Boj proti klimatickým zmenám a zlej kvalite ovzdušia
Európska únia sa niekoľko rokov snaží dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Autá so spaľovacími motormi totiž patria medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia, a to nielen z hľadiska klímy, ale aj z hľadiska kvality vzduchu, ktorý dýchame. Preto sa od roku 1992 v EÚ a EHS používajú európske emisné normy.
Tieto normy určujú prijateľné hodnoty emisií, ktoré môžu vytvárať autá predávané v členských krajinách EÚ a EHS. Každá nová norma je navrhnutá tak, aby bola o niečo prísnejšia ako tá predošlá. V súčasnosti sa rokuje o 7. norme, ktorá má byť najprisnejšia. Niektorí odborníci ju označujú za „klinec do rakvy” pre spaľovacie motory.
Európske emisné normy sa zameriavajú na zníženie emisií rôznych látok, ktoré sú zdraviu škodlivé. Medzi tieto látky patria:
- Oxidy dusíka NOx – vznikajú v motore pri spaľovaní paliva a napádajú sliznice a pľúca.
- Oxid uhoľnatý CO – vysoko jedovatý plyn, ktorý sa v tele viaže na hemoglobín v krvi a zabraňuje jej okysličeniu.
- Uhľovodíky HC – obsahujú alkény, alkány, jedovaté aldehydy a karcinogénne uhľovodíky.
- Pevné častice PM – drobné častice, ktoré sa vďaka svojej veľkosti bez problémov šíria vo vzduchu a môžu spôsobiť rôzne zápalové ochorenia pľúc a dýchacích ciest.
Evolúcia emisných noriem pre benzínový motor:
Norma | Rok zavedenia | CO (g/km) | NOx (g/km) | HC (g/km) | NOx + HC (g/km) |
Euro 1 | 1992 | 3,16 | - | - | 1,13 |
Euro 2 | 1996 | 2,20 | - | - | 0,5 |
Euro 3 | 2000 | 2,30 | 0,15 | 0,20 | - |
Euro 4 | 2005 | 1,00 | 0,08 | 0,10 | - |
Euro 5 | 2009 | 1,00 | 0,06 | 0,10 | - |
Euro 6 | 2014 | 1,00 | 0,06 | 0,10 | - |
Evolúcia emisných noriem pre dieselový motor:
Norma | Rok zavedenia | CO (g/km) | NOx (g/km) | NOx + HC (g/km) | PM (g/km) |
Euro 1 | 1992 | 3,16 | - | 1,13 | 0,18 |
Euro 2 | 1996 | 1,00 | - | 0,70 | 0,08 |
Euro 3 | 2000 | 0,64 | 0,50 | 0,56 | 0,05 |
Euro 4 | 2005 | 0,50 | 0,25 | 0,30 | 0,025 |
Euro 5 | 2009 | 0,50 | 0,18 | 0,23 | 0,005 |
Euro 6 | 2014 | 0,50 | 0,08 | 0,17 | 0,005 |
Význam zavedenia emisných noriem Euro je obrovský. Vďaka nim sa od roku 1992 podarilo zredukovať emisie CO o 63 % pri benzínových motoroch a o 82 % pri dieselových motoroch.
Ako to bude prebiehať?
Celý proces dekarbonizácie automobilovej prepravy v EÚ je rozdelený do troch fáz, pričom v každej z nich ide o zníženie emisií:
- 1. fáza – od roku 2025 do roku 2029 dosiahnuť zníženie emisií CO2 pri nových autách o 25 % a o 17 % pri nových dodávkach v porovnaní s hodnotami z roku 2021.
- 2. fáza – od roku 2030 do roku 2034 dosiahnuť zníženie emisií CO2 pri nových autách o 55 % a o 50 % pri nových dodávkach v porovnaní s hodnotami z roku 2021.
- 3. fáza – od roku 2035 dosiahnuť nulové emisie CO2.
Zatiaľ jediným typom vozidla, ktoré spĺňajú podmienku nulových emisií, sú tie, ktoré poháňa batéria.
