa pripraviť.
Nový občiansky preukaz
Pravdepodobne už máte doma nový občiansky preukaz. Úrady ich začali vydávať pred šiestimi rokmi, nový občiansky preukaz teda majú všetci tí, ktorí si odvtedy menili osobné údaje, občiansky stratili, alebo mu vypršala platnosť.
Na komunikáciu s úradmi vám však nepostačí len fyzická kartička. Pri vybavovaní dokladov budete musieť pracovníkovi za prepážkou povedať, že chcete využívať občiansky preukaz aj na komunikáciu s úradmi a spoločne s tým odporúčame vybaviť aj elektronický podpis.
Pri preberaní nového občianskeho preukazu zadávate aj bezpečnostný osobný kód, teda tzv. BOK. Je to šesťmiestne číslo, ktoré bude slúžiť podobne ako PIN na vašom telefóne. Budete ho zadávať pri prihlasovaní do elektronickej schránky, pri potvrdzovaní zmien, atď. Bezpečnostný osobný kód sa zablokuje po piatom nesprávnom zadaní. Odblokovať ho je možné až na pracovisku oddelení dokladov okresného riaditeľstva Policajného zboru.
Okrem BOK si budete musieť zapamätať minimálne ešte dve dôležité čísla. Váš zaručený elektronický podpis, teda. ZEP alebo KEP bude mať svoj vlastný šesťmiestny PIN-kód a osemmiestny PUK-kód. Tento podpisový certifikát má platnosť päť rokov a jeden mesiac.
Takže občiansky preukaz musíte mať aktivovaný pre komunikáciu s e-úradmi a musíte mať na ňom nahraté certifikáty pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu. Sú to dve kľúčové veci, bez ktorých to nejde. To však ešte nie je všetko.
Hardvérové vybavenie: čítačka
K novému občianskemu preukazu získate bezplatne aj tzv. čítačku eID. Je to zariadenie, do ktorého vložíte občiansky preukaz a umožní vám spojenie s elektronickými úradmi. Deje sa tak vďaka čipu na občianskom preukaze a údajom, ktoré tam nahral pracovník klientského centra.
Čítačku viete zapojiť do stolového počítača i do notebooku. Prepojenie prebieha cez USB kábel, ktorý je taktiež súčasťou balenia. To, že ste občiansky preukaz vložili do čítačky správnym smerom sa dozviete aj vďaka blikajúcemu zelenému svetlu. Ak je preukaz otočený nesprávnym smerom, svetlo nebliká vôbec.
Hardvér a nový občiansky preukaz už máte, teraz ešte softvérové vybavenie a sme takmer v cieli.
Softvérové vybavenie nájdete na Slovensko.sk
Ak si elektronický podpis nestihnete vybaviť na oddelení dokladov, môžete tak urobiť aj z pohodlia domova. Stačí spustiť aplikáciu na podpisovanie elektronických dokumentov, vybrať príslušný certifikát (SVK eID ACA), zadať bezpečnostný osobný kód a PIN kód pre zaručený elektronický podpis. Tento PIN kód pozostáva zo šiestich číslic a po treťom neúspešnom pokuse sa zablokuje.
Poďme na potrebný softvér. Do počítača si potrebujete nainštalovať softvér na prihlasovanie cez občiansky preukaz, teda tzv. eID klient. To ešte stále nie je všetko, budete potrebovať softvér aj na podpisovanie dokumentov, ten sa volá D.Signer/XadES. Všetok potrebný softvér nájdete v sekcii Na stiahnutie na www.slovensko.sk.
Po nainštalovaní základnej prihlasovacej aplikácie, ovládača na čítačku kariet a programov na podpisovanie dokumentov vás ešte systém automaticky vyzve na nainštalovanie potrebných pluginov do prehliadača (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari).
Upozorňujeme, že niektoré funkcie a úkony v rámci elektronickej komunikácie a podpisovania funguje výhradne len na jednom prehliadači, tom najstaršom. Je ním Internet Explorer, takže si dajte pozor, aby ste tento program mali v počítači nainštalovaný. Je to zároveň zlá správa pre všetkých majiteľov Apple zariadení, kde Internet Explorer nie je a nedá sa ani nainštalovať.
Prečo sa oplatí mať elektronický občiansky preukaz
Aj napriek tomu, že súčasný systém komunikácie s e-úradmi stál daňových poplatníkov milióny eur, uľahčuje im život a šetrí ich náklady. Dnes už viete bezplatne založiť voľnú živnosť, podať daňové priznanie z príjmov z pohodlia domova, vybaviť rodný list a napríklad platiť len polovicu súdnych poplatkov za zápis do obchodného registra. Obľúbené sú tiež e-služby z oblasti ohlásenia pobytu či evidencie vozidiel, prípadne možnosť rezervovať si termín na dopravnom inšpektoráte.
Mohli by sme menovať množstvo ďalších úkonov, ktoré ako občan riešite podľa rôznych životných udalostí, mať a používať eID sa skrátka oplatí. Mnohé úkony sú riešené komplikovane, no vo všetkých prípadoch máte k dispozícii aj návod, prípadne môžete zavolať pracovníkovi úradu, ktorý vám ochotne pomôže.
Roland Regely
Problematika, ktorou sa zaoberá v článkoch je široká a postihuje väčšinu oblastí ekonomického života jednotlivca alebo skupiny. V jeho článkoch nájdete zaujímavé postrehy, ktoré sa týkajú dôchodkov, dopravy alebo bežného... Ďalšie články autora.