Klientom známej banky na Slovensku zmizli z účtov tisíce eur. Banka ani polícia nemôžu nič robiť

Ivana Sladkovská | rubrika: Článok | 7. 12. 2024
Hneď niekoľkí klienti FIO banky sa stali obeťami veľmi sofistikovaného podvodu, ktorý je čoraz rozšírenejší. Podvodníci zmanipulujú klienta tak, že im dobrovoľne poskytne prihlasovacie údaje. Banka takémuto útoku nedokáže zabrániť ani ho odhaliť. Polícia tiež dáva ruky preč.
Klientom známej banky na Slovensku zmizli z účtov tisíce eur. Banka ani polícia nemôžu nič robiť

Zdroj: Shutterstock

Viacerí klienti FIO banky si našli vybielené účty. STVR upozorňuje na prípad mimoriadne prefíkaného phishingového útoku. Ten prebieha tak, že podvodníci presvedčia obeť, že komunikuje s bankou a vymámia od nej údaje potrebné na manipuláciu s účtom. Keď to klient urobí, banka už nemôže nič spraviť. Dokonca aj polícia dáva od prípadu ruky preč. 

Ako upozorňuje expertka na kybernetickú bezpečnosť Slovenskej bankovej asociácie Monika Bodnár, tento typ podvodu je čoraz rozšírenejší. Podvodníci sa sústreďujú na najslabší článok v reťazci, teda na klienta. „Čím sú banky odolnejšie, tým viac sa podvodníci sústreďujú na manipuláciu klientov,“ upozorňuje odboníčka.

Stránka banky na nerozoznanie od originálu

Kristína Zelovičová, klientka FIO banky, zažila chvíle šoku, keď zistila, že jej z účtu zmizlo 1 300 eur. „Keď som zbadala, že mám len 20 eur, bola som v šoku. Z účtu mi odišla veľká suma do Európy,“ povedala. Podobne na tom bola aj Darina Vrbová, ktorej v dvoch transakciách zmizlo spolu 4 000 eur. Peniaze putovali do Belgicka a Litvy.

Podvodníci si vytvorili falošnú stránku banky, ktorá bola na nerozoznanie od originálu. Využili dôverčivosť klientov tým, že žiadali zadávanie autorizačných kódov pod zámienkou technických problémov. Namiesto prístupu k účtu tak klienti nevedomky potvrdzovali prevody na cudzie účty.

Obete podvodu sa snažili situáciu riešiť, no neuspeli ani pri banke, ani pri polícii. „Každú reklamáciu riešime individuálne. Skúmame všetky okolnosti, a to vrátane miery zavinenia a toho, či klient neposkytol svoje prihlasovacie údaje a autorizačné kódy neoprávnenej osobe mimo našich zabezpečených stránok,“ uviedol PR zamestnanec FIO banky Jozef Daňo pre STVR.

Polícia zase odmietla trestné oznámenie, pretože obeť údajne poskytla autorizačné kódy dobrovoľne. „Oznamovateľka dobrovoľne zaslala peniaze, nakoľko jej na zrealizovanie platby prišiel autorizačný kód. Neprečítala si celú SMS správu, kde mala uvedenú sumu aj účet, na ktorý sa peniaze prevádzajú. Svojmu omylu mohla zabrániť, ak by dodržala obvyklú mieru opatrnosti,“ vysvetlila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru Trenčín Petra Klenková pre STVR.

FIO banka tvrdí, že klientov o útokoch informovala. Napriek tomu viaceré obete tvrdia, že im banka neposlala žiadne varovania. Navyše, podľa Národnej banky Slovenska nie sú banky povinné o hekerských útokoch informovať svojich klientov, čo sťažuje orientáciu spotrebiteľov v podobných situáciách.

