Nové colné pravidlá: Ako ovplyvnia nákupy z Aliexpress a Wish?

Marek Mittaš | rubrika: Článok | 28. 7. 2023
Nákupy cez internet nám umožňujú získať prístup k tovaru z prakticky akéhokoľvek miesta na svete. Z pohľadu spotrebiteľa je celý proces jednoduchý – stačí otvoriť webovú stránku, vybrať požadované produkty, zaplatiť a čakať na balík. Nákup je teda vybavený pohodlne z domova za pár minút. Avšak z hľadiska legislatívy týkajúcej sa medzinárodného obchodu to nemusí byť vždy také jednoduché.
Nové colné pravidlá: Ako ovplyvnia nákupy z Aliexpress a Wish?

Zdroj: Shutterstock

Nákupy z tretích krajín

V medzinárodnom obchode sa pod pojmom „tretie krajiny“ rozumie skupina štátov, ktoré nepatria do Európskej únie. Väčšina online nákupov Slovákov sa týka tovaru distribuovaného v rámci EÚ. Avšak fanúšikovia e-commerce platforiem, ako napríklad Aliexpress či Wish, ktoré lákajú najmä vďaka širokému sortimentu a nízkym cenám, by mali byť opatrní.

V tomto prípade sa totižto zásielky dovážajú práve z tretích krajín, a preto sa na ne vzťahujú iné pravidlá týkajúce sa colných poplatkov. Doteraz vás pravdepodobne vôbec nemuseli zaujímať. Systém bol nastavený tak, že pri nákupoch v hodnote nižšej ako 150 € ste platili iba cenu za samotné produkty a DPH. Pri malých nákupoch ste nemuseli platiť clo. V budúcnosti by však aj lacné nákupy z tretích krajín mohli zdražieť kvôli novým clám.

Clo aj pri nákupe do 150 €

Nové nariadenie Európskej komisie sa zameriava práve na tovar prichádzajúci z tretích krajín. Zatiaľ je iba vo fáze návrhu, no v prípade schválenia by mohlo viesť k zvýšeniu cien obľúbených lacných nákupov. Hlavná zmena spočíva v tom, že po novom sa bude platiť clo aj v prípade objednávok s hodnotou nižšou ako 150 €. Túto novinku ohlásil v máji 2023 eurokomisár pre hospodárstvo, Paolo Gentiloni.

Príčiny reformy colných pravidiel

Európska komisia označila časté podvody za hlavný dôvod reformy colných pravidiel. Obchodníci, ktorí posielajú tovar z tretích krajín, údajne manipulujú s cenami, aby sa vyhli plateniu cla. Podľa Európskej komisie predajcovia cielene uvádzali nižšiu cenu v až 65 % preverených zásielok.

Ďalším trikom, ktorý sa dá využiť na obchádzanie povinnosti platiť clo, je rozdelenie zásielky na viacero menších. Ako príklad uvedieme nákup, kde si spotrebiteľ objedná hodinky za 145 € a remienok za 10 €. Ak ich kúpi v jednej objednávke, celková cena tovaru bude viac ako 150 € a vznikne povinnosť platiť clo. Ak sa však objednávka rozdelí na dve časti a obchod pošle hodinky a remienok ako dve samostatné zásielky s cenami 145 € a 10 €, nebude potrebné platiť clo.

Aké výhody môže táto reforma priniesť?

Podľa vyjadrení Paola Gentiloniho by reforma mohla priniesť viaceré výhody z hľadiska ochrany spotrebiteľov, ale aj zvýšeného príjmu do rozpočtu Európskej únie. Odhad Európskej komisie hovorí o približne jednej miliarde eur, ktorá by sa ročne vyzbierala z colných poplatkov za malé objednávky z tretích krajín.

Pre podniky by reforma v colných pravidlách znamenala najmä nižšiu byrokratickú záťaž a z toho vyplývajúce zníženie nákladov na dodržiavanie predpisov. Výhodou pre spotrebiteľov, teda v tomto prípade občanov Európskej únie, je väčšia transparentnosť pri nákupoch tovaru zo zahraničia. Nové colné pravidlá by umožnili colným úradom zaviesť jednoduchšie a efektívnejšie postupy pri kontrole zásielok, čo by mohlo skrátiť čas doručovania.

Kto zaplatí clo?

Aj keď z hľadiska plynulosti a bezpečnosti medzinárodného obchodu by návrh Európskej komisie mohol priniesť viacero výhod, nesmieme zabúdať na jednu zásadnú nevýhodu. Tou je skutočnosť, že nové colné poplatky, aj keď zatiaľ nevieme v akej výške, bude niekto musieť zaplatiť.