Nemecko si pred hlasovaním vydupalo aj výrobu a predaj automobilov poháňaných uhlíkovo neutrálnymi palivami. Tieto palivá uvoľňujú pri spaľovaní rovnaké množstvo CO2, aké sa použilo pri ich výrobe. Okrem batérií by tak mohlo ísť aj o vodík a syntetické palivá.
Syntetické palivo sa vyrába pomocou chemickej reakcie oxidu uhličitého a vodíka. Bohužiaľ, väčšina vodíka sa vyrába pomocou zemného plynu. Aby sa však mohli syntetické palivá považovať za uhlíkovo neutrálne, celý výrobný proces by sa musel dekarbonizovať.
Čo to znamená pre Slovensko?
Z pohľadu odborníkov bude táto zmena pre Slovenskú republiku náročná. V našom hospodárstve má totiž automobilový priemysel veľké zastúpenie. V číslach za rok 2022 to vyzerá takto:
- Automobilový priemysel tvoril 13 % HDP.
- Automobilový priemysel tvoril 54 % priemyselnej výroby na SR.
- Automobilový priemysel tvoril 33% priemyselného exportu.
- V automobilovom priemysle je zamestnaných cez 300 000 ľudí.
Aj napriek tomu, že Slovensko patrí v EÚ na 3. miesto vo výrobe elektromobilov, hrozí mu ekonomický prepad. Podľa štúdie vypracovanej spoločnosťou Globsec Slovensko pri transformácii automobilového priemyslu zaostáva v investovaní do inovácií v oblasti elektromobility či batérií. To by mohlo v budúcnosti znamenať prepad HDP o 10 % alebo stratu približne 85 000 pracovných miest.
Batérie tvoria podstatnú časť pri výrobe elektromobilov. Preto je veľmi dôležité, aby sa zvýšili investície do výskumu energetiky, elektromobility a batérií. Domáca továreň na výrobu batérií by bola vynikajúcou konkurenčnou výhodou.
Ako sa zákaz áut so spaľovacím motorom dotkne Slovákov?
Slováci milujú vôňu benzínu a nafty, o čom svedčia údaje Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) z roku 2021. Až 95 % všetkých registrovaných vozidiel na Slovensku je s benzínovým a naftovým motorom. Okrem toho sa zvýšil podiel SUV, ktoré sú v porovnaní s bežnými automobilmi väčším znečisťovateľom. Na nových registrovaných elektromobiloch sa podieľame z celej EÚ iba 0,1 %.
Väčšina Slovákov s touto transformáciou nesúhlasí z niekoľkých dôvodov:
- Vysoká cena elektromobilov spôsobí, že nie každý občan si bude môcť dovoliť nové vozidlo
- Obava zo straty mobility
- Cena novej batérie predstavuje cenu takmer celého auta
- Spomalenie a zníženie výroby automobilov by malo za následok masívne prepúšťanie a prepad do chudoby
- Dopyt po elektrine by mohol vyvolať nárast jej ceny
- Cena syntetických palív je momentálne vysoká – výroba 1 litra uhlíkovo neutrálneho e-paliva (vyrobeného zo zeleného vodíka a zo vzduchu extrahovaného CO2) stojí 50 €
Ochranou pred stratou mobility je sekundárny trh. Nariadenie zakazuje predaj spaľovacích motorov, ktoré nespĺňajú podmienku nulových emisií. Autá predané pred rokom 2035 budú môcť naďalej jazdiť. Zákaz však nerieši opätovný predaj takého vozidla druhej osobe. Ojazdené vozidlá si tak budete môcť kúpiť.
Nakoniec aj tento sekundárny trh skončí, keďže automobily majú svoju životnosť. To je aj jeden z dôvodov, prečo EÚ stanovila zákaz predaja spaľovacích motorov na rok 2035. Predpokladaná životnosť vozidla je 15 rokov, takže by malo dôjsť k úplnej obmene vozového parku do roku 2050, kedy sa EÚ zaviazala byť uhlíkovo neutrálna.
Marek Mittaš
Šéfredaktor portálu peniaze.sk. V prevažnej miere sa venuje bankovej problematike a investovaniu. Ďalšie články autora.