Škoda viac ako 50 000 eur

Obete phishingu z FIO banky sa začali združovať na sociálnych sieťach. Momentálne ich je už dvanásť a škody presahujú 50-tisíc eur. Podľa advokáta im môže pomôcť hromadná žaloba. V rámci Európy totiž neexistujú anonymné bankové účty a pohyb peňazí sa dá vystopovať. 

Klientom slovenských bánk neostáva nič iné, len opatrnosť. „V prevencii podvodov ostáva aj naďalej kľúčová gramotnosť a obozretnosť klientov. Podporou by však mala byť aj legislatíva, ktorá v prípade podvodu nezbavuje klienta zodpovednosti v plnej miere za svoje konanie.Predpokladáme, že  na realizáciu podvodov sa čoraz viac bude  zneužívať umelá inteligencia a útoky sa budú viac automatizovať,“ dodáva Monika Bodnár.

Ivana Sladkovská

Autor článku Ivana Sladkovská

Šéfredaktorka portálu Peniaze.sk. Venuje sa najmä servisným ekonomickým témam štátnych dávok, dôchodkov a sociálnych výhod. Ďalšie články autora.

Porovnajte si ponuky, vyberte tú najvýhodnejšiu a ušetrite.

Ušetrite na hypotéke a životnom poistení alebo s nami sporte a zarobte viac. Nechajte si od nás porovnať ponuky a vyberte si tú najvhodnejšiu pre vás.

Páčil sa vám článok?

+1
ÁnoNie
Vstúpiť do diskusie
V diskusii je celkom 0 komentárov

Toto ste už čítali?

Platenie v obchodoch „bez cashu“ bude čoskoro povinné

11. 12. 2024 | Ivana Sladkovská

Platenie v obchodoch „bez cashu“ bude čoskoro povinné

Slovensko sa pripravuje na revolúciu v oblasti platieb, ktorá prinesie povinnosť pre všetkých podnikateľov umožniť zákazníkom bezhotovostné platby. Od nového zákona, na ktorom pracuje... celý článok

Slovenka dala do banky 100 000 korún, dnes nemá na účte ani cent. Doplatila na chybu, ktorú robia mnohí

26. 11. 2024 | Redakcia

Slovenka dala do banky 100 000 korún, dnes nemá na účte ani cent. Doplatila na chybu, ktorú robia mnohí

Nechať peniaze v banke môže byť ešte horšie ako odložiť si ich „do vankúša“. Príbeh pani Alžbety je toho dôkazom. Po vložení stotisíc korún do banky v roku 1999 sa o štvrťstoročie neskôr... celý článok

Banky sa pretekajú v inováciách: Toto sú najlepšie bežné účty na Slovensku

7. 11. 2024 | Redakcia

Banky sa pretekajú v inováciách: Toto sú najlepšie bežné účty na Slovensku

Najnovší rebríček Finparády priniesol prehľad najlepších bankových účtov na Slovensku, kde prvenstvo patrí Tatra banke. Slovenská sporiteľňa a UniCredit Bank sa umiestnili na ďalších... celý článok

Rýchlo, ale odtiaľ-potiaľ. Okamžité platby v slovenských bankách majú limity

31. 10. 2024 | Ivana Sladkovská

Rýchlo, ale odtiaľ-potiaľ. Okamžité platby v slovenských bankách majú limity

SEPA okamžité platby sú na Slovensku obľúbené, no vedeli ste, že nesmiete posielať toľko peňazí, koľko si zmyslíte? Limit je síce nastavený na 100 000 eur, no každá banka má svoj vlastný... celý článok

5 vecí, ktorými pomôžete planéte, ale aj sebe

27. 5. 2024 | Natália Stašíková

5 vecí, ktorými pomôžete planéte, ale aj sebe

Ak chceme pomôcť zmierniť klimatické zmeny, či jednoducho prispieť ku zdravšiemu životnému prostrediu, nemusíme sa obmedzovať. Práve naopak. Môžeme sa zapojiť do aktivít, ktoré potešia... celý článok