Boj o technologickú neutralitu, nie o voliča
Uznesenie parlamentu zmenilo stanovisko Slovenska k zákazu spaľovacích motorov od roku 2035. Týmto spôsobom sa budúca vláda zaväzuje odmietnuť akékoľvek snahy o zákaz, znevýhodňovanie alebo predražovanie využívania spaľovacích motorov. Hoci to na prvý pohľad vyzerá ako začiatok politického boja, v skutočnosti to nemusí byť tak.
Jedným z dôvodov bolo, že poslancom vadilo hlasovanie v mene Slovenska. Ministerstvo životného prostredia zaviazalo výbor pre európske záležitosti, aby hlasoval proti tomuto nariadeniu, rovnako ako krajiny, ktoré ho odmietajú (Nemecko, Taliansko, Poľsko, Česko).
Európska únia zdôrazňuje princíp technologickej neutrality, ktorý zaručuje slobodu voľby technológie, ktorá je najvhodnejšia a najlepšie vyhovuje individuálnym potrebám. Tento zákaz však porušuje tento princíp. Predstavte si situáciu, keby sme v čase vzniku prvého mobilného telefónu zrušili všetky pevné linky. Stále existuje veľa ľudí, pre ktorých je pevná linka viac vhodná ako mobilný telefón.
Prečo je prijatie uznesenia dobré
Na jeseň má Európska komisia predložiť návrh, do ktorého zapracuje pripomienky Nemecka. Nemecko žiadalo, aby bolo po roku 2035 možné kúpiť autá so spaľovacím motorom, ktoré by jazdili na syntetické palivá.
Ide o výbornú alternatívu k elektromobilite, avšak existuje niekoľko prekážok:
- Výroba syntetického paliva je energeticky náročná a vyžaduje vodík a uhlík. Momentálne sa 96 % vodíka vyrába z fosílnych palív, ako je zemný plyn. V konečnom dôsledku teda e-palivá nie sú bez emisií, no to isté platí aj pre výrobu elektrickej energie pre batériové autá. Pri výrobe zeleného vodíka by sme museli zvýšiť výrobu elektrickej energie.
- Cena e-paliva je omnoho vyššia ako cena bežného fosílneho benzínu. V závislosti od výrobných kapacít a náročnosti výroby by cena za jeden liter takéhoto e-benzínu mohla dosiahnuť až približne 10 €. Firma Zero Petroleum, ktorá vyrába bezemisné e-palivo, sa zaviazala znížiť cenu na 3 libry (3,45 €).
- Výrobné kapacity sú momentálne nedostatočné, a tak masová produkcia je v nedohľadne.
Podľa odborníkov by však e-palivá spolu s elektromobilitou mohli tvoriť zaujímavú kombináciu. Každý totiž jazdí inak. V mestských oblastiach by sa mohli využívať vozidlá na batérie, zatiaľ čo mimo mesta by mohli byť vhodné autá so spaľovacím motorom. Avšak bez značných investícií sa nezaobíde bez oboch možností.
Aké má Slovensko šance na zvrátenie zákazu?
Slovensko je malou krajinou a samostatne tak nemá veľkú šancu na úspech. Ak by niekto chcel upraviť toto nariadenie, musel by otvoriť nový legislatívny proces prakticky od začiatku. Čakala by ho náročná niekoľkoročná cesta, počas ktorej by musel presvedčiť ostatné členské krajiny.
Našťastie, existuje jedna možnosť, a to v roku 2026. Vtedy Komisia preskúma účinnosť tohto nariadenia a jeho výsledky predstaví parlamentu a Rade. Týkať by sa malo budovania nabíjacej infraštruktúry a posilnenia elektrickej prenosovej sústavy. Je teda možné, že platnosť zákazu sa môže posunúť.
Norma EURO 7 – predčasný zabijak spaľovacích motorov?
Zatiaľ čo verejnosť sa sústreďuje na zákaz spaľovacích motorov, blíži sa prijatie normy EURO 7. Táto norma by bola pomyselným klincom do rakvy pre spaľovacie motory. Jej prijatie by sa mohlo uskutočniť už v roku 2025, čo je o desať rokov skôr.
Proti norme EURO 7 sa ohradilo aj množstvo výrobcov áut. Nová norma by totiž výrazne zvýšila cenu nového automobilu.
Cieľom je znížiť emisie dusíka a pevných častíc do ovzdušia, a to nielen z výfuku, ale aj z pneumatík a brzdového systému. Zároveň má zladiť limity medzi naftovými a benzínovými motormi. Vozidlá by mali byť vybavené aktívnymi meradlami emisií.
Preto niektorí odborníci tvrdia, že snaha v uznesení by mala smerovať proti norme Euro 7.
Čoho sa obyčajný človek bojí?
Veľa ľudí si myslí, že zákaz bol prijatý rýchlo a na poslednú chvíľu. Málokto si uvedomuje, že tieto zmeny sa začali uskutočňovať už pred 25 rokmi. Už vtedy predstavitelia Európskej únie hľadali alternatívy k fosílnym palivám s cieľom zlepšiť kvalitu ovzdušia.
Čo ľudí ďalej ľudí trápi, je cena elektromobilov. Na Slovensku si môžete kúpiť najlacnejší elektromobil za približne 20 000 €. Preto sa mnohí obávaju, že si v budúcnosti nebudú môcť dovoliť nové vozidlo. Pre nich by to znamenalo stratu osobnej slobody, ktorá je spojená s vlastníctvom auta.
Je potrebné mať na pamäti, že každá nová technológia má na začiatku vysokú cenu. Kedysi ste museli obetovať viac ako 2000 €, keď ste chceli kúpiť LED televízor s uhlopriečkou 32 palcov. Dnes si za tú sumu môžete kúpiť televízor s oveľa kvalitnejším obrazom a väčšou uhlopriečkou. Podobne to bude aj s elektrickými vozidlami, ktorých cena bude postupne klesať.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.