Gentiloni dodal, že veľké nákupné platformy už majú pripravené zahrnutie colných poplatkov za nákupy do 150 € do svojich služieb. Koneční spotrebitelia by teda nemali pocítiť žiadne výrazné zmeny na svojich účtoch. Poukázal na to, že práve predajca je v tomto prípade zodpovedný za platbu cla.

Avšak by bolo naivné veriť, že obchody ochotne budú platiť poplatky navyše. Je veľmi pravdepodobné, že reforma v colných pravidlách by sa prejavila nárastom cien, čo by z „obľúbených lacných nákupov z Číny“ urobilo „nie až také lacné nákupy z Číny.“

Na zavedenie do praxe si ešte počkáme

Ak radi nakupujete lacný tovar z tretích krajín, zatiaľ nie je dôvod na obavy. Všetky spomenuté zmeny sú momentálne v štádiu návrhu. Aby vstúpili do platnosti a začali platiť, musia ich najprv schváliť členské štáty Európskej únie. Okrem toho je potrebné dodať, že v tomto návrhu Európska komisia počíta s vytvorením nového spoločného úradu a dátového systému pre celú EÚ. Tento krok by zjednodušil kontroly, ale tiež si vyžiada istý čas.

Predbežne je plánované, že toto dátové centrum by malo byť spustené v roku 2028. Vtedy by ho mali začať využívať internetové obchody. Služby centra by potom mali byť dostupné aj pre ostatných dovozcov v roku 2032. V súvislosti s povinnosťou využívať jednotné dátové centrum sa hovorí o roku 2038. 

Marek Mittaš

Autor článku Marek Mittaš

Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu.  Ďalšie články autora.

Najvýhodnejšie cestovné poistenie

Chcem sa poistiť

Naša online kalkulačka vám umožní porovnať ceny a podmienky rôznych poisťovní, aby ste mohli cestovať bez starostí.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+4
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Obľúbené témy

clo, nákupy, podvody

Toto ste už čítali?

Kebab extrémne zdražel. Nemci za to grilujú Scholza a žiadajú cenový strop

9. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Kebab extrémne zdražel. Nemci za to grilujú Scholza a žiadajú cenový strop

Ceny kultového pouličného jedla v Nemecku sa kvôli inflácii zvýšili. Kancelár Olaf Scholz sa kvôli tomu ocitol „na grile“. Ľudia ho žiadajú, aby na kebab platil cenový strop.

Slovensko je proti zákazu spaľovacích motorov: Aké máme šance?

30. 5. 2023 | Marek Mittaš

Slovensko je proti zákazu spaľovacích motorov: Aké máme šance?

Dňa 18. 05. 2023 slovenský parlament prijal stanovisko týkajúce sa zákazu predaja spaľovacích motorov v EÚ. Toto stanovisko je v úplnom rozpore s tým, o čom hlasovala Slovenská republika... celý článok

Zadlžená Európa: Ako sme na tom s požičanými peniazmi?

10. 5. 2023 | Marek Mittaš

Zadlžená Európa: Ako sme na tom s požičanými peniazmi?

Na konci apríla dočasne poverený minister financií, Eduard Heger, predstavil hospodárenie štátu za rok 2022. Na tlačovej besede sa pochválil výnimočne dobrými hospodárskymi výsledkami.... celý článok

Nemecko vyplo posledné jadrové elektrárne: Prečo to robí a aký to bude mať dopad na Slovákov?

4. 5. 2023 | Marek Mittaš

Nemecko vyplo posledné jadrové elektrárne: Prečo to robí a aký to bude mať dopad na Slovákov?

Od 16. apríla 2023 Nemecko už nevyrába elektrinu z jadrových elektrární. Ukončenie využívania jadrovej energie bolo oznámené už v roku 2011. Aké dôvody stoja za týmto rozhodnutím a... celý článok

EÚ odpískala koniec spaľovacích motorov: Čo to bude znamenať pre Slovákov?

5. 4. 2023 | Marek Mittaš

EÚ odpískala koniec spaľovacích motorov: Čo to bude znamenať pre Slovákov?

Európska zelená dohoda má docieliť to, aby celá EÚ bola do roku 2050 uhlíkovo neutrálna. Kvôli dosiahnutiu tohto cieľa sa členské štáty EÚ rozhodli zakázať predaj spaľovacích motorov.... celý článok