Sadzby DPH sa v krajinách EÚ výrazne líšia
Výška sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) sa v jednotlivých členských krajinách európskej dvadsaťsedmičky pomerne líši. Spoločným znakom však je, že väčšina krajín uplatňuje základnú a zníženú sadzbu.
Najnižšiu základnú sadzbu DPH na úrovni 15 % uplatňujú len dve krajiny, a to Luxembursko a Cyprus. Slovensko uplatňuje základnú sadzbu DPH v hodnote 20 %. Mnohé krajiny však zdaňujú spotrebu vyššou sadbou, než je tomu na Slovensku. Najvyššou základnou sadzbou DPH disponuje Maďarsko (27 %), nasleduje Švédsko a Dánsko (zhodne 25 %) a Fínsko, Írsko, Poľsko, Portugalsko, Grécko (23 %). Lotyšsko používa základnú sadzbu DPH vo výške 22 % a Taliansko, Litva a Belgicko majú sadzbu na úrovni 21 %.
Nasledujúca tabuľka poukazuje na základné charakteristiky DPH v únijných krajinách.
Tabuľka 1: Základné charakteristiky DPH v EÚ k 1.1.2012
| Sadzby dane (v %) |
---|
Členský štát EÚ | Super znížená | Znížená | Základná | Medzisadzba |
---|
Belgicko | - | 6/12 | 21 | 12 |
Bulharsko | - | 9 | 20 | - |
Česká republika | - | 14 | 20 | - |
Dánsko | - | - | 25 | - |
Estónsko | - | 9 | 20 | - |
Fínsko | - | 9/13 | 23 | - |
Francúzsko | 2,1 | 5,5/7 | 19,6 | - |
Holandsko | - | 6 | 19 | - |
Írsko | 4,8 | 9/13,5 | 23 | 13,5 |
Taliansko | 4 | 10 | 21 | - |
Cyprus | - | 5 /8 | 15 | - |
Litva | - | 5 /9 | 21 | - |
Lotyšsko | - | 12 | 22 | - |
Luxembursko | 3 | 6 /1 | 15 | 12 |
Maďarsko | - | 5 /18 | 27 | - |
Malta | - | 5/7 | 18 | - |
Nemecko | - | 7 | 19 | - |
Poľsko | - | 5/8 | 23 | - |
Portugalsko | - | 6/13 | 23 | 13 |
Rakúsko | - | 10 | 20 | 12 |
Grécko | - | 6,5/13 | 23 | - |
Slovensko | - | 10 | 20 | - |
Slovinsko | - | 8,5 | 20 | - |
Španielsko | 4 | 8 | 18 | - |
Švédsko | - | 6 /12 | 25 | - |
Veľká Británia | - | 5 | 20 | - |
Úrokové sadzby platné k januáru 2012V prípade zníženej sadzby Francúzsko, Írsko, Taliansko, Luxembursko a Španielsko uplatňujú nižšie sadzby ako 5%. Niektoré krajiny, ako napríklad Belgicko, Fínsko, Luxembursko a iné zasa uplatňujú dve znížené sadzby DPH. Zaujímavý je aj prípad Dánska, ktoré nezvolilo zníženú sadzbu DPH a používa len štandardnú sadzbu vo výške 25 %.
ČR v budúcom roku zvýši DPH, Slovensko zmeny neplánuje
Susedná Česká republika od budúceho roka zvýši zníženú sadzbu DPH zo súčasných 14 % na 15 %, obdobne sa zvýši aj základná sadzba zo súčasnej úrovne 20 na 21 %. Slovensko však podľa slov ministra financií Petra Kažimíra zvyšovanie DPH v najbližšej dobe nezasiahne, pretože by to zasiahlo najmä životnú úroveň občanov s nižšími príjmami. "Rast našej krajiny ťahajú veľkí exportéri a zvýšenie DPH pripadá horšie práve na tie nižšie skupiny. Tie míňajú viac prostriedkov na to, aby žili, pričom človek s vyšším príjmom si to ani nevšimne," poznamenal šéf rezortu financií.
Často skloňovaným pojmom je daňová harmonizácia
Keďže daňová politika predstavuje jednu z integračných politík Európskej únie, v tejto súvislosti sa často skloňuje pojem daňová harmonizácia, ktorej hlavným cieľom je snaha o odstránenie rozdielov v daňových systémoch jednotlivých členských krajín. Daňovú harmonizáciu charakterizujeme ako vzájomné približovanie a prispôsobenie národných daňových systémov a jednotlivých daní na základe dodržiavania spoločných pravidiel zúčastnených krajín. Cieľom daňovej harmonizácie nie je dosiahnutie jednotnej daňovej sústavy, ale priblíženie a zladenie daňových sústav jednotlivých krajín.
Harmonizácia nepriamych daní
Proces harmonizácie nepriamych daní je zameraný najmä na daň z pridanej hodnoty, ktorá je podmienkou úspešného fungovania spoločného trhu. Táto oblasť je predmetom intenzívnych diskusií členských krajín už od samého začiatku európskej integrácie – od podpísania Rímskych zmlúv v roku 1957. Harmonizácia v daňovej oblasti je uskutočňovaná prostredníctvom smerníc, z ktorých najdôležitejšou je tzv. Šiesta smernica č. 77/388/EHS. Tou bola regulovaná DPH až do roku 2006. Následne bola nahradená Smernicou č. 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH, ktorá stanovila minimálne hodnoty daňových sadzieb do roku 2010 nasledovne:
- 15 % pre základnú sadzbu,
- 5 % pre zníženú sadzbu.
Predchádzajúca tabuľka poukazuje na skutočnosť, že v oblasti základných sadzieb DPH všetky krajiny dodržali stanovenú minimálnu úroveň. V prípade zníženej sadzby je situácia ale diametrálne odlišná – niektoré krajiny dodnes nerešpektujú minimálnu hranicu daňovej a uplatňujú nižšie sadzby ako určuje minimálna päťpercentná hranica.
Harmonizácia v daňovej oblasti je závažnou ekonomickou aj politickou otázkou
Harmonizácia v oblasti DPH síce výrazne pokročila, avšak ako sme sa presvedčili, tak aj naďalej pretrvávajú výrazné rozdiely v uplatňovaní daňových sadzieb medzi jednotlivými únijnými krajinami. Harmonizácia v daňovej oblasti je závažnou ekonomickou aj politickou otázkou. Ide o proces, ktorý je pomerne komplikovaný a tiež značne kontroverzný. Daňová politika plní v členských krajinách dôležitú úlohu pri ovplyvňovaní podnikateľského prostredia a pri zvyšovaní konkurencieschopnosti ekonomiky. Zároveň je historicky významným prejavom štátnej autonómie. Členské krajiny zrejme harmonizáciu považujú za zásah do svojej národnej suverenity, ktorej sa nechcú vzdať.