Ak predávate nehnuteľnosť, zmenu vlastníka nahláste poisťovni
Poistná zmluva pri predaji nehnuteľnosti automaticky zaniká. Ak predávate poistenú nehnuteľnosť, byt alebo dom, aj napriek tomu informujte o predaji vašu poisťovňu. Tá totiž na úplné zrušenie poistnej zmluvy potrebuje listiny potvrdzujúce zmenu vlastníka. „Aby poisťovňa poistnú zmluvu zrušila, je dôležité, aby dostala podnet od klienta. Klient musí požiadať o zrušenie poistnej zmluvy vrátane informácie preukazujúcej zmenu vlastníctva, napríklad list vlastníctva, alebo rozhodnutia katastra nehnuteľností SR,“ radí Barbora Lipanová, manažérka správy poistných zmlúv PREMIUM Poisťovne.
Poisťovňu kontaktujte aj pri dedení bytu či domu
Rovnako je potrebné postupovať v prípade zdedenej nehnuteľnosti. Tu dochádza ku zmene poistníka, čiže majiteľa zdedenej nehnuteľnosti, ktorý bol uvedený v pôvodnej poistnej zmluve. Ak ste si mysleli, že keď budete pokračovať s úhradami poistného dohodnutého v pôvodnej zmluve, poisťovňa vám vyplatí pri škodovej udalosti poistné plnenie, mýlite sa. Aj keď mohlo ísť napríklad o vášho zosnulého rodiča. „Ak zomrie poistník, vstupuje do jeho práv a povinností dedič poistených vecí na základe právoplatného rozhodnutia súdu. Je opäť nevyhnutné, aby nám nový vlastník oznámil túto skutočnosť,“ dodáva Barbora Lipanová z PREMIUM Poisťovne.
Zmena nehnuteľnosti rekonštrukciou môže viesť k podpoisteniu
Aj rekonštrukčné práce vedú k zmenám na nehnuteľnostiach, o ktorých je dobré poisťovňu informovať. Ak svoj dom či byt stavebne upravujete, napríklad realizovaním letnej terasy či malej dostavby, je potrebné zapísať zmenu výmery nehnuteľnosti aj v katastri nehnuteľností. Následne je dôležité informovať o nových rozmeroch nehnuteľnosti aj poisťovňu, aby poistná zmluva korešpondovala s novou realitou. „Každá stavebná úprava, ktorá má vplyv na hodnotu nehnuteľnosti, čiže prestavba, rekonštrukcia atď., má vplyv aj na stanovenie poistnej sumy v poistnej zmluve, respektíve limity poistného plnenia. Preto je opäť dôležité, aby klient oznámil zmenu svojej poisťovni, prípadne so svojím finančným agentom správne určil novú hodnotu stavby či poisťovanej veci,“ radí Barbora Lipanová z PREMIUM Poisťovne.
Škoda, ktorá nastane po rekonštrukcii nehnuteľnosti
Každá nehnuteľnosť si po rokoch užívania vyžaduje rekonštrukciu. Ak máte nehnuteľnosť poistenú, nesnažte sa opravy riešiť svojpomocne. Naopak, radšej sa obráťte na odborníkov a nezabudnite sa vybaviť dokladom o realizácii stavebných či iných prác. Ak potom v práve zrekonštruovanej nehnuteľnosti nastane škodová udalosť, môžete vyžadovať náhradu škody od spoločnosti, ktorá vykonala rekonštrukciu. „Škodu v takomto prípade určite žiadajte od stavebnej spoločnosti. Je dôležité, aby mali uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu voči tretím osobám, prípadne si uzatvorili zmluvu o dielo alebo si klient inak zabezpečil možné následky konania či nekonania stavebnej firmy,“ objasňuje Pavol Ondruška, riaditeľ úseku likvidácie z PREMIUM Poisťovne.
Situácií, ktoré môžu v procese zmeny vlastníka nehnuteľnosti prekvapiť, je veľmi veľa. Ak máte predaj, kúpu, dedenie či rekonštrukciu nehnuteľnosti už za sebou, rozhodne je na mieste kontaktovať finančného poradcu pre budúcu ochranu svojho majetku. Ak zmenu plánujete, poraďte sa s poistným maklérom o správnom postupe.
Redakcia
Internetový denník Peniaze.sk momentálne patrí medzi najnavštevovanejšie ekonomické weby. Svojim užívateľom ponúka články z rôznych oblastí osobných financií, praktické rady, komentáre, užitočné kalkulačky, politické témy,... Ďalšie články autora.